در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند:وزارت خارجه آمریکا: آزادسازی پول‌های ایران را تایید نکرده‌ایم / مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا: ایران بیش از ۸۸‌ میلیارد دلار پول بلوکه شده دارد / گزارش باقری درباره آخرین نتایج مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی / توئیت علی مطهری درباره اتفاقات آبان 98 و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴ 16 November 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

AFC شکایت اردن علیه تیم ملی بانوان ایران را رد کرد


تبلیغات

کنفدراسیون فوتبال آسیا به ادعای کذب فدراسیون اردن نسبت به تیم ملی بانوان ایران واکنش نشان داد. فدراسیون فوتبال اردن دو روز پیش علیه یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان شکایتی را تنظیم کرد و مدعی شد یکی از بازیکنان بانوان کشورمان جنسیت مرد دارد و AFC به این موضوع ورود کند. سایت «استاد الدوحه» قطر خبر داد بعد از درخواست فدراسیون اردن از AFC به بررسی جنسیت یکی دروازه بان تیم ملی فوتبال بانوان ایران در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پاسخ این اتهام اردنی ها را داد و گفت: زهره خدادی دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران جنسیت زن دارد و شکایت اردنی ها رد است.

حمله تند روزنامه اصولگرا به نوروزی نماینده مجلس به خاطر اظهاراتش درباره حوادث آبان ۹۸

روزنامه اصولگرای جوان نوشت: یک اظهارنظر از حسن نوروزی، نماینده مجلس در مورد دادگاه کذایی انگلیسی در مورد وقایع آبان ۹۸ طی روزهای اخیر جنجال‌هایی را ایجاد کرد. آنچه از قول او منتشر شد، این بود که در ابتدای گفتگو احتمالاً به طعنه و کنایه می‌پرسد که «در دادگاه لندن کشته‌شده‌ها را محکوم می‌کند یا قاتلین را؟» و در واکنش به پاسخ خبرنگار می‌گوید: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم. ما کشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟» او می‌خواهد بی اعتبار بودن آن دادگاه نمایشی را که عروسک گردانش مسیح علی‌نژاد است، نشان دهد؛ حرفی نیست، خیلی هم خوب؛ اما با این عبارات؟! او در پایان صحبت‌هایش می‌گوید که «شوخی کردم»! شوخی با چنین ادبیاتی در موضوعی که دو سال است عملیات روانی و رسانه‌ای و سیاسی غرب و رسانه‌های فارسی زبان غربی بر آن متمرکز شده تا هزار و یک دروغ نامربوط را به جمهوری اسلامی بچسباند؟ آیا این شوخی هم بخشی از این چسب نخواهد شد؟! اما آنچه بیشتر جای تأمل دارد، اظهارات شاذ دیگر از او در موضوعاتی همانند همین موضوع، مهم و خاص است. او در مورد اظهاراتش پیرامون آبان ۹۸ توضیحاتی ارائه کرده و آن گفتگو را جعلی و کار منافقین دانسته که البته، چون قبول دارد آن جملات را گفته، به نظر می‌رسد معنای «جعلی» را نمی‌داند! بماند که همان توضیحات علیه انگلیس هم اشتباهات متعدد دارد! خبرنگار را جعلی و منافق می‌خواند. اما چرا باید با رسانه‌های ضد ایرانی مصاحبه کند؟!

همه کشور را گشتید و آدم شایسته پیدا نکردید و به این نتیجه رسیدید دامادتان رئیس شود؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شاید سخن یک نماینده مجلس درباره بی‌اشکال بودن فامیل‌سالاری و نوشته یک روزنامه‌نگار در انتقاد از کسانی که به فامیل‌سالاری اعتراض می‌کنند، به عنوان نظر شخصی آنها چندان مهم به نظر نرسد. می‌توان گفت آنها هم حق دارند نظر شخصی خودشان را بگویند و بنویسند و به افکار عمومی منتقل کنند. این حضرات نمی‌توانند ادعا کنند نیروهای واجدشرایط مسئولیت‌های موردنظر توسط مسئولین مورد بررسی همه‌جانبه قرار گرفته‌اند و بعد از آنکه معلوم شد کسی شایسته‌تر از فامیل‌ها یافت نمی‌شود، اقدام به چنین انتصابی کرده‌اند. به همین دلیل، ایرادها و اعتراضات به انتصاب‌های فامیلی وارد است و همه باید از عوارض خطرناک چنین روشی برای آینده کشور نگران باشند. خوشبختانه 35 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار برخورد با این انتصابات شده‌اند.

رئیسی از وزرایش تعهد بگیرد تا مفتی حرف نزنند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره چرایی عدم موفقیت دولت رئیسی در کنترل و مهار گرانی گفت: اشتباه آقای رئیسی آن بود که دولت را شرکت سهامی کرد چون غالب اعضای کابینه از ستاد اجرایی، دانشگاه امام صادق و آستان قدس رضوی هستند. با مردم که صحبت می شود قریب به اتفاق می گویند کابینه آقای رئیسی ضعیف است. وی با بیان اینکه شخص آقای رئیسی این کابینه را انتخاب نکرد، افزود: مردم حتی کسانی که به آقای رئیسی رأی ندادند به او و توانایی هایش برای حل مشکلات دل بسته اند چون او را فردی صالح و سالم و قوی می دانستند؛ به همین خاطر معتقدم رئیس جمهور باید افرادی کاردان، کاربلد، باتجربه و قوی را برای همکاری انتخاب می کرد. این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه برخی برای گرفتن پست هر حرفی خواسته زده، اظهار کرد: همه کسانی که زمان انتخابات توئیت زدند و ادعا کردند اگر مسئولیت داشتند ظرف مدت کوتاهی کار را درست می کردند و امروز عضو کابینه هستند، تعهد بگیرد که اگر ظرف مدت مشخصی نتوانند به وعده های شان جامه عمل بپوشانند آنها را عزل کند تا آبروی شان برود و بفهمند نباید مفتی حرف بزنند.

هاشمی و خاتمی هم نباید به برادرانشان مسئولیت می‌دادند

سید مصطفی هاشمی‌طبا، گفت: «دولت از ابتدای کارش بحث شفاف‌سازی را مطرح می‌کرد اما متأسفانه در قضیه انتصاب‌ها نشان داد که چندان هم اهل شفافیت نیست. من به طور کلی با انتصاب بستگان مسئولان در هر مسئولیتی مشکل دارم و مخالف صددرصدی این موضوع هستم». او ادامه داد: «ممکن است فردی که از قضا فامیل یک مسئول است به صفت فردی‌اش شخص شایسته‌ای باشد و جامعه او را به تخصص‌اش بشناسند نه نسبتش با فلان مسئول که در آن صورت ایرادی ندارد اما اینکه تنها ویژگی آن فرد فامیل‌بودنش با فلان مسئول است، ایراد دارد». این فعال سیاسی بیان کرد: «من حتی با آقای هاشمی و خاتمی هم در این مسئله مخالف بودم که چرا به برادرهایتان مسئولیت می‌دهید؟ به نظرم آنها هم نباید به برادرهایشان مسئولیت می‌دادند. واقعیت این است که باید از افرادی غیر از بستگان استفاده شود تا مردم اعتماد کنند که دولت می‌خواهد بر اساس شایسته‌سالاری اداره شود».

انتقاد یک نماینده از انتصابات دولت: به جهادی بودن چسبیدیم و شایسته‌سالاری را کنار گذاشتیم

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با انتقادات و شائبه‌های به وجود آمده پیرامون انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم، گفت: سه ویژگی در کشورهایی که شرایط‌شان مثل شرایط ما بود و الان جزو قطب‌های تجاری و کشورهای توسعه‌یافته هستند مانند ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و مالزی در مساله بکارگیری در مدیریت‌ها مورد توجه و تاکید بوده است. یکی شایسته‌سالاری، دو عملگرایی یا همان چیزی که ما در فرهنگ خودمان به عنوان مدیریت جهادی می‌شناسیم و سوم صداقت و پاکدستی.وی ادامه داد: ما الان آمدیم به پاکدستی چسبیدیم و دوتای دیگر را کنار گذاشتیم یا به جهادی بودن چسبیدیم و شایسته‌سالاری را کنار گذاشتیم. اکنون در خیلی از انتصاب‌های‌مان مدارک و سوابق افراد با مسئولیتی که به آن منصوب شدند، اصلا هیچ تطبیق و سنخیتی ندارد، این را به وزیر محترم هم عرض کردم.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه بیان کرد: قاطبه نمایندگان مجلس نه به خاطر انتصابات فامیلی بلکه به دلیل مساله تجارب و سوابق به این مساله نقد دارند. ببینید من هم مثل خیلی از افرادی که مصاحبه کردند مانند معاون محترم رئیس‌جمهور و خیلی از افراد دیگری که این را گفتند، می‌دانم اگر کسی وابسته به یک نفر است، نباید از امتیازات اجتماعی خود در حوزه تحصیل یا اشتغال محروم شود، اما آیا الان کسانی که در قالب انتصابات فامیلی در برخی مسئولیت‌ها منصوب شدند، این شایستگی را داشتند؟ آیا شایسته‌تر از این‌ها وجود نداشتنند؟

شعرخوانی دلخوش خطاب به رئیسی

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس، با انتقاد از عدم انتخاب وزیر پیشنهادی از بدنه وزارت آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت قرار ندارند.سید کاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تقدیر از رئیس جمهور و هیات دولت در شعری خطاب به آیت الله رئیسی گفت: گفتند که یاران موافق هستند/ مجنون شدند و همه عاشق هستند/ نصف وزرای تو رئیس جمهور/ از مدرسه امام صادق هستند.نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه از روزهای قبل از انتخابات برای اولین بار نمایندگان برای رئیس جمهور امضا جمع آوری و از وی حمایت کردند، ادامه داد: در جریان رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان مردم در مجلس با دولت همراهی کردند و وزرای پیشنهادی، بیشترین رأی را در طول تاریخ انقلاب کسب نمودند.

کاظمی قمی با ملابرادر دیدار کرد

نماینده کشورمان در امور افغانستان با معاون اول نخست وزیر طالبان در کابل دیدار و درباره مسائل دوجانبه و همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.«حسن کاظمی قمی» با «ملاعبدالغنی برادر» معاون اول نخست وزیر دولت موقت طالبان امروز (سه شنبه) دیدار و گفت‌وگو کرد.«انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان ضمن اعلام این خبر در توئیتر خود نوشت: در این دیدار در مورد گسترش روابط میان دو کشور و ایجاد کمیته‌های مشترک همکاری در عرصه‌های مختلف، بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.بر اساس اعلام دفتر معاون اول نخست وزیر طالبان، ملابرادر این دیدار را فرصتی برای افغانستان مهم تلقی کرد و ضمن قدردانی از میزبانی ایران از پناهجویان، بر ایجاد روابط خوب میان دو همسایه تاکید کرد.در این دیدار همچنین موضوعات سیاسی، آموزشی، اقتصادی، مالی، آب و انرژی، رفاه عمومی، امور پناهندگان و از سرگیری پروژه‌های در حال اجرا مورد بررسی قرار گرفت.در این دیدار که در محل وزارت خارجه طالبان آغاز شده، نماینده رییس جمهور ایران در امور افغانستان گفته است: ایران و افغانستان دارای پیشینه و روابط تاریخی مستحکمی هستند و جمهوری اسلامی ایران در هیچ شرایطی مردم افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.پیش از این، نماینده ویژه ایران با امیرخان متقِی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

توئیت علی مطهری درباره اتفاقات آبان 98

علی مطهری، نایب‌رئیس سابق مجلس درباره حوادث آبان در توئیتی نوشت: هرچه خواستیم وزیر کشور را به‌خاطر حوادث آبان استیضاح کنیم، همواره گفتند پیغام آمده‌است که مصلحت نیست

هاشمی و خاتمی هم نباید به برادرانشان مسئولیت می‌دادند / شعرخوانی دلخوش خطاب به رئیسی / یک نماینده : به جهادی بودن چسبیدیم و شایسته‌سالاری را کنار گذاشتیم

 

 

گزارش باقری درباره آخرین نتایج مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که رئیس تیم مذاکره کننده گزارشی از نتایج سفر خود به اروپا به نمایندگان ارائه کرد.محمود عباس زاده مشکینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: این جلسه با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان تشکیل شد.وی توضیح داد: احمدی بیغش نماینده شازند سوالی در خصوص مدیریت سفر اربعین و مسائلی را که به ویژه در مرز ایران و عراق ایجاد شد مطرح کرد که بعد از پاسخ های وزیر کشور این نماینده از توضیحات وزیر کشور قانع شد.عباس زاده مشکینی ادامه داد: همچنین علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده گزارشی از نتایج سفر خود به اروپا به نمایندگان ارائه کرد.

مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا: ایران بیش از ۸۸‌ میلیارد دلار پول بلوکه شده دارد

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا: ایران تا سال ۲۰۱۹ در ۲۱ کشور سپرده‌های بیش از نیم میلیارد دلاری داشت.مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا گفت: ایران تا سال ۲۰۱۹ در ۲۱ کشور سپرده‌های بیش از نیم میلیارد دلاری داشته است و در زمان احمدی‌نژاد بیش از ۳۱ میلیارد دلار از سپرده‌های خود را به روسیه منتقل و در ازای آن روبل دریافت کرد.وی در ادامه گفت: در چین در حساب‌های مختلف بیش از ۳۰ میلیارد دلار پول داریم و عمده سپرده‌های ایران در روسیه است.این مشاور اقتصادی در ادامه افزود: در مذاکرات وین بر سر ۴ مورد از ۶ موضوع مورد بحث توافق شده است و سوئیفت و ۳ کشور اروپایی تاکید دارند تا ایران به FATF نپیوندد، نمی‌تواند از خدمات بانکی بدون محدودیت استفاده کند.عمادی در آخر گفت: تلاش تیم ایران باید متمرکز بر برداشتن تحریم‌ها از سه بخش انرژی، سیستم بانکی و حمل و نقل ایران باشد.

وزارت خارجه آمریکا: آزادسازی پول‌های ایران را تایید نکرده‌ایم

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر‌هایی در خصوص آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدودشده ایران گفت که «ایالات متحده آزاد شدن هیچ‌گونه وجوه مسدودشده‌ای را تأیید نکرده است» و «تحریم‌های کنونی ما در ارتباط با ایران پابرجا خواهد بود و اعمال خواهد شد.»این سخنگو در پاسخی مکتوب به یک سوال گفت که «ایالات متحده آزاد شدن هیچ‌گونه وجوه مسدودشده‌ای را تأیید نکرده است» و «تحریم‌های کنونی ما در ارتباط با ایران پابرجا خواهد بود و اعمال خواهد شد.»سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اخیرا در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت اطلاعات ریزی در این زمینه نمی دهیم و بانک مرکزی در صورت صلاحدید اطلاع رسانی خواهد کرد.روز جمعه علی نادری، مدیرعامل ایرنا نوشته بود که سه و نیم میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در یکی از کشورهای خارجی آزاد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :