تنش آبی و دست و پنجه نرم کردن استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور با مشکلات کم آبی پای نذر جدیدی با عنوان 'نذر آب' رو به جمع نذورات کشاند.
کد خبر: ۶۳۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹ 29 July 2018
تنش آبی و دست و پنجه نرم کردن استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور با مشکلات کم آبی پای نذر جدیدی با عنوان 'نذر آب' رو به جمع نذورات کشاند.

به گزارش ایرنا، تغییرات اقلیمی و افزایش دما، کاهش رطوبت هوا، کاهش بارندگی و افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی زمینه‌ای برای بروز پدیده خشکسالی شد.
 
البته عوامل انسانی نظیر دست اندازی بشر به طبیعت شامل استفاده از روش‌های نامناسب کشاورزی برای آبیاری مزارع و به دنبال آن فرسایش آبی و بادی، تخریب اراضی ناشی از چرای مفرط آثار خشکسالی را شدت بخشیده است.

در حال حاضر شماری زیادی از استان‌های کشور به ویژه استان‌های واقع در مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق با مشکل کم آبی مواجه اند.

برای رفع مشکلات کم آبی در کشور علاوه بر برنامه ریزی‌های بلند، کوتاه و میان مدت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، مسدود کردن چاه‌های فاقد مجوز و مجهز کردن چاه‌های دارای مجوز به کنتور هوشمند و دیگر طرح‌های تشویقی مد نظر قرار گرفت.

در کنار این برنامه ها، ترغیب مردم به صرفه جویی و ارایه توصیه‌ها و هشدار‌ها از تریبون‌های مختلف نیز در دستور کار قرار گرفت.

اما هم اینک که یکی از استان‌های مرزی کشور با مشکلات کم آبی مواجه شده هلال احمر پویش 'نذر آب' را کلید زده تا از این طریق مردم ساکنان استان سیستان و بلوچستان را یاری کنند.

در این طرح که از سوم مرداد آغاز شد هلال احمر همدان جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی شامل تانکر و بطری آب را در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان در این باره به ایرنا گفت: ۲۳ پایگاه هلال احمر برای جمع آوری کمک‌های مردمی در این استان دایر شده است.

بهروز کارخانه‌ای با بیان اینکه این پایگاه‌ها در روز‌های آینده افزایش می‌یابد افزود: نهاد‌های همکار و مرتبط با هلال احمر نظیر جمعیت داوطلبان نیز به زودی این طرح را اجرایی می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر است که در مساجد و محل‌های برگزاری آیین عبادی سیاسی نماز جمعه دستگاه کارت خوان برای دریافت کمک‌های نقدی مردم قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان ادامه داد: صندوق‌های جمع آوری کمک‌های مردمی در محل‌های مستقر شدند که امکان دسترسی برای عموم آزاد باشد.

کارخانه‌ای گفت: برای توفیق در پویش نذر آب از موسسه‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی و کارخانه‌های تولید کننده آب معدنی بهداشتی استمداد طلبیده شده است.

وی بیان کرد: شهروندان می‌توانند بدون مراجعه حضوری و تنها با شماره گیری کد، ستاره ۷۳۳ ستاره ۵۱۵۱ مربع کمک‌های نقدی خود را واریز کنند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار