فوق تخصص بیماری های خون و سرطان در یزد
فوق تخصص بیماری های خون و سرطان گفت:تجهیزات نوین شناسایی سرطان عامل تشخیص زودهنگام سرطان و افزایش آمار مبتلایان شده است.
کد خبر: ۴۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 11 June 2015
به گزارش تابناک یزد،محمد فرات یزدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی گفت: مهمترین موضوع در بیماری سرطان تشخیص زودهنگام و به موقع این بیماری است به طور مثال در قدیم اگر شخصی به علت بیماری سرطان فوت میکرد براثر فقدان تجهیزات آزمایشگاهی و نبود تخصص لازم متوجه علت مرگ نمی شدند ولی الان سرطان بیماری شناخته شده ای است و بدین سبب آمار مبتلایان به سرطان افزایش پیدا می کند. شاید تعداد افراد مبتلا  در یزد افزایش نداشته باشد امّا به خاطر به کار بردن روش های نوین تشخیص و تجهیزات پیشرفته ی پزشکی،  سرطان تشخیص داده می شود و این خود یکی از دلایل افزایش آمار است.
محمد فرات یزدی  افزود: نکته دوم اینکه مردم اهمّیت بیشتری  برای مراجعه به پزشک و کشف سرطان از خودشان  نشان می دهند.مردم در قدیم به علت ترس از نام سرطان به پزشک مراجعه نمی کردند و سرطان در افراد مخفی بود و الان بیماری تشخیص داده میشود  و این یکی دیگر از علل افزایش سرطان است.
وی گفت: عوامی محیطی از جمله آلودگی هوا، تغذیه های ناسالم و تحرک کم؛ اینها سرطان زا هستند.کارخانه های جدید و آب هایی که ممکن است به خاطر همین کارخانه ها آلوده شوند و کشف  و افرایش معادن باعث افزایش عوامل سرطان زا می شوند.
فرات یزدی اظهار کرد: استان یزد به خاطر تجهیزات پزشکی خوب، خدمات نسبتا ارزان و تبحر و تخصص بسیار بالای پزشکانش تبدیل به یک قطب درمانی در منطقه شده است؛ این عوامل باعث شده است که بیمارانی از جنوب، شرق، بعضی وقت ها غرب کشور و گاهی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به یزد مراجعه کنند، بنابراین به تبع آمار سرزان در استان بالا خواهد رفت. که این آمار تنها مربوط به خود استان یزد نیست.
وی اظهار کرد: البته نمی توانیم کتمان کنیم که استان یزد به وجود منابع و معادن طبیعی، کارخانه ها و شهریت پذیری که یزد دارد ممکن است آمار سرطان به نسبت بیشتر از بعضی جاهای دیگر باشد.
وی در خصوص اینکه استان یزد یک استان صنعتی است و ممکن است در افزایش بیماری سرطان موثر باشد،گفت: ما از مسولین و بالاخص معاونت بهداشتی استان تقاضا داریم نظارت کافی بر جانمایی احداث کارخانه ها، مولفه های ایمنی سازی و تأثیر گذاری آنها بر آب و اینکه آب های آن باید به صورت بهداشتی دفع شود، داشته باشند و بدون هیچ گونه ملاحظه سیاسی و اقتصادی با این مسایل برخورد داشته باشند؛ چون در آینده گریبانگیر فرزندان و خانواده خود ما هم خواهد شد.
باتوجه  به فصل گرم سال وتابش شدید آفتاب در استان یزد وی ارتباط تابش نور خورشید با سرطان در یزد را تشریح کرد:
تابش جزیی از آفتاب به نام اشعه ی ماوراء بنفش به صورت مستقیم می تواند در ایجاد سرطان نقش داشته باشد به همین دلیل در استان یزد سرطان پوست به نسبت شیوع بیشتری دارد هرچند خوشبختانه مردم سعی می کنند در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرند.
وی در خصوص پیشگیری از سرطان پوست در مناطقی که تابش آفتاب با شدت بیشتری صورت می گیرد، گفت: با وجود اینکه ویتامین D از طریق آفتاب تأمین میشود  امّا در یزد مردم با کمبود این ویتامین مواجه اند و این بیانگر این است که مردم از پوشش استفاده می کنند، کلاه می گذارند، ضد آفتاب استفاده می کنند واز مسیرهایی عبور میکنند که تا حد امکان آفتاب به طور مستقیم به پوست برخورد نکند و این موارد خود باعث کاهش سرطان پوست می گردد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
دکتر جان کو گوش شنوا.
مدیر نشدی تا بفهمی ملاحظات سیاسی و اقتصادی چه حالی میده
مدیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
چشم اقای دکتر. حتما لحاظ میکنیم.
الکی مثلا من مدیرم
سمیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
اقای دکتر لطفا یه نسخه واسه خودتون بنوسید. یه برنامه طنز اومد که کل جامعه شاد بودن ولی به اکثر شما ها برخوزد.
راست گفتن که طبیبان مردم را بیمار خواهند و مطربان مردم را شاد خواهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار