یادداشت به بهانه روز کارگر؛
کامران آتین
کد خبر: ۸۴۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳ 26 April 2020

کارگر ستون توسعه کشور استحضرت محمد (ص):
هر کس از پرداخت مزد کارگری خودداری ورزد ، لعنت خداوند بر او باد.

کارگران سرمایه ملی اند اما متأسفانه کارگری در کشور ما همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه - از سوی نمایندگان کارگری - کماکان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقیست.

اگر بخواهیم این مشکلات را دسته بندی نماییم- می توان آنها را در سه ضلع یک مثلث قرار داد که شامل امنیت شغلی- تأمین معیشت و تشکل‌یابی می‌شود و این مشکلات علاوه بر اینکه بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارند- بر دیگر بخش های اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز اثر می گذارند- چراکه بیش از 54 درصد جمعیت کشور به جامعه کارگری تعلق دارد و وجود و بروز هر گونه مشکلی در اشتغال و معیشت این قشر، اشتغال و معیشت جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

تأثیر و تأثر این سه ضلع بر یکدیگر نیز بدین صورت است که چون بحث معیشت در این قشر تأمین نشده است- امکان چانه زنی بر سر وجود امنیت شغلی از سوی کارگر شکل نمی گیرد و از طرفی- چون امنیت شغلی کارگر تأمین نشده است- معیشت نیز در معرض تهدید قرار دارد و وقتی معیشت و امنیت تأمین نباشد- کارگر فرصتی برای تشکل یابی ندارد تا بتواند از طریق تشکل های قوی- بر سر امنیت و معیشت خود چانه زنی انجام دهد و حقوق مادی و معنوی خود را در این دو مولفه مطالبه نماید.

بنابراین- تا زمانی که مشکلات کارگران در قالب این مثلث باقی باشد-سایر مشکلات کارگری از قبیل- آینده شغلی- بیمه - سابقه کار- حقوق و دستمزد- ایمنی کار و ... در معرض آسیب قرار خواهد داشت- البته در حال حاضر- دغدغه و تمرکز اصلی نمایندگان تشکل های کارگری بر روی امنیت شغلی متمرکز است- چراکه این مؤلفه بیش از دو مؤلفه دیگر به گسترش مشکلات جامعه کارگری دامن میزند و نبود آن مانع از مطالبه قانونی کارگران برای احقاق حقوق خود منطبق با قوانین کار میشود.

حال باید پرسید - وکلای ملت برای احقاق حق جامعه کارگری در مجلس شورای اسلامی چه قوانین به تصویب رسانده اند و تا امروز چه نظارتی بر عملکرد دولت در رفع مشکلات و چالش های جامعه کارگری داشته اند؟

در هفته‌ی کارگر قرار گرفته‌ایم - زیبنده و شایسته است - هر یک از نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد خود جهت احقاق حق کارگران در خانه ملت پاسخگو بوده و شفاف سازی نمایند.

با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور جامعه کارگری را به زیر خط فقر مطلق هدایت کرده است.برای حل و رفع مشکلات جامعه عظیم و بزرگ کارگر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مطالبه می نماییم شرح دهند چه نقشی در قانون گذاری برای حق کارگران ایفا نموده اند و چه نظارتی برای اجرای آن بعمل آورده اند؟

فرهمندی و رشد پایدار یک سرزمین- تنها با همراهی کارگران و کارآفرینان توانمند بدست می آید.

 انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار