در روزهای اخیر تصویب یک مصوبه فرهنگی اجتماعی توسط شورای فرهنگ عمومی در شهرستان دره شهر باعث واکنشهای مختلفی در بین مردم شهرستان دره شهر شده که مخالفین و موافقین این مصوبه را به اظهار نظر وا داشته است.
کد خبر: ۷۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹ 07 August 2015
به گزارش تابناک ایلام، یکی از رسومات دیرینه در بین مردم شهرستان دره شهر و برخی دیگر از شهرستانهای استان ایلام اعلام خبر مرگ افراد متوفی در اماکن عمومی بوده است که در زمانهای قدیم این موضوع توسط افرادی به نام جاری از طریق بام منازل و یا مساجد صورت گرفته است.
در دهه های اخیر با ورود تکنولوژی های جدید این موضوع از طریق بلندگوهای مساجد و یا از طریق بلندگوهای نصب شده بر روی ماشینهای سیار انجام گرفته که در محلات مختلف صورت می گیرد.
موضوع اعلام فوت افراد از طریق بلندگوهای سیار نصب شده روی ماشینها در سالهای اخیر گاهاً با اعتراضات مردمی روبرو شده که اعتقاد دارند چنین اقداماتی باعث سلب آسایش و آرامش مردم می شود.
در همین ارتباط چند وقت پیش شورای فرهنگ عمومی شهرستان دره شهر مصوبه را به تصویب رساند که بر اساس آنان اعلام خبر فوت افراد متوفی از طریق بلندگوهای سیار را ممنوع کرده و متخلفین را مورد پیگرد قرار می دهد.این مصوبه هم موافقین و هم مخالفینی را در شهرستان دره شهر به همراه خود داشته است.
در همین ارتباط امام جمعه شهرستان دره شهر به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی و از حامیان این مصوبه مورد انتقاد قرار گرفته که البته وی به این موضوع واکنش نشان داده است.
حجت الاسلام مرادبیگی در این زمینه در گفتگو با پایگاه خبری سیمره خبر با دفاع از این مصوبه اعتقاد دارد افراد موافق این مصوبه بسیار بیشتر از مخالفین آن هستند.
مردم دره شهر پیشنهاد دهندگان مصوبه ممنوعیت اعلام فوت از بلندگوهای سیار بوده اند

وی در خصوص منشأ اولیه نین مصوبه ای می گوید: اول از هرچیز باید بگویم این فکر بنده نبوده بلکه مردم شهرستان با حضور در دفتر فرمانداری و دفتر امام جمعه به دلیل از بین رفتن امنیت روانی و آلودگی صوتی خواستار حذف این کار شدند که ما نیز بر حسب وظیفه انرا در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح کردیم که با موافقت همه اعضا اعلام وفات اشخاص از طریق بلند گو در سطح شهر ممنوع شد.
وی با جانب داری از دیدگاههای مردمی در این زمینه ادامه می دهد: وقتی بحث مشکل مردم پیش می آید بنده بعنوان یک روحانی وظیفه دارم از هر جایی که بتوانم پیگیری کنم، اما وقتی بحث ممنوعیت یا اجرای یک برنامه ای در شهر مطرح می شود مطمئنا تمام شورا نظر می دهند و با اکثریت آرا آن برنامه یا طرح لغو یا اجرا می شود، شورای فرهنگ عمومی بیش از 20 عضو دارد و بنده نیز بعنوان عضو این شورا یک رای دارم نه بیشتر
اعلام عمومی خبر فوت افراد با بلندگو استرس آور است
حجت الاسلام قنبربیگی در خصوص علت تأکید داشتن شورای فرهنگ عمومی بر مصوب نمودن این موضوع تصریح کرد: شما تصور کنید در شهری هستید که تمام اقوامتان انجا زندگی می کنند .صبح از خواب بیدار می شوید واز بلندگو می شنوید که کسی فوت کرده آیا دچار استرس نمی شوید؟ آیا آن روز را با شادابی آغاز می کنید؟ آیا همان استرس را وارد جامعه نمی کنیم؟ کسی که مریض بدحال در منزل دارد چه گناهی کرده است که باید از صدای بلندگو آزار ببیند، مسئله دیگه هم اینکه این شهرستان قطب گردشگری استان است و سالانه صدها هزار نفر به این شهر می آیند و بارها همه ما شاهد بودیم این مسافران از دیدن این صحنه تعجب کرده اند و بعضا تمسخر کرده اند، حالا باید پرسید آیا در شان مردم متمدن و تاریخ این شهرستان است با بلندگو وفات اشخاص را اعلام کنند؟
روشهای اطلاع رسانی امروزی باید جایگزین اعلانهای سنتی شود

امام جمعه دره شهر همچنین بکارگیری روشهای سنتی در اعلام خبر فوت افراد را که تنها در شهرستان دره شهر بکار گرفته می شود را غیر ضروری دانسته و می گوید: بقیه شهرها چکار می کنند..کدام شهر و یا شهرستان کوچک سراغ دارید اینگونه وفات را اعلام کنند، تنها دره شهر باید اینکار را بکند، با حضور این همه تکنولوژی تبلیغاتی چرا باید یک روش سنتی و اشتباه جایگزین شود، چطور شما توی سایتتان یک انتصاب را می نویسید تمام شهر و استان با خبر می شوند؟چند وقت پیش رئیس تبلیغات اسلامی ابدانان به رحمت خدا رفته بود و یکی از دوستان ما در برزیل تماس گرفت و از این اتفاق صحبت کرد! آیا در برزیل با بلندگو اعلام کرده بودند؟ یا همین تصادف اخیر که سه راکب موتور سوار در حادثه تصادف فوت کردند بنده داخل مترواز طریق پیامک متوجه شدم، آیا انجا هم بلندگو بود؟ این کار جز مشکل روانی و خرابی وجهه مردم شهر هیچ سودی ندارد.
منبع:کردپرس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار