یادداشت//حسن ورزی
20 نوامبر 2015 اردوغان دستور انهدام دو فروند سوخوی روسی را که برای اجرای ماموریت در سوریه در خاک ترکیه در حال پرواز بودن را صادر کرد و متعاقب این اقدام موجی از خشونت کلامی در کرملین شکل گرفت.
کد خبر: ۲۸۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ 21 August 2016
20 نوامبر 2015 اردوغان دستور انهدام دو فروند سوخوی روسی را  که برای اجرای ماموریت در سوریه در خاک ترکیه  در حال پرواز بودن را صادر کرد و متعاقب این اقدام موجی از خشونت کلامی در کرملین شکل گرفت.

تهدیدهای دیپلماتیک  که گاها رنگ و بوی نظامی هم به خود می گرفتند زمینه را برای درگیری جنگی دوکشور آماده کرده بود. اما ظاهرا پوتین از یک سو و اردوغان از سوی دیگر در پس این نزاع متفرعنانه امر دیگری را دنبال می نمودند بطوریکه نهایت تنبیه روسها برای ترکیه قطع واردات محصولات کشاورزی و نیز قطع صدور روادید برای توریست های ارزان پسند آنتالیا بود.

یک هفته قبل از کودتای ترکیه ، اردوغان ظاهرا مسیر دیگری را برای روابط خارجی ترکیه در قبال سوریه و عراق انتخاب کرده بود.شاید بتوان این تغییر را نتیجه مذاکرات ژنو 2 دانست .

جایی که آمریکا و روس ها برای زمان بندی تغییر راس حاکمیت سوریه و نیز یک سره کردن کار داعش به توافق ضمنی رسیده بودند.

به هر ترتیب کودتای ترکیه و بعد از آن موضع گیری عاقلانه پوتین بستر مناسبی برای ترمیم روابط این دوقدرت منطقه ای فراهم نمود.

اما براستی چرا پوتین علیرغم تحقیر بزرگی که در اثر انهدام دو جنگنده خود بدست نوعثمانی ها شده بود با اشتیاق دست ها ی اردوغان را در 9 آگوست 2016 آنچنان به گرمی فشرد و با لبخندهای مداوم خود سوژه های مناسبی برای عکاسی خبرنگاران مهیا نمود.

آنچه رسانه های منطقه ای از هدیه بزرگ اردوغان نام می برند چیزی جز نیروگاه اتمی4800 مگاواتی آخویو در جنوب ترکیه نیست.

این منطقه که ناحیه 3 سرمایه گذاری دولت محسوب می گردد شاهد عقد تفاهم نامه مربوط به ساخت این نیروگاه مهم در سال 2013 بود اما آن موقع به دلیل وضعیت اقتصادی مناسب ترک ها این مساله چندان امتیاز بزرگی برای آنها محسوب نمی گردید. اما امروز وضع فرق می کند و اردوغان از این پروژه بعنوان  یک مساله مهم یاد می کند پیشکش اردوغان برای هم آغوشی با پوتین.

ظاهرا این تنها امتیاز بزرگی است که ترکها برای بدست آوردن دل خرس منطقه آماده کرده اند. هرچند اردوغان بارها همتای خود را دوست خطاب کرد اما پوتین از این کار امتناع ورزید تا ثابت کند اگر کینه شتری خود را پنهان نموده یک دلیل مهم دارد و شاید آنهم احیای این پروژه ای باشد که با قطع روابط دو کشور به صورت تلویحی از مدار اجرا خارج شده بود.

آنچنانکه در بازبینی این قرار داد مشاهده می شود ظاهرا تامین مالی این پروژه  کلا برعهده خزانه داری ترکیه است . این همان هدیه ای است که اردوغان برای در آغوش گرفتن بوتین بیشکش کرده بود.
حسن ورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :