رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی:
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: پیگیری زیاد توانستیم مجوز برگزاری این همایش با امتیاز ارتقا پایه به عنوان جایگزین دوره‌های اجباری مبحث ۱۹ را از دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اخذ نماییم.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ 13 December 2023

به گزارش تابناک رضوی، حسین بشیر در مراسم افتتاحیه همایش ساختمان‌های انرژی کارا اظهار کرد: با پیگیری زیاد توانستیم مجوز برگزاری این همایش با امتیاز ارتقا پایه به عنوان جایگزین دوره‌های اجباری مبحث ۱۹ را از دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اخذ نماییم.

 

وی افزود: تشکیل کلاس‌ها در مشهد به شکل حضوری و در شهرستان‌های ٢٢ گانه استان به صورت مجازی برگزار می‌شود و امتحان‌ها نیز با حضور نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی خواهد بود.

وی افزود: تاکید وزارتخانه بر این مسئله، مبحث ١٩ و ویرایش چهارم آن به دلیل اهمیت این موضوع است لذا از اعضای محترم خواهشمندم به این موضوع به عنوان امتحان و درس نگاه نکنند و آن را به صورت کاربردی فراگرفته و در حرفه خود بکار ببندند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ادامه داد: بحث انرژی مسئله همه کشورها است و ما امیدواریم بتوانیم در کشور خود ساختمان های سبزی داشته باشیم که مصرف انرژی در آنها  در حد صفر باشد.

وی با اشاره به اینکه مهندسان کشور می‌توانند این کار را انجام دهند، ادامه داد: نظام مهندسی به شکل خاص باید به این موضوع بپردازد و  برای مهندسانی که بتوانند یک ساختمان سبز  با مصرف  انرژی نزدیک به صفر بسازد مشوق‌هایی تعیین کنند. از سال ٢٠٢٠ در اروپا  ساخت این ساختمان‌ها اجباری شده است و مشهد باید در این امر در کشور سرآمد باشد.

سیدمهدی مداحی عضو هیئت مدیره سازمان نیز در همایش ساختمانهای انرژی کارا اظهار کرد: از دهه ٧٠ میلادی در دنیا بحث گازهای گلخانه ای، دی‌اکسیدکربن، مونوکسید‌کربن و واژگانی از این دست دارای اهمیت بودند و از همان زمان توسعه پایدار مطرح شد و  پایداری جزو علوم مهم در مهندسی ساختمان و صنعت شد.

وی افزود: امروزه اندیشمندان در صنعت ساختمان می‌گویند که در پایداری باید به سه حوزه توجه کنیم و از همه مهتر پایداری محیطی است که بتوانیم در صنعت ساختمان به آن دست یابیم.ساخت ساختمان های انرژی کارا می‌تواند به ساخت ساختمان‌هایی که مصرف انرژی آنها کم بوده کمک نماید و در نتیجه سهم بسزایی در کاهش مصرف سوخت های فسیلی داشته که این امر سبب کاهش آلاینده‌ها و آلودگی هوا نیز می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که اکنون شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان و مشهد روزانه درگیر آلاینده‌ها و آلودگی هوا به خصوص در فصل سرد سال هستند، ادامه داد: اگر امروز فکری برای این موضوع نکنیم ممکن است در آینده فضایی برای محیط زیست نداشته باشیم.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تاکید کرد: در این همایش که به صورت سه روزه و فشرده برگزار می‌شود مطالب تخصصی مربوط به رشته های معماری، عمران، برق و مکانیک به صورت جداگانه و مشترک ارائه می‌شود.

مداحی اضافه کرد: بحث‌های این همایش از دو بعد مورد بررسی قرار خواهد گرفت بعد اول زیست محیطی، ملی و اجتماعی و بعد دوم مقررات ملی ساختمان است. امیدواریم برگزاری این همایش به همراه کارگاه های جانبی آن بتواند در ترویج و گسترش فرهنگ صرفه جویی در مصرف انرژی در مراحل ساخت و بهره برداری از ساختمان موثر بوده و بتواند بیش از پیش به اجرای مقررات ملی ساختمان به خصوص مبحث ١٩ مقررات ملی و تهیه و ارائه چک لیست های نظارت و طراحی توسط مهندسین دخیل در پروژه کمک کند.

دبیر همایش ساختمان های انرژی کارا گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم اثرات این ساخت و ساز انرژی کارا را در افزایش کیفیت محیط زیست شاهد باشیم.

همایش ملی ساختمان‌های انرژی کارا در جهت نیل به توسعه پایدار با محوریت صرفه جویی در مصرف انرژی (مبحث 19 مقررات ملی ساختمان) با تشکیل کارگاه های تخصصی برای رشته های عمران، معماری، برق و مکانیک با امتیاز تمدید و ارتقا پایه در تمامی پایه ها و صلاحیت ها به صورت حضوری و مجازی تا ۲۳ آذر ماه برپا خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار