معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمتی فاز سوم امزادگان فضل و یحیی(ع) شهرستان محلات خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳ 06 April 2024

به گزارش تابناک مرکزی،حسین محمودی امروز ۱۸ فروردین ماه ۱۴٠۳ با اعلام این خبر گفت: فاز دوم مقاوم سازی جداره‌ها به اتمام رسیده و مرحله سوم عملیات مرمتی امام زادگان فضل و یحیی(ع) که شامل نماسازی و تکمیل تاسیسات برقی است، آغاز شد.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: محوطه امامزاده دارای پلانی مستطیل شکل با ابعاد ۵ در۱۷ متر است و از قبه، رواق و ایوان‌های آجری تشکیل می‌شود. بقعه این بنا ابعادی برابر با ۱۷ در ۱۱.۵ دارد و در اطراف حیاط آن حجره‌هایی دیده می‌شود.
او اضافه کرد: در تمام اضلاع بقعه، به جزء شاه‌نشین، دری برای ورود و خروج وجود دارد. در قسمت شاه‌نشین محراب نصب شده، که گچبری آن از آثار نفيس و منحصر به فرد قرن پنجم تا ششم است. ضریح این امامزادگان از جنس طلا و سنگ مزار به صورت کاشی است و تاریخ بر روی آن ۱۳٠۹ وجود دارد.
محمودی با اشاره به اینکه محراب امامزاده یحیی به شماره ۱۳٠۶ در ۱۵ آذر ماه ۱۳۵۵ به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است، ادامه داد: این بنا دارای گنبد پیازی دوپوسته گسته است و در قطر اندازه‌ای بزرگتر از ساق گنبد دارد و ارتفاع آن از عرض بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار