واکنش معصومه ابتکار به سخنان همسر رئیسی:
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم گفت: نسل جوان ایرانی اساسا چنین اظهاراتی را درباره محدود به خانه ماندن، عدم استقلال مالی و... برنمی‌تابد. این روند باعث اخلال در ارتباط با نسل جوان می‌شود. به همین دلیل است که جریان نواصولگرایی نمی‌تواند با جامعه ارتباط معقول برقرار سازد، چراکه گفتمان آینده‌نگر، واقع‌نگر و سازگار با جهان امروز ندارد. متوجه تحولات اجتماعی، ارتباطی، فرهنگی عصر حاضر نیست. موضوع، زمانی بحرانی می‌شود که این قرائت افراطی، خود را متصل به جریانات ارزشی و انقلابی می‌کند، کل این جریانات ریشه‌دار را هم با اخلال ارتباطی و گسست مواجه می‌سازد. بسیاری از تضادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... سال‌های اخیر برآمده از این نگاه واپس‌گراست.
کد خبر: ۱۱۲۹۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 01 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، روزنامه اعتماد نوشت: «مردان ایرانی ترجیح می‌دهند زنان‌شان کار نکنند یا پولی به دست بیاورند»؛ این عباراتی است که همسر رییس‌جمهور ایران در گفت‌وگو با نیوزویک در نیویورک مطرح کرده بود. اظهاراتی که بلافاصله طول و عرض شبکه‌های اجتماعی را در هم نوردید و بازار تحلیل در خصوص آن حسابی گرم شد. بسیاری از کاربران ایرانی با تاکید بر اینکه مشکلات معیشتی کشور به گونه‌ای است که فعالیت اقتصادی زنان و مردان به صورت توامان به یک ضرورت غیرقابل انکار بدل شده است به نقد این اظهارات نشستند.

اما جدا از اصل اظهارات جمیله علم‌الهدی رویکردی که رسانه‌های اصولگرا در خصوص این مصاحبه در پیش گرفتند، عجیب‌تر بود. همشهری، روزنامه‌ای که تیم علیرضا زاکانی رتق و فتق آن را در دست گرفته با نشاندن تصویر جمیله علم‌الهدی در کنار چهره‌هایی چون معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، فاطمه راکعی و فائزه هاشمی با تیتر «همسر رییسی چه تصویری را شکست» تلاش کردند به عزم خود، مقایسه‌ای میان دو گفتمان اصولگرا و اصلاح‌طلب در بحث زنان صورت دهند. این فضاسازی‌های رسانه طیف رادیکال جناح راست در شرایطی اجرایی شد که جناح راست کشور طی همه دهه‌های اخیر در بحث زنان به جز رویکردهای سلبی و محدود‌کننده، هیچ راهبرد مشخصی تدارک ندیده است.

بهداشتی موردعلاقت رو با قیمت ویژه روژا بخر!adv_logo۲۵٪
بهداشتی موردعلاقت رو با قیمت ویژه روژا بخر!

خرید
yektanet-logo-signتبلیغ
نهایت خلاقیت این طیف در موضوعاتی که به بحث زنان مربوط است به راه‌اندازی گشت‌های ارشاد، طرح حجاب و عفاف، تعطیلی کسب‌وکار مردم، اخراج بسیاری از استادان زن دانشگاهی، فیلترینگ گسترده و تعطیلی میلیون‌ها کسب‌و‌کار در بستر اینستاگرام و نهایتا ایده «در پستو ماندن زنان ایرانی» بازمی‌گردد. فعل و انفعالی که باعث گریزان شدن جمعیت پویای زنان ایرانی از صندوق‌های رای و افزایش شکاف حاکمیت - ملت بوده است، مبتنی بر این واقعیت‌هاست که مهم‌ترین طرح دولت دوازدهم در خصوص منع خشونت علیه زنان در مجلس و دولت اصولگرا، مسکوت باقی می‌ماند و حتی با جرح و تعدیل‌های فراوان امکان اجرایی شدن را پیدا نمی‌کند.

مبتنی بر این واقعیت‌ها، «اعتماد» گفت‌وگویی را با معصومه ابتکار معاون زنان دولت دوازدهم، رییس سازمان محیط زیست دولت اصلاحات و... ترتیب داده تا درباره تفاوت‌های بنیادینی که میان گفتمان اصلاحات و طیف‌های تندروی اصولگرا بر سر موضوع زنان و سایر موضوعات مرتبط وجود دارد، گفت‌وگو کند. ابتکار با بازخوانی تفاوت‌های این دو نگاه می‌گوید: «تفاوت میان گفتمان اصلاحات تنها در بحث زنان خلاصه نمی‌شود، هرچند مطالبات زنان یکی از حوزه‌های نمایانی است که این تفاوت‌های بنیادین در آن برجسته می‌شود. اما در مباحث دیگری مثل شایسته‌سالاری، قانون‌گرایی، آزادی‌های اساسی، تنش‌زدایی با جهان، تخصص‌گرایی، مردمسالاری و... با دو گفتمان و دو نگاه مواجه هستیم. طیف‌های رادیکال جناح راست، اساسا رای مردم را فاقد موضوعیت دانسته و معتقدند اولویت برای زنان کارهای خانه است مگر بالضروره کاربیرونی .»

این روزها موضوع دو گفتمان غالب کشور در بحث زنان بازخوردهای زیادی در رسانه‌ها پیدا کرده است. پس از اظهارات همسر رییس‌جمهور در نیویورک در این خصوص که مردان ایرانی دوست ندارند همسرانشان کار کنند و زنان ایرانی هم مایل هستند در خانه بمانند! با واکنش‌های بسیاری از ایرانیان مواجه شد. در ادامه هم رسانه‌های اصولگرا به مقایسه دو گفتمان شامل قرائت افراطی جناح راست و گفتمان اصلاحات در خصوص زنان پرداختند. نظر شما درباره اتهامات مطرح‌شده علیه زنان ایرانی و اصلاح‌طلبان چیست؟

اتهام غربگرایی، غرب‌زدگی و... که سال‌هاست به جریانات اصلاح‌طلب و رفورمیست‌ها زده می‌شود، شعاری است که از ابتدای شکل‌گیری این جنبش توسط جریانات تندروی راست علیه اصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است. البته طیف‌های میانه و معتدل اصولگرا، دنبال این نوع انگ‌زنی‌ها نیستند و امروز هم نزدیکی‌هایی به جریان اعتدال پیدا کرده‌اند. اما استفاده از عباراتی مثل غرب‌زدگی در جریان تند، افراطی و رادیکال جناح راست که اکثرا تحت‌تاثیر تفکرات آقای مصباح و موسوم به مصباحیون هستند، جنبه شعاری و تبلیغاتی دارد. اتفاقا در این ادعا و تهمت‌ها، تضادها و مغایرت‌های فراوانی وجود دارد. نمونه بارز این مغایرت‌ها وجود افرادی مثل خود من است. افرادی که در جبهه اصلاحات حضور دارند و اساسا گرایشی به سمت غرب یا شرق ندارند. البته تفاوت‌های بنیادینی میان نوگرایی، واقع‌بینی، آینده‌نگری از یک طرف و نگاهی که سعی می‌کند مردم را در گذشته نگه دارد وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار