نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران، کشور ما در تولید محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای به خودکفایی رسیده که از این رو تامین مواد غذایی سالم را در جامعه ما به همراه داشته است.
کد خبر: ۷۱۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 04 February 2019

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران، کشور ما در تولید محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای به خودکفایی رسیده که از این رو تامین مواد غذایی سالم را در جامعه ما به همراه داشته است.

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم  در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی عنوان کرد: سرزمین ایران در حوزه کشاورزی دارای مساحتی بالغ بر ۱۶۵ میلیون هکتار است که بیش از ۵۱ میلیون هکتار آن از اراضی خوب و بااستعداد برای تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن اشاره به موفقیت های کشاورزی بعد از انقلاب ادامه داد: کشاورزی کشور تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل سیاست های نادرست با ورشکستگی روبه رو شده بود و بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی مانند گندم و برنج از خارج وارد می کرد به طوریکه کسری مواد غذایی به تورم قیمت این مواد در داخل کشور منجر شده بود.

وی با بیان اینکه امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور با محصولات کشاورزی در داخل کشور تامین می شود، تشریح کرد: سرمایه گذاریهای مناسب در زمینه گندم صورت گرفته و میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب ۳ برابر شده که بالغ بر۱۳ میلیون تن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، دومین محصول پر مصرف در کشور را برنج دانست و افزود: تولید برنج دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور بعد از گندم رشدی بالغ بر ۵۲ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته به نوعی که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن هم کاسته شده است.

وی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی را خودکفایی در تولید محصولات باغی دانسته و گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران، کشور ما در تولید محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای به خودکفایی رسیده که از این روز تامین مواد غذایی سالم را در جامعه ما به همراه داشته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص کاهش واردات برخی از محصولات دامی و غذایی به کشور تشریح کرد: طی سال های بعد از انقلاب علیرغم دو برابر شدن جمعیت ایران و افزایش مصرف سرانه با خودکفایی کشور در بخش دام و تامین مواد غذایی واردات اقلامی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر نیز کم شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن اشاره به موفقیت های حوزه صادرات کشاورزی ابراز کرد: امروزه مرکباتی نظیر انار، کیوی، انبه، خرمالو، محصولاتی مانند پسته، زعفران، کشمش همچنین میوه هایی مانند هلو، شلیل، سیب زردآلو و انواع سبزیجات از ایران به کشورهای مختلف صادر می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه ایران نخستین تولید کننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در سطح جهان است، افزود: سازمان جهانی خواروبار کشاورزی در گزارشی وضعیت کشاورزی کشورمان در سال های پس از انقلاب اسلامی را اعلام کرده بود که مجموعه تولید ۱۰۰ رقم محصول کشاورزی ایران در سال ۱۹۷۸ بیش از ۲۸ میلیون و هشت صد هزار تن بوده است در حالی که این رقم در پایان سال۱۳۸۶ بیش از ۸۴ میلیون رسیده؛ یعنی از ۸۴ میلیون به ۱۰۴ هزار تن افزایش یافته در واقع بیش از ۵۵ میلیون تن رشد را شاهد بوده است.

وی یادآور شد: بنابر آمار به دست آمده حجم تولید کشاورزی و محصولات کشاورزی ایران طی سی سال بعد از انقلاب با رشد ۱۹۲درصدی مواجه شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در رابطه با تولید غلات ایران هم گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی خوارو بار کشاورزی تولید غلات در ایران در سال ۱۹۷۸ حدود ۸ میلیون و۴۷۴ هزار تن بوده که این رقم در حال حاضر به بیش از ۲۲ میلیون و هشت صد و نه هزار تن رسیده، همچنین تولید غلات در ایران طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش بیش از ۱۴ میلیون تن و رشد ۱۶۹ درصدی مواجه شده است.

وی در ادامه با اشاره به آمار تولیدی میوه در کشور گفت: بر اساس گزارش های ارائه شده تولید انواع میوه در کشور ایران در سال ۱۹۷۸ حدود ۲ میلیون و هشتصد و هشتاد و سه هزار تن بوده که این رقم در سال جاری با افزایش ۱۱ میلیون تن به ۱۳ میلیون و هشتصد و چهل و هفت هزار تن رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در رابطه با تولید میوه ایرانی گفت: تولید انواع میوه درکشور ایران طی سی سال گذشته پس از پیروزی انقلاب طی سی سال گذشته با رشد ۴ برابری و ۳۸۰ درصدی مواجه شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص تولید سیفی جات و سبزیجات عنوان کرد: طی سی سال گذشته تولید نیشکر و چغندر بیش از ۶ میلیون تن به عبارتی ۱۳۱ درصد رشد داشته، علاوه بر این حجم تولید انواع سبزیجات و سیفی جات در سال ۱۹۷۸ بیش از ۴ میلیون و ۶۲۱ هزار تن بوده که این رقم در سال جاری به بیش از ۱۵ میلیون و۷۶۰ هزار تن افزایش یافته است.

وی افزود: تولید انواع سبزیجات و سیفی جات طی سال های پس از پیروزی انقلاب با رشد ۱۱میلیون تنی و ۲۴۱ درصد افزایش داشته که افتخارات مهمی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کتاب به چاب رسیده شده کشاورزی اظهار کرد: چاپ کتابی که به مناسبت چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی در راستای فعالیت های حوزه کشاورزی صورت گرفته ازجمله اقدامات با ارزش این سازمان به شمار می رود، چرا که کتاب ماندگار است ولی با صحبت کردن آدمی در انزوای فراموشی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خدمات بسیار ارزشمندی را در عرصه های گوناگون ارائه کرده است، ادامه داد: به عنوان مثال یکی از این دستاوردها امید به زندگی در بین مردم بوده که طبق آمارهای به دست آمده در دوران قبل از انقلاب امید به زندگی در بین مردم ۵۵ سال بوده که اینک در جمهوری اسلامی ایران این رقم به ۷۲سال در بین مردان و ۷۶ سال در بین زنان رسیده است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه های مختلف بیان کرد: اگر به دستاوردهای پیش از انقلاب و پس از آن توجه کنیم در می یابیم که به چه میزان عملکرد مثبتی را به همراه داشته ایم، به عنوان مثال پیش از انقلاب چه میزان پزشک داخلی و مختصص داشتیم و اینک تعداد آن به چه ارقامی رسیده است.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب موفقیت های بسیاری را شاهد هستیم، اذعان داشت: در حال حاضر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه چشم پزشکی و مغز و اعصاب رتبه یک خاورمیانه، در عرصه جراحی قلب کودکان رتبه یک جهان و در پیوند اعضاء سومین کشور جهان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در پایان این مراسم خاطرنشان کرد: کسانی که در حوزه کشاورزی جهادسازندگی موفقیت هایی در عرصه های گوناگون همچون منابع طبیعی، امور عشایری، امور دامپزشکی و در زمان دفاع مقدس مهندسی جهاد سازندگی کشور کسب کرده اند، افتخاری برای میهن عزیزمان به شمار می روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :