کد خبر: ۲۴۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 16 June 2016
رهبری در دیدار با مسئولین ارشد نظام، با بیان اینکه نظرات هر دو گروه موافقان و مخالفان برجام را مبالغه‌آمیز است گفتند، هم افرادی که از برجام تمجید می‌کنند و هم مخالفان و منتقدان آن، در بیان نظرات خود گاهی مبالغه و اغراق می‌کنند، در حالی که برجام هم «نقاط مثبت و محسّنات» دارد و هم ((نقاط ضعف و معایب))



تاکنون البته بسیاری از کارشناسان سیاسی با موضع گرفتن پشت سر بیانات رهبری ، و تفسیر به رای آن مبنایی برای انتقاد و یا تعریف و تمجید از این تفاهم نامه بین المللی ساخته و پرداخته می نمودند.

بیانات دیروز ایشان راه را برای تفسیر صحیح برجام میسر نمود.برجام نه فتح الفتوح است آنچنانکه دولت می گوید و نه خیانت که مخالفان دولت می گویند . در مداقه در خصوص برجام بایستی به چند نکته مهم دقت نمود.

1-برجام در شرایطی امضا شد که اوضاع داخلی کشور هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی دلخواه نظام نبود. رییس جمهور کشور(احمدی نژاد) در دیدار خصوصی با رهبری اعلام به آخر خط رسیدن می نماید (مصاحبه مصباحی مقدم) و رهبری با مذاکرات پنهانی با امریکا در عمان که مورد نظر دولت قبل بود موافت می‌نمایند، از سوی دیگر مردم در حالی پای صندوق های رای می روند که تورم 41 درصدی بسیاری را نگران کرده است .

2-یک خط فکری سیاسی اینگونه به مردم تلقین می نماید که تمام مصائب و مشکلات سیاسی و اقتصادی ما منوط و مربوط به تحریم های هسته ای است. در شرایط بحرانی، مردم قوه تشخیص خود را به نخبگان سیاسی می سپارند و همین امر که بسیاری از نخبگان چپ و راست مذاکرات مستقیم با امریکا را راه نجات مردم می دانند ، به انتخاب روحانی که کلید دار مذاکره با امریکا تلقی شده بود کمک کرد.

3-رهبری در بیانات خود البته به این مساله اشاره نمودند و گفتند رکود و بیکاری دو مشکل عمده کشور است که بیشتر از اینکه ناشی از تحریم ها باشد، متوجه سیاستها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است. اما به هر ترتیب شرایط تحریم ها نیز نادیده گرفته نشده است.

بنابراین برجام کنونی در بستر چنین شرایطی تهیه شده است. نکته بعدی در خصوص برجام نه مربوط به شرایط تهیه برجام بلکه به روند گفتگوهای منتهی به برجام است. مثلا مقاومت در برابر زیاده خواهی های طرف مقابل در مصادیق مورد مذاکره مانند موشک ها و یا تروریسم و..

همه این مسائل در حالی امروز مورد قضاوت است که در برخی از مصادیق شرایط جامعه و جهان و منطقه دچار تغییرات شده که با دانش کنونی و در ظرف امروزی شرایط قضاوت صحیح در مورد برجام چندان صحیح به نظر مهیا نمی رسد. برهمین منوال رهبری با اتمام حجت خود در مورد داوری با حب و بغض در این مساله همگان را به شرایط پسابرجام دعوت می نمایند. برجام با همه نیک و بدش تصویب نظام شده و برای همه لازم الاتباع است و آنچه مورد تاکید رهبری است این است که مسئولان، بر خلاف اوایل انقلاب، با ظرفیت‌های عظیم کشور بیشتر آشنا هستند و آگاهی کامل و جامعی نسبت به توانمندیها و امکانات دارند و این بهترین بستر برای پیشرفت کشور است و همه مسئولین بایستی در این مسیر گام بردارند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
برجام ادامس خوش طعم بر دهن سیاسیون ملت فراموش شده فقط جنگ قدرته شبیه خاندان ال سعود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :