کد خبر: ۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹ 23 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه،محمد ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص علل کندی روند ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه در آذربایجان غربی، گفت: هم اکنون راه اندازی این شهرک نیازمند تامین زیر ساختها بوده که با توجه به وضعیت منابع آبی کشور، مشکل تامین منابع آب داریم.

وی با اشاره به اینکه جانمایی ایجاد این شهرک صنعتی مشترک در شمال آذربایجان غربی طی کارشناسیهای مختلف از سوی کارشناسان دو کشور انجام شده است، ادامه داد: محدوده تعیین شده برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه با آغاز بکار منطقه آزاد تجاری ماکو در این حوزه قرار گرفت.

سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در ارومیه با اعلام اینکه در حال پیگیری برای راه اندازی این شهرک صنعتی و اجرای توافقات فی ما بین مسئولان دو کشور در محل تعیین شده هستیم، اظهار داشت: هم اکنون منطقه آزاد تجاری ماکو باید در این خصوص تصمیم گیری کند.

ابراهیمی ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه در آذربایجان غربی را با توجه به موقعیت استراتزیک استان، یکی از مزیتهای اصلی توسعه اقتصادی و رونق مبادلات تجاری دانست و اعلام کرد: با راه اندازی شهرک صنعتی مشترک بین ایران و ترکیه علاوه بر اشتغالزایی، صنایع تولیدی استان با آخرین تکنولوژی های روز دنیا به راحتی آشنا و سطح فناوری واحدهای تولیدی استان ارتقا و محصولات با کیفیت تر تولید می شود.

راه اندازی شهرک صنعتی مشترک مرزی بین ایران و ترکیه به عنوان دومین شهرک صنعتی مرزی دنیا در سال ۸۹ به توافق مسئولان ایران و ترکیه رسید تا در آذربایجان غربی بعنوان تنها استان هم مرز ایران و ترکیه ایجاد شود ولی تاکنون به دلایل مختلف عملیاتی نشده است.

سهولت در تولید، مبادله کالا، کاهش هزینه های حمل و نقل، دوری از تعرفه های گمرکی، ایجاد برند مشترک برای محصولات تولیدی و افزایش امنیت و در نهایت آبادانی منطقه از مهمترین دلایل توافق برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه اعلام شده است.

وجود دو منطقه آزاد تجاری ارس و ماکو، مسیر ریلی مناسب، گذر جاده ابریشم از آذربایجان غربی به ترکیه به همراه دو فرودگاه فعال را از ظرفیت های بالای آذربایجان غربی در جهت توسعه تجارت مرزی بین دو کشور ایران و ترکیه محسوب می شود، آذربایجان غربی بعنوان تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه و دارای بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.

مرزهای بین المللی بازرگان در ماکو، سرو در ارومیه و مرز رازی در شهرستان خوی مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا از ایران به ترکیه هستند، آذربایجان غربی در شمالغربی ایران به عنوان تنها استان هم مرز کشور با ترکیه با استانها حکاری، وان، آغری، ایغدیر و قارص کشور ترکیه هم مرز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار