مازندران سرزمین جنگل , کوه و دریا با جاده های سرسبز , به همراه زایش طبیعت و اعتدال بهاری , ترنم باران و اواز موسیقی محلی با مردمی خونگرم پذیرای مسافران نوروزی است .
کد خبر: ۱۹۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱ 08 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، مازندران یا تبرستان استانی در خطه شمال، نگین سبزی بر انگشتری کشور است , همه جای این منطقه دیدنی و جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری دارد. مسافر نوروز وقتی برای سفر به استان دیگر از مازندران عبور می کند مسحور زیبایی های خدادادی منطقه می شود و چه بسا فراموش کند به کجا قرار است برود و در همین جا اتراق می کند.


** مازندران، استانی با بلندترین نقطه کشور
قله دماوند با بیش از پنج هزار و 600 متر ارتفاع، مرتفع ترین قله ایران در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد. این استان با 22 شهرستان علاوه بر ساحل دریا ، مناطق جلگه ای سبز ، دامنه جنگلی و کوهستانی بسیار زیبا به طول 338 کیلومتر از شرق به غرب دارد که سالانه 12 میلیون گردشگر داخل و هزاران توریست خارجی را به این پهنه زیبا می کشاند.

** جاذبه های مازندران در غرب (جاده کندوان)
برای سفر به مازندران یا عبور از این خطه سرسبز مسیرهای متفاوتی وجود دارد که جاده های کندوان، هراز و فیروزکوه از معروف ترین جاده ها هستند. در اینجا با عبور از همه این جاده ها، از جاذبه های مناطق دیدن می کنیم.
ابتدا از سمت جاده کندوان یعنی کرج چالوس، وارد مازندران می شویم.
چالوس جزو پرجاذبه ترین و گردشگرپذیرترین شهرهای استان و حتی کشور است. جاذبه هایی چون دریاچه ولشت، نمک آبرود، کاخ چای خوران، آبشار هریجان و آبشار کندوچال در این منطقه قرار دارد. جاده کندوان یا همان محور چالوس کرج نیز خود گویا و معرف زیبایی منطقه است.
دریاچه کوهستانی ولشت به دلیل چشم انداز سبز و طبیعت منحصر به فرد آن از جمله دیدنی ترین میراث طبیعی کشور محسوب می شود؛ طوریکه هر ساله بسیاری از علاقه مندان به کوهنوردی، آب و هوای مطبوع، ماهیگیری و اقامت در محیط آرام و رویایی، این مکان را جهت گذراندن اوقات فراغت انتخاب می کنند.
شهرستان زیبای تنکابن یا شهسوار سابق بعد از چالوس در مسیر غرب استان، قرار دارد. در این منطقه با جاذبه های طبیعی، گردشگری و تاریخی متفاوت روبرو می شویم؛ جاذبه هایی چون غار دانیال، مرداب نشتارود، آبگرم فلکده، جنگل دو هزار، ییلاق سه هزار و آبشار فرهادجوی. 
ییلاق سه هزار منطقه ای بکر و زیبا با چشم اندازهای بدیع و آب و هوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه های آب گوارا و آرامش رویایی که برای گروه های گردشگری کاملاً ایده آل است.
رامسر عروس مازندران مقصد بعدی ما است. در رامسر موزه تماشاگه خزر، هتل قدیم رامسر ، کاخ مرمر، قلعه مارکوه و پارک جنگلی صفارود در رامسر و روستای زیبا و وصف ناشدنی جواهرده را خواهیم دید.
جواهر ده منطقه ای تاریخی با جنگل های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است. این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوه های البرز به شمار می رود که از سه جهت در محاصره کوه قرار دارد.
حال در جاده کندوان از چالوس به سمت نوشهر و نور حرکت و از این شهرهای زیبا عبور می کنیم. در این مناطق با جاذبه هایی چون کندلوس، پارک جنگلی سیسنگان، سد خاکی آویدر، جنگل نور، آبگرم لاویج، روستای بلده، آبشار آب پری، پارک جنگلی کشپل، غار کهو، قلعه پولاد بلده، کاخ تمیشان، فیل سنگی و کاروانسرای زمستانی یالرود مواجه می شویم.

** گذر از غرب استان به سمت مرکز( جاده هراز)
اگر از هراز بخواهیم به سمت مازندران حرکت کنیم، این جاده نیز زیبایی های خاص خود را دارد. در مسیر روستاهای ییلاقی خوش آب و هوا مانند لاسم، نیاک، رینه و بایجان قرار دارند و غار اسک، آبشار شاهاندشت و آبگرم های اسک، لاریجان و بائیجان نیز در این مسیر واقع شده اند. 
در مسیر شهرستان آمل نیز مناطق دیدنی مانند سیاه بیشه، دریاچه سد لار، پارک جنگلی میرزا کوچک خان، مقبره میر بزرگ، پل دوازده چشمه، قلعه ملک بهمن، دخمه های سنگی و آتشکده آمل خودنمایی می کند.
آمل مسیری به سمت چمستان ، محمودآباد و یک اتوبان نیز به سمت بابل دارد. در مسیر سمت محمودآباد و سرخرود و فریدونکنار، پارک جنگلی آتش بدان، منطقه زیبای ایزدشهر، ساحل فریدونکنار، تالاب های فریدونکنار و سرخرود واقع شده است.
حال از فریدونکنار به سمت بابلسر می رویم و مجذوب زیبایی ها وآثار تاریخی این شهرستان می شویم؛ جاذبه هایی مانند منطقه گردشگری میرود، باغ وحش بابلسر، دریا کنار، اسکله، سد لاستیکی از دیدنی های این شهرستان محسوب می شود. 
از بابلسر به ساری یک راه کمربندی وجود دارد که بهنمیر، جویبار و سیمرغ در این مسیر واقع شده اند و هر کدام از این مناطق زیبایی های خاص خود را دارند.
در مسیر بابلسر به بابل از کنار شهری به نام امیرکلا رد می شویم که جمعه بازار و جاروهای دستی (ارزن) آن معروف است. 
کاخ سلطنتی، برج، پل محمدحسن خان، گنجینه، سد شیاده، پارک جنگلی بابل کنار و آبشار و جنگل کیمون از جاذبه های شهرستان بابل هستند.

** عبور از مرکز استان و نگاهی به شرق(جاده فیروزکوه)
جاده فیروزکوه سومین مسیر عبوری به سمت مازندران است. اگر از جاده فیروزکوه به سمت استان مازندران بیاییم از شهرهای زیبایی چون سوادکوه، آلاشت، شیرگاه و زیراب عبور می کنیم که هرکدام از این مناطق نیز چشم اندازهای بسیار زیبایی دارند. آبشار گزو، دریاچه شورمست، آبشار و پل ورسک، غار اسپهبد خورشید، رصدخانه آلاشت، پل شاهپور، منطقه جنگلی اوریم و آبشار پلنگ دره از جمله زیبایی ها و آثار تاریخی این مناطق به شمار می روند.
بعد از عبور از مناطق زیبای اشاره شده، به قائمشهر می رسیم و با پارک جنگلی تلار و دریاچه نظامی، آب بندان ساروکلا، سد زمزم، جنگل کوتنا، دریاچه گل پل و تپه باستانی گردکوه مواجه می شویم.
به راه خود در مسیر قائم شهر به ساری مرکز استان مازندران ادامه داده و از این شهرستان تاریخی نیز عبور می کنیم.
پناهگاه حیات وحش دشت ناز و دودانگه و چهار دانگه، ساحل خزر آباد (فرح آباد)، پناهگاه حیات وحش سمسکنده، سد سلیمان تنگه، برج رسکت، مجموعه تاریخی فرح آباد، مسجد جامع ساری، خانه قدیمی کلبادی، حمام وزیری و برج سلطان زین العابدین چشم اندازهای زیبای ساری محسوب می شوند.
بعد از ساری شهرستان نکا واقع شده است که در مسیر ساری نکا، فرودگاه ساری به چشم می خورد. دریاچه استخر پشت، آب معدنی قرمرض و غار باستانی کمیشان جاذبه های شهرستان نکا است.
از نکا به سمت بهشهر حرکت می کنیم. بهشهر را با مجموعه تاریخی عباس آباد و باغ چشمه عمارت می شناسند. از دیگر نقاط دیدنی این شهرستان می توان به آبشار سنگ نو، باغشاه، غار هوتو و کمربند، عمارت افغان نژاد و کاخ صفی آباد اشاره کرد.
بخشی از گردشگری در مازندران به مساله , هتل , مسافر خانه و ویلاهای خصوصی بر می گردد که در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش انجام شده است . هتل هایی چون اسرم، بادله، نارنج، سالاردره و نوید در ساری، هتل مرجان در بابل، هتل شوکا و هتل میچکا در بابلسر، هتل نیلوفر در محمودآباد، هتل مروارید خزر و هتل نارنجستان در نور، هتل آپادانا و هتل صدف در نوشهر، هتل کوروش، هتل ملک و هتل پارسیان خزر در چالوس، هتل بزرگ ملکشاه و هتل مهتاب در رامسر، هتل گل و پاپیون در تنکابن، هتل مروارید صدرا در بهشهر و هتل ایران تلار در قائمشهر از بهترین هتل های استان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار