وعده‌ای که تحقق یافت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از آغاز نقشه‌برداری ژئوفیزیکی باستان‌شناسی محدوده ارک تبریز با حضور تیم ژئو فیزیک به منظور پایش دقیق‌تر لایه‌های باستانشناسی در محدوده ارک و حریم خانه فتح‌الله‌یف خبر داد.
کد خبر: ۳۳۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 17 November 2016

به گزارش تابناک تبریز، مرتضی آبدار اظهار داشت: بعد از گودبرداری در محدوده مقابل عمارت فتح‌اللهیف و بر اساس بازدید میدانی کارشناسان مقرر شد تا تیم فنی نسبت به نقشه‌برداری و انجام تحلیل‌های باستان‌شناسی اقدام کنند.

وی گفت: در این راستا بعد از پیگیری صورت گرفته از سوی استانداری و این اداره کل با هماهنگی با معاونت میراث فرهنگی کشور از تیم ژئوفیزیک پروژه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد برای انجام بررسی‌های بیشتر دعوت شد.

آبدار در تشریح این موضوع گفت: این پایش‌ها به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود آثار تاریخی باستانی در محدوده عمارت فتح‌الله‌یف و حریم ارگ صورت می‌گیرد.

وی گفت: در این شیوه با استفاده از تکنیک‌های نقشه‌برداری و سیستم‌های ژئوفیزیک و ارسال امواج الکترومغناطیس به عمق زمین و سنجش واکنش آن به وجود یا عدم وجود آثار و نیز پلان های منظم هندسی در عمق پنج الی 8 متر زمین پی برده می‌شود که از دقت، سرعت و ضریب اطمینان بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: این تیم طی دو روز عملیات نقشه‌برداری ژئوفیزیکی را انجام خواهد داد و پس از اتمام عملیات میدانی، نتایج به دست آمده در کارگروه های ویژه معاونت میراث فرهنگی کشور بررسی و نتایج تحلیل‌ها متعاقبا از سوی سازمان مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :