کد خبر: ۵۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷ 29 June 2015
داستان تکراری مسکن مهری که قرار بود سرپناهی برای هموطنان باشد را همگان شنیده‌اید. مسکن مهر هشتگرد هم از جمله پروژه‌هایی است که عده زیادی را به دلیل کمبود زیرساختها ومعضلات دیگر درگیر خود کرده است.
پروژه های مسکن مهر که بخش وسیعی از مساحت سرزمینی شهر هشتگرد را در قبضه دارد همچنان در گیرو دار کارهای اجرایی و دست و پنجه زدن با مشکلات است.
جمعیت قابل توجهی از ساکنان استان البرز در مسکن مهر ساکن شده و می شوند ساکن شدنی از جنس دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، معضلات و کمبودها. چندی پیش به دلیل در خواست مکرر ساکنان مسکن مهر ماهدشت به آنجا رفتیم و تمام آنچه را که مردم در تماس های تلفنی خود به ما بیان کردند مطرح کردیم.
در گزارش مسکن مهر ماهدشت، کمبود مراکز مختلف آموزشی، درمانی و تجاری، همچنین عدم وجود خدمات در منطقه یا نبود تجهیزات کافی در این شهرک به چشم می آمد. نظرات مسئولان در پاسخ به وجود این قبیل مشکلات در نوع خود شنیدنی بود. به دنبال تهیه گزارش از مسکن مهر ماهدشت، تماس های مکرر ساکنان و متقاضیان مسکن مهر هشتگرد با خبرنگار مهر سبب شد مشکلات این واحدها را هم مورد بررسی قرار دهیم.
شهروندان از راکد بودن پروژه ها، عدم تحویل به موقع واحدها، کمبود مراکز خدماتی و تفریحی گله داشتند. علی ملکی یکی از شهروندان هشتگردی است که از سال ۸۷ در اینجا ساکن است وی در گفتگو با مهر می گوید: قرار بود ۵۵ تعاونی به نام پروژه مسکن مهر ۵۰ هزار واحد مسکونی بسازند و به مردم تحویل دهند. پس از گذشت سالها ۵ هزار واحد از کل ۵۵ هزار واحد واگذار شده و مابقی به دلیل نیمه کار ماندن پروژه ها هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است.
پرستو گرامی نیز که حدود دوسال است، در یکی از واحدهای مسکن مهر مستقر شده می گوید: من دو فرزند دختر دارم که باید در محیطی مناسب زندگی کنند، اما متاسفانه محیط اینجا برای زندگی امنیت لازم را ندارد. به همین دلیل خیلی از مالکان حاضر به سکونت در خانه های خود نیستند و واحدهایشان را به افراد مجرد اجاره می دهند. برخی اشخاص مجرد هم که رفت و آمدهایشان از نظر اخلاقی و معیشتی قانون و قاعده ای ندارد.
جمشید حاتمی یکی دیگر از ساکنین مسکن مهر هشتگرد بیان می کند: ارائه امکانات و خدمات در مسکنی که نام مهر بر خود دارد آنقدر پایین است که با چشم غیر مسلح هم می توان دید برای ۷۰۰ واحد مسکونی موجود فقط ۲ فروشگاه وجود دارد و ما به ناچار باید تمام مایحتاج خود را از این ۲ فروشگاه تهیه کنیم.
سارا نجفی دانشجوی جوانی که منتظر آمدن یک تاکسی خطی برای رفتن به هشتگرد قدیم است، می گوید: از این که بخواهم شبها در محوطه مجتمع ها رفت و آمد کنم می ترسم. زیرا ساکنان اینجا چندین مرتبه درگیر سرقت اموال از سوی سارقان شده اند و این نشان می دهد که این منطقه امنیت کامل ندارد.
حسین جمالی با توضیح اینکه می خواستم یک نانوایی یا مغازه در مسکن مهر برای خود دایر کنم، بیان می کند: با این کار می خواستم از یکسو کمکی به امرار معاش زندگیم باشد، از سوی دیگر موجب شود تا خدمتی به مردم منطقه کنم اما متاسفانه آنقدر سنگ جلوی پایم انداختند که از این کار منصرف شدم.
وی ادامه می دهد: به دلایل مختلف از جمله کم بودن متراژ مغازه که اصلا قانع کننده نیست نمی خواهند نانوایی دایر شود در صورتی که دلیل اصلی مخالفت آنها این است که تعاونی های طرف قرارداد در مسکن مهر می خواهند در امور خدماتی شهروندان هم سهم داشته باشند.
مهین صادقی یکی دیگر از شهروندان هشتگردی ساکن در مسکن مهر نیز در تکمیل صحبت های همسایه خود می افزود: از مشکل کم آبی در روز بسیار رنج می بریم. شب ها مجبوریم برای روز بعد آب ذخیره کنیم. درون واحدها نیز با اینکه تازه تاسیس هستند به طور مرتب تعمیرات داریم. لوله های تاسیساتی سرویس های بهداشتی مرتب چِکه می کند و تعمیرکارها می گویند به دلیل پوسیده بودن لوله های تاسیساتی است.
در ادامه گزارش برای شفاف سازی به سراغ مدیر شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می رویم تا از وی سوال کنیم چرا پروژه های مسکن مهر که بخش وسیعی از مساحت سرزمینی شهر هشتگرد را در قبضه دارد همچنان در گیرو دار کارهای اجرایی وا دست و پنجه زدن با مشکلات است؟
محمدرضا توکلی با اشاره به وسعت پروژه عظیم مسکن مهر در این شهر اظهار کرد: سهمیه مسکن مهر در هشتگرد ۵۱ هزار واحد است. از این تعداد ۴۹ هزار واحد با اخذ تسهیلات بانکی وارد عملیات اجرایی شده که ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد از آن تاكنون به بهره برداری رسیده و تحویل داده شده است. در حال حاضر نیز ۶ هزار واحد آماده تحویل است، اما تاسیسات زیربنایی آن یعنی آب، برق و گاز ندارد.
وی افزود: در بین ۲۹ هزار واحد از کل واحدهایی که عملیات اجرایی آن آغاز شده است،۱۱ هزار واحد آن دو جانبه و مابقی سه جانبه است. در پروژه های دو جانبه شرکت های تعاونی و انبوه سازان طرفین قرارداد را تشکیل می دهند و از سوی سامانه مسکن مهر هیچگونه پرداختی در این پروژه ها انجام نمی شود.
وی همچنین بیان کرد: در پروژه های سه جانبه شركت نظارت عالیه دارد و حساب سامانه آن در این پروژه فعال است و زمانی که پیمانکار کار یک پروژه را انجام می دهد، از سوی مسکن مهر برای دریافت هزینه انجام شده به بانک معرفی می شود.
توکلی اضافه کرد: پروژه های سه جانبه پیشرفتی ۸۸ درصدی داشته است و تلاش می شود تا کار این پروژه ها به خوبی پیش رفته و بتوانیم تا پایان سال ۹۴ پروژه مسکن مهر را به اتمام برسانیم.
وی با توضیح اینکه بخشی از پروژه های سه جانبه کنار گذاشته شده است، افزود: ۳ هزار و ۸۰۰ واحد از این پروژه ها به دلیل نبود متقاضی و در نتیجه پیشرفت پایین کار از لیست اجرا خارج شد و حال باید با بانک تسویه کرده و زمین دولت را نیزآزادسازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه نبود تاسسیات زیر بنایی، عمده مشکلات اجرایی حدود ۲۵ هزار واحد با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی، است، گفت: کار این پروژه ها رو به اتمام است، اما به دلیل اینکه تاسیسات آن شامل آب، برق و گاز هنوز واگذار نشده است، نمی توان محوطه سازی و یا آسفات خیابان ها و معابر آن را انجام داد.
توکلی ادامه داد: حق انشعابات مسکن مهر که در سال های قبل توسط مردم پرداخت شده است، هم اكنون پاسخگوی تامين خدمات مسکن مهر نیست و باید دستگاهای متولی نسبت به تكميل اعتبار مورد نياز اقدام كنند. بر اساس آخرین تصميمات دولت رقمی برای تامين خدمات اختصاص دادشده كه دستگاهای خدمت رسان در استان باید پیگیری کرده و سهم استان اخذ شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا زیرساختها برای تامین آب شرب شهروندان آماده نیست، گفت: مهمترين مشكل شهر جديد تامين آب شرب است، رفع مشکل آب منطقه از اولويت های مهم است كه بايد توسط مسئولان به نتيجه برسد. بار گذاری سريع جمعيت در مسكن مهر می طلبد تا در خصوص تامين آب شرب برای جمعيت ۷۰۰ هزار نفری که در افق طرح پیش بینی شده است، موضوع تامين آب از طرف وزرات نيرو به نتيجه برسد.
وی درخصوص پیشبرد پروژه مسكن مهر«هِسا» افزود: پروژه ۸ هزار واحدی هسا که مربوط به قرارگاه خاتم الاوصیا است به سمتی پیش رفته که موجب بروز مشکلاتی در شهر شده است. در این پروژه که طرف قرارداد قرارگاه خاتم الاوصیاء است، باید مسئولان قرارگاه قیمت تمام شده را امضا کنند، اما متاسفانه این مسئله به حال خود رها شده و انبوه سازان پروژه هسا  با اين روند حاضر به ادامه کار نیستند.
مدیر شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ادامه داد: عدم پرداخت به موقع پول های دريافتی به انبوسازان و برداشت درصدی از اين پول ها توسط قرارگاه باعث عدم فعاليت انبوه سازان هسا شده است و به همین دلیل مردم سرگردان بوده و قرارگاه خاتم الاوصیا باید پاسخگوی مردم باشد.
وی با توضیح اینکه در مسکن مهر هشتگرد علاوه بر مجتمع های مسکونی عظیم، حدود ۲ هزار مسکن مهر ویلایی سه طبقه احداث شده است، افزود: این واحدها خود مالکی است و متراژ واحدهای آن ۸۵ و ۹۵ متری است. آورده مردم برای خرید این واحدها نیز بین ۵۵ تا ۸۵ میلیون تومان متغیر است.
توکلی با توضیح اینکه در بحث خدمات رسانی به فازهای مختلف پروژه مسکن مهرهشتگرد کارهای زیادی در حال انجام است، افزود: دستگاههای اجرايی باید طبق قانون نسبت به تامين خدمات روبنايی اقدام كنند كه متاسفانه علی رغم آمادگی شركت عمران برای در اختيار گذاشتن زمين رايگان تاكنون هيچ اقدامی درخصوص احداث خدمات روبنايی اعم از مدرسه، درمانگاه، سالن ورزشی و دیگر موارد صورت نگرفته است.
توکلی اضافه کرد: حسب تكليف وزير راه و شهرسازی و تاكيد مجمع شركت مادر تخصصی شهرهای جديد، شركت عمران شهر جديد هشتگرد برای كمک به اين موضوع  وارد عمل شده است. در حال حاضر اولویت ساخت مدارس است كه خیرین مدرسه ساز همکاری های خوبی در این مورد با شركت عمران داشته اند.
وی با اشاره به پیش بینی احداث ۱۰۰ باب مدرسه برای مسکن مهر هشتگرد گفت: آموزش و پرورش به عنوان متولی ساخت مدارس از نظر بودجه ای قدرت تامین اعتبار ساخت ۱۰۰ مدرسه را ندارد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که ۵۰ باب مدرسه در دوشیفت ساخته شود.
وی ادامه داد: از این ۵۰ مدرسه، ساخت ۱۴ مورد آن آغاز شده است که ۲ مدرسه تحویل داده شده و ۴ مورد دیگر نیز تا قبل از شروع سال تحصيلی آماده بهره برداری است. در بخش تجاری نیز ساخت ۸ مرکز تجاری آغاز شده که ۵ مورد آن افتتاح شده و۳ مرکز تجاری دیگر نیز در دست تکمیل است.
توکلی اضافه کرد: در ایجاد مکان های ورزشی نیز ۶ سالن ورزشی ایجاد  شده که ۵ مورد آن افتتاح شده است. دو مرکز بهداشتی - درمانی نیز در پروژه مسکن مهر هشتگرد احداث شده که یکی تکمیل و دیگری در دست اجرا است. در بخش امنیتی نیز باید ۴ پاسگاه احداث شود که  ۲ مورد آن تا پايان سال تكميل و ۲ عملیات اجرایی مورد ديگرنیزآغاز خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا شهروندان از سرانه فضای سبز استانداردی برخوردار نیستند، گفت: در محوطه های مسکن مهر بخش هایی به عنوان فضای سبز کار شده است، اما به دنبال ایجاد پارک های محله ای نیز هستیم. به همین منظور عملیات اجرایی احداث دو پارک ۶ و ۲ هکتاری آغازشده است.
مدیر شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در ادامه افزود: در ساخت مساجد نیز ۸ مورد ایجاد شده است که ۳ مورد افتتاح شده و ساخت مابقی مساجد نیز در دست اجرا است. یک مرکز همایش ها نیز در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه در تمامی واحدهای تحویل داده شده تفکیک انشعابات، نصب کنتورها به طور کامل انجام شده است، افزود: درون واحدها نیز شیرآلات به طور کامل نصب شده و سینک ظرفشویی نیز در فضای آشپزخانه ها جانمایی شده است.
وی در مورد کیفیت مصالح مسکن مهر هشتگرد بیان کرد: وقتی برای خرید و تجهیز واحدها، متری ۳۰۰ هزار تومان هزینه شده است، نمی توان انتظار داشت که بهترین مصالح در نازک كاری مجتمع ها به کار رود. به عنوان مثال نمای ساختمان ها ساده و تنها با رنگ جلوه یافته است و این بر روی سیمای شهر نیز اثر می گذرد.
توکلی اضافه کرد: در بحث نماسازی با کاربرد دو یا چند مصالح در کنار هم می توان ترکیب زیبایی در نمای ساختمان ها ایجاد کرد، اما مستلزم این است که متقاضیان هزینه اضافی آن را پرداخت کنند.
وی در ادامه به دلیل افزایش هزینه واگذاری واحدها اشاره داشت و افزود: سال ۸۹ به دلیل افزایش قیمت مصالح، دولت سه دستور العمل را در فاصله سال های ۸۹ تا ۹۳ تعریف کرد که موجب افزایش قیمت واحدها شده است.
این مسئول ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل دولت حداکثرافزایش قیمت در واحدها متری ۶۰ هزار تومان است، به عبارتی قیمت هر متر واحد از ۳۰۰هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان رسیده است. درکنار افزایش قیمت واحدها، هزینه های اضافی برای پرداخت بیمه، انجام فضاسازی محوطه، جداکردن کنتورهای آب، برق و گاز نیز به قیمت واحدها می افزاید.
به گزارش مهر در پایان باید گفت؛ انتظار می رود مسئولان به درد و دل مردم گوش دهند؛ چرا که حق شهروندان است که مطالباتشان روی زمین نماند و به وعده زندگی آرام، راحت و با خانه ای از جنس مهر  که به آنها داده شده بود، دست یابند. در کنار آن ارگان های دولتی دخیل در پروژه مسکن مهر باید با تامین تاسیسات زیربنایی و فراهم کردن نیازهای مردم از جمله آب شرب، برق و ... اقدام کنند، چرا که طبل تو خالی صدایی ندارد و مسکن مهر بدون امکانات نمی تواند رضایت ساکنان را فراهم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار