عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
عضو علمی دانشگاه مازندران گفت: در سال 83 در استان مازندران یك كار پژوهشی با آمار جمعیتی 8 هزار نفر انجام شد و از آن پس در برنامه چهارم توسعه كشور نیز قرار گرفت ولی پس از آن تا شروع دولت جدید كاری در این خصوص انجام نگرفت.
کد خبر: ۱۷۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷ 29 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، محمود شارع پور در كارگاه آموزشی نماگرهای سرمایه اجتماعی در خصوص تعیین مولفه ها و نماگرهای سرمایه اجتماعی گفت: مسائل به دلیل پنهان بودن، كیفی بودن و اینكه شدیدا ً‌تغییر ماهیت می‌دهند بسیار مهم هستند و كسانی كه وارد این مسائل می شوند باید بسیار باهوش و با استعداد باشند تا بتوانند مسایل را به دقت رصد کنند.

وی با اشاره به اینكه برگزاری همایش طرح مسائل اجتماعی ایران در سال 79 كه شروع مبحث سرمایه اجتماعی در كشور بود، اظهار كرد: پس از آن مقالات و كتب مختلف منتشر شد كه نشان دهنده این واقعیت بوده كه سرمایه اجتماعی كشور با یك پشتوانه قوی اندك اندك در حال كم شدن است و روزی كه به اتمام خواهد رسید.

این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به ورود سرمایه اجتماعی در پایان نامه های دانشگاه در اوایل دهه 80 ادامه داد: در سال 83 در استان مازندران یك كار پژوهشی با آمار جمعیتی 8 هزار نفر انجام شد و از آن پس در برنامه چهارم توسعه كشور نیز قرار گرفت ولی پس از آن تا شروع دولت جدید كاری در این خصوص انجام نگرفت.

وی با اشاره به اینكه در كشورهای دارای سرمایه طبیعی و فیزیكی یكسان چرا نابرابری رشد اقتصادی وجود دارد را اینگونه پاسخ گفت و ادامه داد: برخی نیروی انسانی را علت این مشكل دانسته اند و برای این به توسعه سرمایه انسانی پرداختند یعنی در كشور افراد متخصص و متعهد تربیت شوند.

شارع پور افزود: از دهه 60 به بعد به سرمایه اجتماعی توجه شد و این یعنی روابط بین افراد جامعه و اعتماد و همكاری با هم بین افراد جامعه و اگر نتوانیم با هم همكاری كنیمدر دام یا تله ای خواهیم افتاد كه برای همه مشكل ایجاد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اعلام اینكه اگر سه مولفه دولت، بخش خصوصی و اجتماع با هم به تعادل نرسند جامعه دچار مشكل خواهد شد، گفت: افزایش قدرت دولت ایجاد استالینیسم، افزایش قدرت بخش خصوص موجب مافیا و افزایش نقش اجتماع می تواند موجب جنگ های داخلی و جنگ های قومیتی شود.

وی تعریف سرمایه اجتماعی را اینگونه عنوان كرد و افزود: با آنكه 37 تعریف مختلف از سرمایه اجتماعی انجام شده است؛ منابعی كه آدم ها و گروه ها از طریق روابط با هم می توانند به دست بیاورند را سرمایه اجتماعی گویند؛ یعنی اگر با هم باشیم یك سرمایه ای ایجاد خواهدشد كه این سرمایه اجتماعی است كه به آن چسب اجتماعی یا اوزون اجتماعی نیز گفته می شود.

شارع پور با تشریح اینكه سرمایه اجتماعی در علوم دیگر همچون پزشكی و مدیریتی نیز وارد شده است، ادامه داد: بانك جهانی برای ارزیابی كشورها 4 مقوله را مورد بررسی قرار خواهد داد كه یك یكی از آنها سرمایه اجماعی است و در نتیجه كیفیت روابط اجتماعی افراد جامعه نقش بسیار زیادی در ایجاد جامعه قدرتمند دارد.

شارع پور به بیان نقش سرمایه اجتماعی پرداخت و تصریح كرد: از دیدگاه دانشمندان دنیا سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه انسانی، سرمایه مالی و سرمایه درسطح ملی نقش دارد و دموكراسی درختی است كه برای رشد به خاك سرمایه اجتماعی نیاز دارد.

وی درباره تقسیم‌بندی سرمایه‌ها نیز گفت: سرمایه ها مالی،‌انسانی، طبیعی و اجتماعی هستند كه انواع سرمایه ها به شدت با هم وابستگی دارند و افزایش یكی می تواند موجب رشد دیگری شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران سرمایه اجتماعی را قابل افزایش دانست و گفت: سرمایه اجتماعی یك موجودی است كه قابل افزایش است و همچون سرمایه مادی باید برای افزایش آن نقشه كشید و برنامه‌ریزی كرد و همچون سرمایه های دیگر نیازهای شخص را می تواند برآورده کند.

وی تفاوت بین سرمایه اجتماعی و دیگر سرمایه ها را نیز برشمرد و گفت: سرمایه اجتماعی با استفاده كم نمی شود ولی افزایش می یابد، سرمایه اجتماعی در ارتباط با دیگران است و به تنهایی حاصل نمی شود و اینكه سرمایه اجتماعی در زمان كوتاه به دست نمی آید.

شارع پور با اشاره به سه اصلی كه بر اساس آن تئوری های اقتصادی دنیا نوشته شده است، گفت: اقتصاددانان به این نتیجه رسیده اند كه باید به دنبال ارتباط بین انسان ها باشند زیرا قانون، شرع و عرف هرچقدر كارآمد باشند ریسك اقتصادی كم شده و اقتصاد هزینه كم خواهد شد.

وی مولفه های سرمایه اجتماعی را اعتماد و روابط و پیوندها دانست و ادامه داد: اعتماد روغن اقتصاد است و بین سطح اعتماد و عملكرد اقتصادی رابطه وجود دارد از این رو اعتماد محصول یك شرایط اجتماعی و اقتصادی است كه در طول زمان ثابت باشد و در نهایت تولید اعتماد کند.

شارع پور اعتماد را به سه بخش تقسیم كرد و ادامه داد: اعتماد بین فردی، اعتماد اجتماعی و عمومی و اعتماد نهادی كه در اعتماد اجتماعی و نهادی كاهش یافته است و با كاهش اعتماد در جامعه شاهد افزایش هزینه مذاكرات، بدبینی و سوءظن و نیاز به تامین امنیت حتی در صورت وجود امنیت نیز افزایش خواهد یافت.

وی تاثیر افزایش سرمایه اجتماعی را مهم بیان کرد و گفت: با افزایش سرمایه های اجتماعی شاهد كاهش هزینه های دولتی و افزایش نوآوری، كاركرد مطلوب بر روی فعالیت های شركت ها و تاثیر بسیار زیادی بر كاهش جرم خواهد داشت و همچنین آموزش و پرورش و سلامت بهداشتی و روانی و جسمی افراد جامعه خواهد داشت.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار