همانطور که حیات و زندگی ماهیِ بدون آب را نمی توان متصور شد، زندگی انسان هم به مثابه‌ی یک موجود زنده در روی این کره خاکی، امکان زیست بدون توجه به محیط زیستن اش را ندارد.
کد خبر: ۲۴۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 11 June 2016
همانطور که حیات و زندگی  ماهیِ بدون آب را نمی توان متصور شد، زندگی انسان هم به مثابه‌ی یک موجود زنده در روی این کره خاکی، امکان زیست بدون توجه به محیط زیستن اش را ندارد.

 از این روست که حفاظت و توجه به محیط زیست در قوانین اکثر کشورها گنجانده شده است که قانون اساسی کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست. در اصل 50قانون اساسی آمده است که "هر نوع فعالیت اقتصادی وغیره که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن لازمه پیدا کند،ممنوع است"

 و از طرفی رهبر معظم انقلاب سیاست کلی محیط زیستی  کشور را در 15 بند ارائه فرموده اند که می تواند راهگشایی بسیاری از مسائل زیست محیطی باشند.

معصومه ابتکار ریاست کنونی سازمان محیط زیست کشور با  ابراز تاسف گفته بود« از سال 84 هیچ گزارشی مبنی بر اعلائم وضیعت زیست محیطی کشور ارائه نگردیده است»  در حالی که گزارشات  هشدار دهنده، سنگ محک و چراغ راهی است که مشخص می کند  فعالیت و کارهای کشور با رعایت حیات محیط زیست انجام نمی گیرد و متاسفانه  فعالیت های کارهای اقتصادی و عمرانی و .. باعث تخریب محیط زیست شده است.

کاهش حاصل خیزی ،تخریب مقدار وسیعی از جنگل های کشور و بی آبی و چندین نوع از این قبیل حوادث بی شک موثر از بی خبری و عدم ارائه گزارش درباره محیط زیست کشور است.
گفتنی است که برای تحلیل این قضیه ،عامل های زیادی در پاسخگو نبودن سازمان محیط زیست و عدم ارائه گزارش را می توان نام برد.

سازمان محیط زیست ،نهاد رسمی است که بایستی بصورت سالیانه اقدام به ارائه گزارش وضع زیست محیطی می کرد حتی کار به جایی رسیده که به اذعان برخی خبرگزاری های رتبه کشور از لحاظ وضیعت محیط زیست در زمان دولت دهم در مقایسه با رتبه جهانی پیش 60 پله به پائین تنزل یافت  و ناگفته  پیداست که دولت نهم و دهم باید پاسخگوی این سهل انگاری بزرگ خود باشند. البته شایان ذکر است که بایستی مجلسی ها  نیز از بُعد نظارت و قرار داشتن در راس امور کشور ، پیگیرعدم انتشار این گزارش بودند .


 دریاچه‌ی ارومیه که  روزی دارای پتانسیل توریستی و ارز آوری برای کشور بود این در حالی است که این روزها تنها 5 درصد از کل آب موجود اش باقی مانده است و طوفان های نمکی اش خطری جدی برای سلامت پاره ای از مناطقی کشورمی تواند ایجاد کند که طبق خبرهای اخیر طوفان نمکی دریاچه ارومیه باعث افزایش سرطان های پوستی ، فشارخون و باعث افزایش سرطان های گوارشی شده است که  زنگ خطری برای بیماری های همچون  آسم را در کمین کودکان شهر تبریز قرار داده است.


باتوجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی برای صیانت از محیط زیست بایستی همه ی مسئولان کشوری و استانی باید تدابیری اتخاذ کنند تا اگر این نگین آذربایجان هم امکان بهبود نداشت، فکری به حال نمک اش بکنند تا عطایش را به لقایش ببخشیم و ضررهایی را متحمل کل ایران ومخصوصا سر ایران نکند.

و از مجلس دهم و دولت یازدهم و دیگران نهادهای میخواهیم با همدلی بین قوا قبل از اینکه این موضوع تبعات جبران ناپذیری بر سر و پیکر این مرز و بوم  نیاورده، این مشکل و یا به تعبیری این بحران را حل نماییم.

البته شایان ذکر است که به  زعم نگارنده در به وجود آمدن و یا عود کردن این مشکل قشر خبرنگاران و ژورنالیست ها هم سهم شان کمتر از بقیه نیست زیرا وقتی فلان بازیگر معروف و چهره ایی عکس و جملاتی در اینستاگرام و یا شبکه اجتماعی دیگری انتشار می دهد از چشم تیز بین ! رسانه ها و پایگاه های خبری پنهان نمی ماند ولی مسئله پراهمیتی چون خشکی بزرگترین  دریاچه شور جهان  از لحاظ کامنت خوری و بازدید درخور توجه نمی باشد و از این رو توجه زیادی به این موضوع که جان و مال هزاران نفررا میتواند به خطر بیاندازد ،نداریم.


وحید یوسفی
برچسب ها: محیط زیست ، ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :