کد خبر: ۲۵۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴ 04 July 2016
رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر درباره سرنوشت باغ 33 هکتاری رامسر از ابتدا تاکنون توضیحاتی ارائه داد.

حسین متاجی گفت: باغ 33 هکتاری به عنوان یک فضای مستقل معماری و فضای باز با سایر ساختارهای شهری در ارتباط است.

وی با اشاره به ریخت شناسی عناصر معماری باغ 33 هکتاری رامسر خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد، مدارک و شواهد، باغ از همان ابتدا دارای طرح و نقشه مشخص بوده و الگوی هندسی و وجود فرم‌های شکسته و ترکیب آنها با دایره، باغ را بیشتر از نمونه‌های ایرانی مانند هشت بهشت اصفهان و مشابه نمونه‌های غربی مانند ورسای فرانسه ساخته است، همچنین عناصر معماری باغ را می‌توان در نرده ها و حفاظ‌های تزیینی پلکان و ایوان تیرهای چراغ برق استخر و حوض‌ها و پیکره ها تشریح کرد.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر نرده ها و حفاظ های تزیینی باغ را به بیش از 7 نوع نرده تقسیم و تصریح کرد: بیشترترین مصالح به کار رفته در این باغ سیمانی و در بعضی از آنها از فلز نیز استفاده شده است و زیباترین آنها به حفاظ های زیبای تزیینی پاپیونی که در بخش هایی از ضلع جنوب و جنوب غربی تعبیه شده است تقسیم شده است.

وی افزود: در نمونه‌ های قدیمی تر در ضلع شمالی، دیواره و پایه ها بتونی و فضای پیرامونی آن چوبی است، کیفیت نمونه‌های اولیه اجرا شده در دوره اصلی پیدایش مجموعه به لحاظ طرح، اجرا و به واسطه تجربه و تخصص طراحان و مجریان قابل قبول‌تر از نمونه‌های دوره های تحول بعدی است، همچنین حفاظ های باغ در بخش اجرایی در روی پل ها ساده و مجوف است.

متاجی پلکان و ایوان باغ را از دیگر عناصر هوشمند باغ نام برد و تصریح کرد: مصالح به کار رفته در ساخت پلکان های باغ از آجر سیمان و بتن است و در کف سازی ها از آجرهای سیمانی و بتن استفاده شده، تیپ سازه ای پلکان های اجرا شده درب باغ به صورت فرم کشیده و محدب، درب ورودی باغ به پاویون مقابل هتل قدیم و فرم جمع شده مقعر، درب ورودی پاویون ورودی هتل قدیم در مسیر خیابان سخت سر، فرم و مقعر و محدب ذکر شده از عناصر اجرا شده در دوره اول است و دو نمونه در وردی باغ در مقابل سالن تفریحات هتل جدید به داخل باغ که تزئینات ساده و مستقیمی دارند و در دوره دوم تحول و در زمان پهلوی دوم اجرا شده است.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر تیرهای تزیینی روشنایی بتونی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول تیرهایی با طرح پیکره ای ترکیبی انسان و حیوان مشتکل از پنج بخش سکوکه دارای زیر سازی دایره ای شکل و تزئینات گل نیلوفر و نقوش ساده شیاره ای شکل است.

متاجی افزود: پایه این تیرهای تزئینی، تزئینات پیکره ای ترکیبی سر و سینه انسان، دست و پنجه های شیر و بال‌های عقاب است، گلدان دارای نقوش گیاهی و هندسی، بدنه استوانه ای شیاردار، گیلویی و سر و انتها جنس این نوع تیرها بتونی و از جنس بتون مصلح است که در ساخت آن از فلز استفاده شده، تیرهای چراغ تزیینی دارای آرایش گیاهی نوع دیگر چراغ های تزیینی اجرا و در محوطه باغ ساده تر بوده و در بخش پایه دارای آرایش گیاهی نوع دیگر چراغ های تزیینی اجرا شده در محوطه باغ ساده تر بوده و در بخش پایه دارای آرایش گیاهی است و مصالح به کار رفته در آن ماسه و سیمان است و قسمت های تشکیل دهنده آن پایه با نقوش گیاهی برجسته، گلدانی منقوش، بدنه شیار دار، کیلویی بالا است.

وی حوض و پیکره‌ مجسمه ها را به سه حوض در باغ و در بخش مرکزی نام برد و تصریح کرد: در گذشته بر روی حوض مرکزی پیکره 6 دختر در زیر ورودی گوی بزرگ در بخش وسط حوض نصب شده بود.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر افزود: پیکره 4 دختر به حالت پشت خوابیده و گوی بر روی پاهای آنان قرار گرفته و پیکره دو دختر دیگر بر روی گوی به حالت ایستاده قرار داشت، از دیگر پیکره های نصب شده در باغ مجسمه دختران حوض بر دوش در وسط حوض هشت ضلعی در مسیر دسترسی مستقیم هتل قدیم به بلوار معلم می‌توان نام برد که در دوره پهلوی دوم پیکره رضا شاه به جای آن نصب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی پیکره های مذکور از داخل حوض های باغ حذف شد.

متاجی در مورد ریخت شناسی گونه ها و کیفیت گیاهان باغ اظهار کرد: با بررسی گونه های گیاهی موجود در ضلع غربی باغ قدمت برخی گونه های گیاهی آن مانند درختان توسکا به پیش از شکل گیری باغ می‌رسد و در طراحی و برنامه ریزی بعدی درختان دیگری همچون مرکبات در کنار آن کاشته شده است.

وی گفت: همچنین در ریخت شناسی گونه های گیاهی و کیفیت گیاهان می‌توان باغ را به سه بخش مرکزی، ضلع غربی و شرقی نام برد که بخش مرکزی دارای طرحی از قبل اندیشیده شده بود و در واقع بخش اصلی و مورد توجه کل باغ محسوب می‌شود. متاجی خاطرنشان کرد: استفاده از گونه های شمشاد در کرت بندی سیستم دسترسی و گردشی در باغ در محصور کردن پوشش گیاهی کاشته شده و جلوه ای خاص بدان بخشیده است و ضلع غربی با استفاده از بستر طبیعی و توپوگرافی آن و حفظ گونه های گیاهان کهن سال جنگلی با ارزش و فرم ارگانیک رودخانه اقدام به کاشت درختان مرکبات کرد و ضلع شرقی که از ابتدا به شکل طبیعی و با تعبیه مسیرهای ارگانیک چهارباغی به کاشت گونه های مرکبات اختصاص یافته بود و یک ورودی در بخش جنوبی باغ تعبیه شده است .

وی با اشاره به درختان موجود در این باغ، اظهار کرد: بیشتر گیاهان باغ را مرکبات تشکیل می‌دهد و تمامی آنها بعد از ساخت باغ و اتمام محوطه سازی کاشته شدند؛ گونه های مرکبات باغ شامل لیمو شیرین، بالنگ، ترنج، لیمو ترش، نارنج، دارابی، نارنگی، پرتغال و گریپ فروت و دیگر درختان مهم باغ را سوزنی برگان از جمله کاج انواع سرو تشکیل می‌دهد و گیاهان تزیینی و فصلی نیز در کنار درختان کاشته شده که مهم‌ترین آن شمشاد است، برای مرزبندی و قاب کردن حاشیه درختان استفاده شده و در ضلع غربی درختانی چون بلوط راش توسکا نیز مورد غرس قرار گرفت.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر افزود: علاوه بر درختان مذکور گونه های غیربومی تزئینی نیز در محوطه و سایر قسمت‌های مجموعه کاشته شدند که اکالیپتوس، ممرز، سدر دئودار، میموزا، پالم، نخل زینتی، بلوط، افرا، انجیلی، یاس هلندی، به ژاپنی، زرشک، یوکا، یاس زرد، شیشه شور، مورد، داوودی، رز، کلم زینتی، همیشه بهار، بنفشه، لیزماکیا بخشی از این درختان است.

وی تحولات و تغییرات صورت پذیرفته در باغ را بر اساس بررسی اسناد و مدارک به سه دوره تقسیم کرد و گفت: دوره اول  از سال 1309 تا 1335 هجری خورشیدی است، در بررسی تصاویر و عکس هوایی منطقه، باغ در محدوده فعلی خود در محوطه ای محصور بین دو خیابان فعلی سخت سر و شهید رزاقی شکل گرفته و محوطه سازی آن در وضعیت فعلی اجرا شده است.

متاجی افزود: آنچه به طور کلی از اسناد موجود قابل استناد است باغ از ابتدا با الگوی هندسی متقارن طراحی شده و سپس درختان کاشته شدند، در خصوص اینکه پیش از ساخت باغ زمین‌های آن چه وضعیتی داشتند سند مصوری به دست نیامده است.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر خاطرنشان کرد: مشاور طرح مرمت و باز زنده سازی باغ آبمیس پارس بر این اعتقاد است با توجه به این که بیشتر زمین های این ناحیه در یک روند تغییر کاربری از زراعی به باغات و سپس مسکونی تبدیل شدند و از آنجائی که منطقه مربوطه در پهنه دشتی با چندین رودخانه در میان گرفته به نظر می رسد منطقه از ابتدا زمین زراعی به ویژه کشت برنج بوده و بعد از محوطه سازی و تقسیم بندی تبدیل به باغ شدند.

وی افزود: درختان باغ در این دوره بسیار کوتاه و جزئیات معماری باغ در بخش حفاظ های محصور کننده ترکیبی از چوب و همراه با تزئینات بتنی پایه و دیواره پاپیونی است، ترکیب بندی پیکره های انسانی، حیوانی و گیاهی در باغ الهام گرفته از شخصیت های اسطوره ای شاهنامه نقوش برجسته ایران و باستان و اندیشه فرنگی این دوره است.

متاجی اظهار کرد: ساختمان‌ های هتل قدیم و ویلاهای ضلع شرقی آن ساختمان مهمانسرای شماره 2 باغ و کاخ مرمر در ضلع جنوبی، ساختمان شهربانی و مهمانخانه شماره 3 در ضلع غربی به ترتیب از غرب به شرق باغ پژوهشی مرکبات و ساختمان اداره کشاورزی سابق خیابان معلم ساختمان و چهار باغ پیرامونی آن و ساختمان پلیس آگاهی در ضلع جنوبی ساختمان ویلایی در محل فعلی برج چشم انداز در ضلع شرقی ساخته شدند.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر ادامه داد: دوره دوم مربوط به سال 1336 تا 1357 خورشیدی می‌شود که در داخل باغ درختان بزرگتر شده و تغییری در آرایش محوطه سازی هندسی باغ صورت نپذیرفته است و در ساختار معماری باغ پیکره دختران حوض بر دوش حذف و مجسمه رضا شاه بر پایه آن نصب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره تعدادی از نرده های چوبی تغییر و تبدیل به نرده های بتنی شد؛ تعدادی از نرده های بتونی نیز تغییر فرم یافته و عناصری از آن حذف و عناصری به آن اضافه کردند، گلدانی ها در این دوره بر روی نرده ها ظاهر می‌شوند که از جهت اجرای نرده ها و گلدانی ها اجرای ضعیف تری نسبت به دوره قبل دارند و در فضای پیرامونی باغ ساختمان مهمانسرای شماره 2 تخریب و هتل جدید و سالن آمفی تئاتر با وسعتی بزرگتر از هتل قدیم در همان مکان ساخته می‌شود و یک رشته پلکان ساده و مستقیم در باغ و میدان گاهی کوچک تعبیه شده که دسترسی به هتل جدید و آمفی تئاتر را آسان می‌کنند.

متاجی افزود: بخش کوچکی از ضلع غربی از باغ جدا و به ساخت ساختمان بانک ملی و مهمانسرای آن اختصاص یافته است، میدان ساختمان بیمارستان و چهار باغ پیرامونی آن در این دوره ساخته و در ضلع جنوبی و در مسیر مستقیم دسترسی به دریا در دو طرف خیابان معلم دو مسیر رفت و برگشت احداث و این خیابان تبدیل به بلوار شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خیابان در ضلع شرق و شمال شرقی محله رمک گسترش یافته و دسترسی های جدیدی اجرا شد و تغییراتی در تبدیل مزارع به باغات در ضلع شمالی مشهود است.

متاجی با اشاره به دوره سوم که از سال 1357 تا کنون که با پیروزی انقلاب اسلامی و حاکم شدن ایدئولوژی اسلامی و احیای احکام شرعی، بسیاری از پیکره های تزیینی موجود به دلیل مغایرت با قوانین شرعی از معماری باغ حذف شد، تصریح کرد: جنگ تحمیلی و دغدغه عمومی مسئولان در اواخر دهه 50و 60و در اولویت قرار دادن مسئله مهم دفاع از کشور و مسائل سیاسی و معیشتی، اولویت کمتری به مسائل شهر سازی داده شد.

وی گفت: در این دهه به دلیل نیاز ترافیکی تعریض خیابان ضلع شمالی باغ در سر تا سر ضلع جنوبی عقب نشینی صورت پذیرفت، در این دوره بخشی از ضلع شمالی بخش مرکزی باغ در ابتدای ورودی مسیر دسترسی مستقیم هتل قدیم به بلوار معلم با حذف پوشش گیاهی و محصور کردن و آسفالت آن به عنوان پارکینگ مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس اداره گردشگری رامسر ادامه داد: در اوایل دهه 70ویلای موجود در ضلع شرقی باغ تخریب و ساختمان برج چشم انداز به جای آن احداث شد، از اتفاقات دیگر این دهه انتقال اسناد مالکیت باغ به جز عرصه یک هکتاری ضلع غربی از بنیاد مستعضعفان و جانبازان وقت به شهرداری رامسر بوده است، ضعف در مدیریت حفاظت و نگهداری مجموعه باغ و اندیشه های خاص مدیریتی وقت آغازگر روند تخریبی بسیاری از عناصر معماری و گونه های گیاهی در آن اواخر دهه 70شد.

متاجی خاطرنشان کرد: در سال پایانی این دهه بخشی از ضلع شرقی اراضی کرت بندی شده، بخش مرکزی باغ به بهانه ایجاد دریاچه مصنوعی تخریب و مورد گود برداری قرار گرفت، در سال های آغازین دهه 820 به بهانه ایجاد دسترسی از خیابان سخت سر بخشی از ضلع شرقی، بخش دیگری از باغ به ساخت فرهنگسرای ارشاد اختصاص یافت.

وی در پایان افزود: در اواسط دهه 80 عملیات نجات بخشی باغ در مقیاسی مشخص و محدود آغاز و عملیات باز زنده سازی باغ در دستور کار قرار گرفته و روند احیای عناصر معماری و گونه های گیاهی آن به کندی در حال اجرا است.



خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار