کد خبر: ۳۲۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ 13 November 2016
فوکویاما ناکارآمدی احزاب را علت اصلی انتخاب ترامپ می داند. او معتقد است دمکرات ها هرچند لایه های نامرئی جامعه را مانند همجنسگرایان و سیاهپوستان و .. را جذب خود نموده اند اما قشر عظیمی از کارگران سنتی امریکا را ندیده اند. از طرفی جمهوری خواهان نیز دچار لابی های تاجران افسارگسیخته ای شده اند که منافع عمومی را به سمت منافع شخصی خود چرخانده اند.

او که در سال  2014 کتابی به نام «نظم سیاسی و زوال سیاسی» با عنوان فرعی «از انقلاب صنعتی تا جهانی سازی دموکراسی» منتشر کرده می نویسد سه مولفه سازنده نظم سیاسی در یک دموکراسی لیبرال ، «دولت، حاکمیت قانون و پاسخگویی مسئولان» است.

ناکارامدی دولت

به نقل از فارین افیرز فوکویاما معتقد است علیرغم سابقه ی زیاد نظام سیاسی ایالات متحده از نظر وی دولت امریکا خوب کار نمی کند چرا که نهادهای دولتی ایالات متحده که قرار بوده است تا در خدمت اهداف عمومی باشند بر اثر نفوذ لابی ها به تسخیر منافع خصوصی قدرتمند درآمده اند و ناکارآمد و زوال زده شده اند، پس در یک کلام کلید فهم انتخابات پیش رو از بعد تاثیر سیاست داخلی بر تصمیم گیری سیاسی مردم، حاصل قربانی کردن منافع و خیر عمومی در پی لابی ها و قدرت بخشی بی مورد به لابی ها می باشد.

پیروزی ترامپ

پیروزی خارق العاده دونالد ترامپ بر هیلاری کلینتون نشان می‌دهد که دموکراسی آمریکا هنوز هم از یک منظر کار می‌کند. ترامپ به طرزی عالی در بسیج یک بخش نادیده گرفته شده رأی‌دهندگان یعنی طبقه کارگر سفید پوست توفیق یافت و خواسته‌های این گروه را در صدر اولویت‌های کشور قرار داد

راه حل بحران فعلی امریکا مدل های اروپائی یا آسیایی ؟

اکنون نظام سیاسی ایالات متحده دچار بحران حاصل از جهانی شدن و آزادسازی اقتصادی بی پرواشده است جهانی شدنی که کارگران آمریکایی را در معرض رقابت صدها میلیون کارگر در کشورهای دیگر قرار داده است. اما راه حل ممکن برای نظام رو به زوال سیاسی ایالات متحده الگو گیری از مدل اقتصادی ژاپن و یا مدل اقتصادی آلمان است که در دومی دستمزدها برآیند توافق اتحادیه ها و کارفرماهاست.

ترامپ، نجات امریکا یا زوال بیشتر

سیستم سیاسی فرسوده و دچار پوسیدگی آمریکا تنها از طریق یک شوک خارجی قوی که آن را از توازن و تعادل کنونی‌اش خارج و اصلاحات سیاسی واقعی را ممکن کند، قابل مرمت است. پیروزی ترامپ چنین شوکی را تشکیل می‌دهد اما متاسفانه تنها پاسخ او همان پاسخ پوپولیستی و اقتدارگرایانه است: «به من اعتماد کنید»، رهبر کاریزما به مشکلات شما رسیدگی می‌کند. این همانطور که در مورد شوک وارده توسط سیلویو برلوسکنی به سیستم سیاسی ایتالیا وارد شد، هدر رفتن فرصتی برای اصلاحات واقعی، تراژدی واقعی خواهد بود.

تنها ابزار واقعی سیاستگذاری که او در اختیار دارد، اعمال تعرفه‌های تنبیهی است که احتمالا یک جنگ تجاری را برانگیخته و سبب از بین رفتن فرصت‌های شغلی در بخش تجاری برای شرکتهایی چون اپل، بوئینگ و جنرال موتورز می‌شود.

مشکل تسلط گروه‌های ذی‌نفوذ بر نظام سیاسی، یک مشکل واقعی و منبعی برای فرسایش و زوال سیاسی آمریکا است. با این حال، راه‌حل مقدماتی و اولیه ترامپ برای این مشکل، خود شخص او است؛ کسی که بیش از حد ثروتمند است که تحت رشوه گروه‌های نفوذ در بیاید.

برچسب ها: ترامپ ، فوکویاما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :