کد خبر: ۱۱۶۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰ 27 March 2024

نسترن رهذار- مدیر روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق رامین

سال جدید از سوی مقام معظم رهبری سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری شد. این موضوع با توجه به اهمیت تولید و نقش مهم مردم در فرآیند تولید می تواند از جهات مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.
همزمان با فرار رسیدن فصل گرما و بازه زمانی پیک مصرف برق، موضوع مشارکت مردمی در روند کاهش و مدیریت مصرف از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مشارکت به نوعی سرمایه اجتماعی محسوب شده تا ضمن تقویت ارتباط دولت و مردم نقش آنان نیز در روند مصرف انرژی مهم انگاشته شود. علاوه بر این موضوع که آگاهی جامعه به سطح قابل قبولی جهت مدیریت مصرف برق رسیده است امروزه می توان با پررنگ تر نمودن نقش مردم در تولید انرژی، علاوه بر جهش تولید در صنعت برق در راستای تحقق شعار نیز گام های مهم و موثری برداشت.
از آن جمله می توان به گسترش مولدهای کوچک برق و انرژی های تجدیدپذیر اشاره داشت که با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و سرمایه های کوچک، روند توسعه ای صنعت برق را کلید زد. علاوه بر این بهره گیری از توان سرمایه گذاران مختلف جامعه را به سهیم نمودن در فرآیند تولید انرژی تشویق نمود. آن هم در سال هایی که احتمال عدم تأمین نقدینگی برای تحقق برنامه های توسعه ای دولت در حوزه انرژی وجود دارد و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند بخشی از بار تولید را به دوش بکشند.
در حوزه مولدهای کوچک برق و انرژی های تجدیدپذیر نیز خوشبختانه روند تولید برق به این شیوه طی سال های اخیر افزایش یافته است. هر چند موانع و مشکلات پیش روی افراد حقیقی و حقوقی برای راه اندازی این نیروگاهها کم و بیش به قوت خود باقی است اما بدون شک پراکندگی تولید در نیروگاههای کوچک مقیاس و بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر از جمله باد و خورشید می تواند به جهش تولید در صنعت برق کمک شایانی نماید. علاوه بر این بهره گرفتن از بخش خصوصی و مشارکت پذیری مردمی در این بخش عمده ترین وجه تحقق شعار سال است.
از این رو باید گفت بسترهای لازم برای راه اندازی و گسترش زیرساخت های صنعت برق برای تولید و به کار گرفتن از انرژی های تجدیدپذیر و احداث نیروگاههای کوچک مقیاس فراهم است. از طرفی نیروی انسانی متخصص و علاقمند به فعالیت در این حوزه ها نیز کم نیستند و با تولید برق از نیروی خورشیدی در مناطق مختلف، علاوه بر بهره گیری از انرژی های پاک و تجدیدپذیر منافع ملی متعددی را در پی خواهد داشت.
بدون شک متولیان امر نیز اکنون که در روزهای آغازین سال 1403 قرار داریم در تلاشند تا به شکل هر چه بهتر اقدامات و فعالیت هایی در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردمی صورت پذیرد. این موضوع با توجه به در پیش بودن فصل گرما و پیک مصرف برق می تواند نتایج مثبت و قابل توجهی جهت تقویت شبکه و عبور موفق از پیک تابستان 1403 نیز داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار