مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: شرکت ماشین‌سازی تبریز ۸۶ هزار مترمربع در یکی از مناطق برخوردار تبریز ساختمان و زمین بلااستفاده دارد که ۲۰ سال است بلاتکلیف مانده و از طرفی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ماشین‌سازی و ریخته‌گری وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷ 11 December 2023

به گزارش تابناک تبریز، واقف بهروزی، نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد با بیان اینکه دانشجو همواره جز پیشروهای جامعه بوده اظهار کرد: محورها و موضوعاتی همچون آرمانگرایی، عدالت‌طلبی، همیشه در جامعه دانشگاه و دانشجو مطرح است.

وی افزود: نکات مبهم کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲،  بعد از سالیان دراز مشخص شد، ولی جامعه دانشجویی کشور از همان ابتدا پی به حقیقت ماجرا برد و دست‌های نفاق آمریکا و ایادی آن را در جریان این کودتا به وضوح دید، دانشجویان در همان وهله اول این موضوع را فهمیده و تا پای جان،  برای عدالت‌خواهی و  آرمان‌گرایی ایستادند.

نماینده وزیر اقتصاد در استان یادآور شد: اگر دانشجو، مطالبه گری، آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی را نادیده گرفته و این موضوعات در جامعه دانشجویی و دانشگاهی به صورت جدی دنبال نشود، اهداف اصلی جامعه دانشجویی  مغفول واقع می شود، بنابراین دانشجو باید در همه مسائل جاری کشور پیشرو و امیدآفرین باشد.

 مطالبات مردمی باید از زبان دانشجو بیان شود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی عنوان داشت: مطالبات مردمی باید از زبان دانشجو بیان شود و مسوولان نیز باید در مقام پاسخ گویی حاضر شوند. موضوعاتی مانند، فضای کلان اقتصادی استان، وظایف و کارکرد های اقتصادی استان و برخی موارد دیگر باید جزو مطالبه گری های قشر دانشجو قرار گیرد و دانشجویان باید در این زمینه کمک حال مسوولان باشند.

بهروزی گفت: برخی موضوعات در اذهان مردم و رسانه ها مطرح می‌شود که باید پاسخ مناسبی داده شود به طور مثال، مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت از جمله این مباحث است، (مشکلات و نقدی‌های موضوعات مختلف، وضعیت شاخص های اقتصادی استان، وضعیت کلان اقتصادی کشور و مباحث موجود درباره مالیات) از جمله موضوعاتی است که در جامعه مطرح می شود و انتظار این است که قشر دانشجو در این موارد مطالبه گری و پرسش‌گری کنند تا موضوعات مختلف روشنگری شود.

دولت بنگاه‌دار خوبی نیست 

نماینده وزیر اقتصاد در استان در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت معادن، شرکت ماشین‌سازی و موضوعات اقتصادی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده که دولت بنگاه‌دار خوبی نیست و حتما باید بنگاه‌های  اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود و دولت به عنوان بنگاه‌دار اقتصادی، رقیب بخش خصوصی نباشد، ولی موضوع مهم این است که این واگذاری به چه شکلی باشد که موجب پیشرفت اقتصادی شود. ماشین سازی تبریز فعلا تحت مدیریت دولت است ولی این روند بدین گونه نمی تواند ادامه دار باشد، چراکه زیان های انباشته روز به روز بیشتر خواهد شد.

یک‌هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ماشین سازی و ریخته گری

وی ادامه داد: مشکل مدیریت در این مواقع به وضوح دیده می‌شود به‌طور مثال شرکت ماشین‌سازی تبریز ۸۶ هزار مترمربع در یکی از مناطق برخوردار تبریز ساختمان و زمین بلااستفاده دارد که ۲۰ سال است بلاتکلیف مانده و اراده‌ای هم برای ساماندهی این املاک وجود ندارد، از طرفی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ماشین سازی و ریخته‌گری وجود دارد و بدهی‌های دیگری که هر روز اضافه می‌شود.

بهروزی ادامه داد: علاوه بر آن نوسازی ماشین‌آلات این کارخانه، نیازمند 4 هزار میلیارد تومان منابع مالی است. اگر این املاک با استفاده از روش‌های مولدسازی ارزش افزوده ایجاد کند، بیش از 40 هزار میلیاردتومان منابع مالی، به دست خواهد آمد و به راحتی می توان هم ماشین آلات و تجهیزات را نوسازی کرد و هم قدرت رقابتی برای فروش را  بیشتر کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به وضعیت مس سونگون بیان داشت: کارکرد معدن مس سونگون از اواخر دهه ۶۰ شروع شده و در دهه ۸۰ توسعه یافته است، این معدن به لحاظ تعهدات و مسوولیت‌های اجتماعی در این دهه‌ها، هیچ عایدی برای مردم منطقه و استان نداشته است در کل می‌توان گفت، هیچ عایدی از بابت حقوق بهره برداری از معدن، مالیات و سایر ملزومات تا اواخر سال گذشته  نصیب استان نشده بود، حتی یک ریال از منابع مالیاتی و بانکی مس سونگون تا اسفند ۱۴۰۱ وارد استان نشده بود و اعتقاد ما این است که باید همه عواید این معدن وارد استان شود.

وی متذکر شد: با اقدامات مهمی که در این زمینه انجام گرفت، از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیاردتومان از منابع مالیات مس سونگون وارد استان شده است ولی باید همه منابع مالیاتی مس سونگون وارد چرخه مالی استان شود، البته در این راه مقاومت ها و کارشکنی های بسیاری وجود داشت. متعهد شدیم که باید این موضوع را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم ودر این راستا بیش از ۱۰۰ جلسه در سطح استان و ملی با حضور وزرای صمت، اقتصاد، استاندارآذربایجان‌شرقی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزارشد، جلساتی که بسیار تخصصی و گاها چالشی بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در پاسخ به سئوال دیگری از دانشجویان درباره بودجه های دانشگاه تصریح کرد: باید پرسید آیا منابع دانشگاه صرفا از طریق بودجه دولتی تامین می شود و یا خود دانشگاه محلی برای درآمدزایی نیز دارد؟ نکته دیگری که وجود دارد، مولدکردن دارایی‌های غیرمولد دانشگا‌ه‌ها است، دانشگاه تبریز موید این موضوع است، برخی از پروژه های دانشگاه به علت عدم تامین منابع مالی بیش از ۳ دهه است تکمیل نشده است. راهکار چیست؟ آیا باید منتظر منابع محدود بودجه ای باشیم  و آیا  پروژه‌ها بعد از اتمام چندین ساله، همان کارایی و استفاده لازم را خواهد داشت؟ بنابراین باید گفت این روش، راهگشا نخواهد شد، دانشگاه باید بخشی از منابع خود را از درآمدهای پایدار تامین کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :