شهرتی‌فر عنوان کرد
فرماندار تبریز با بیان اینکه نقطه عطف تبریز 2018 در انتخاب شوراهای اصلح است گفت: مردم باید آگاهانه به افراد اصلح رای بدهند زیرا سرنوشت چهار ساله شهرشان با این انتخاب تعیین خواهد شد و نتیجه انتخاب اشتباه قابل پیش بینی نخواهد بود.
کد خبر: ۴۰۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 08 April 2017
در روزهای اخیر بازار ثبت‌نام و نامزد شدن برای شورای‌‌های شهر و روستا داغ داغ بود و در این میان تبریز هم از این قاعده منفک نبود، از هر قشری که فکرش را بکنید صلاح دانستند و در انتخابات نام‌نویسی کردند، از ورزشکار گرفته تا بازیگر و هر شغلی که فکر بکنید احساس مسؤولیت کردند و وارد گود انتخابات شدند .

فرمانداری شاید بشود گفت اصلی‌ترین محل هر حوزه انتخابی شهری و ثبت‌نام نامزدهای هر شهر است و فرماندار هر شهرنیز  یک مسؤولیت مهم و پراسترس دارد.

وقتی بعد از یک هفته، روز چهارشنبه توانستم وقت مصاحبه با آقای فرماندار را بگیرم، گفت‌وگوی اختصاصی و بسیار صمیمی و دوستانه‌ای از آب درآمد و توانستیم پرسش‌هایی که شاید امروزه هر قشری در مورد انتخابات شهر تبریز را داشته باشد را مطرح کنیم و جواب‌های قابل قبولی از آقای فرماندار بگیرم .
در ادامه گفت‌وگوی فارس با رحیم شهرتی‌فر را می‌خوانیم،مطالعه این گفت‌وگو خالی از لطف نخواهد بود .

* جناب فرماندار افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان حاکی از پیش‌رو بودن یک انتخابات خوب است، به عنوان پرسش اول بفرمایید چند نفر تا پایان روز ثبت‌نام شورای شهر در فرمانداری تبریز و بخش‌های زیر نظر نام نویسی کردند؟

به طور کلی در شهرستان تبریز یک‌هزار و 168 نفر اعلام آمادگی و ثبت‌نام کردند که از این تعداد 421 نفر مربوط به روستاهای شهرستان تبریز و 747 نفر هم مربوط به داوطلبان شوراهای اسلامی شهری است، از این 747 نفر ثبت‌نام کننده، 24 نفر مربوط به بخش خسروشاه، 27 سردرود، 24 نفر باسمنج و 672 نفر هم حوزه شهر تبریز است .


*چند نفر از این تعداد ثبت‌نام کننده آقا و خانم هستند ؟

از این آماری که خدمتتان عرض کردم در حوزه انتخابی شهر تبریز 550 آقا و 122 خانم، در خسروشاه 21 نفر آقا و 3 نفر خانم، سردرود 23 نفر آقا و 4 خانم، باسمنج 21 نفر آقا و 3 نفر خانم، روستای‌های بخش مرکزی تبریز 310 نفر آقا و 4 نفر خانم و در روستاهای بخش خسروشاه تمام 111 نفر ثبت‌نام کننده آقا هستند.

*آیا در بین ثبت‌نام کننده‌ها کسی اعلام انصراف کرده است یا خیر؟

بله بعد از اتمام روزهای ثبت‌نام شاهد انصراف11 نفر در شهرستان تبریز بودیم که از این تعداد 7 نفر در شهر تبریز، یک نفر باسمنج و 3 نفر در روستاهای بخش مرکزی تبریز اعلام انصراف از ثبت‌نام در شورای شهر و روستا کرده‌اند .

*چند مرکز در شهر تبریز و بخش خسروشاه برای رای‌گیری تدارک دیده شده است؟

چون انتخابات شورای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری است، مسؤولیت تعیین شعب اخذ رای با هیأت‌های اجرایی ریاست جمهوری و شهر و روستاست، بطور متوسط در شهر تبریز 750 تا 740 شعبه اخذ رای خواهیم داشت
چون تصمیم‌گیری نهایی بر عهده هیأت نظارت است، این رقم‌ها بعد از مشخص شدن هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری بطور کامل مشخص خواهد شد و طبیعی است که در شهر و روستاها با توجه به جمعیت، شعب اخذ رای خواهیم داشت که سعی خواهیم کرد در شهر تبریز گستردگی شعب اخذ رای داشته باشیم تا مردم عزیز به سهولت بتواند در نزدیک‌ترین محل ممکن در انتخابات شرکت داشته باشند و در روزهای پیش رو ارقام صحیح و قطعی اعلام خواهند شد .

*در مورد کادر اجرایی، چند نفر در هر شعبه اخذ رای و بطور کلی در شهرستان تبریز تدارک دیده شده است ؟

750 شعبه اخذ رای و در هر کدام 15تا 13 نفر کادر اجرایی تدارک دیده شده‌اند که در از این تعداد ۵ تا ۷ نفر معتمدان اجرای، ۲ تا ۳ نفر ناظر هیأت انتخابات، 3 نفر نیروی انتظامی و یک نفر هم از هیأت بازرسی وزارت کشور در کادر اجرایی هر شعبه حضور خواهند داشت و بعد از انتخاب هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری، این آمار بطور دقیق مشخص خواهند شد.



*آقای دکتر کسانی که در دوره فعلی شورای شهر تبریز حضور داشتند آیا دوباره ثبت‌نام کرده‌اند؟

بله اغلب افراد حاضر در دوره فعلی دوباره ثبت‌نام کرده‌اند که می‌شود گفت 81 درصد از افراد حاضر دوباره ثبت‌نام کرده‌اند و افراد جدیدی در این دوره ثبت‌نام نکرده‌اند .

*از افراد فعلی کدامیک در این دوره ثبت‌نام نکرده‌اند؟

در شهر تبریز، آقایان درسخوان، بهروز خاماچی، نورمحمد‌زاده و زاهدی که در دوره فعلی شورای شهر تبریز حضور دارند، ثبت‌نام نکرده‌اند.

* آقای دکتر صلاحیت و اسامی نهایی افراد ثبت‌نام‌کننده در چه تاریخی مشخص خواهد شد؟

۲۴ فروردین نتیجه رسیدگی به صلاحیت نامزدها را به هیأت نظارت خواهیم فرستاد و این هیأت تا اول اردیبهشت فرصت دارد اظهارنظر کند،دوم اردیبهشت طبق برنامه زمان‌بندی شده مراتب تایید و یا عدم تایید صلاحیت نامزدها را به خود آنها اعلام خواهیم کرد و کسانی که رد صلاحیت شده‌اند می‌توانند به هیأت‌های نظارتی استان و هیأت نظارت مرکزی شکایت کنند.

*در مورد افراد ثبت‌نام‌کننده، به نظر شما مردم باید با توجه به چه معیاری به نامزد مورد نظر خود رای بدهند؟

زیاد بودن تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده جنبه مثبتی دارد و آن این است که نامزدهایی با سلیقه‌های متفاوت حضور خواهند داشت و مردم می‌توانند آگاهانه به فرد دلخواه رای دهند و به نظر خود بنده که به عنوان یک شهروند نظر می‌دهم، مردم باید به سه نکته دقت داشته باشند.

در درجه اول شخص باید قابل اعتماد، پاکدست، مومن و متعهد باشد، در درجه دوم دانش افراد و مسئله سوم مهارت و تجربه آنها مد نظر باشد که از محک آزمایش‌ها سالم بیرون آمده و با توجه به این سه مورد به اصلح رای خواهیم داد .


*نامزدها باید چه هدفی را در شورای شهر دنبال کنند؟

حتماً سلیقه همه افراد متفاوت خواهد بود اما هدف اصلی باید خدمت به مردم و امانتداری در قبال مردم باشد، کنار گذاشتن اهداف و منافع شخصی باشد و مردم باید به کسانی رای بدهند که منفعت عموم مردم را به منافع شخصی خود ترجیح می‌دهند و به قول‌هایی که قبل از انتخابات می‌دهند بعد از انتخابات نیز پایبند باشند .


*آقای دکتر چه توصیه‌ای به نامزدها و مردم برای رعایت اخلاق انتخاباتی دارید؟

بالاخره مسئله انتخابات رجوع به رای مردم است،مردم ما دوست‌دار اخلاق‌مداری بوده و از دعوا،بحث و جنجال‌ بیزارند و می‌خواهند فردی که به عنوان نماینده به شورای شهر راه پیدا می‌کنند دارای اخلاق حسنه باشند و حتماً یکی از ملاک‌های انتخاب برای مردم رعایت حسن اخلاق و ادب در انتخابات است.

رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف نامزدها

*توصیه شما به طرفداران نامزدها در انتخابات چیست؟

در مورد طرفداران یک مثل قدیمی است که می‌گوید برای داشتن رفاه دنیوی کسی چرا ما باید آخرت خود را خراب کنیم و این حاکی از این است که اگر طرف‌داری مطمئن است که بودن فردی در شورای شهر باعث پیشرفت شهر و آبادانی خواهد بود، به نظر من فی‌نفسه کار بسیار خوبی است که مردم از نامزدی حمایت کنند اما با رعایت ضابطه و قانون است و تخریب فرد دیگر برای اثبات نامزد خودمان کار پسندیده‌ای نخواهد بود و طرفداران باید به رعایت اخلاق انتخاباتی پایبند باشند، به نظر من برگزاری جلسات هم‌فکری و گفت‌وگوهای توجیهی نامزدها با طرفداران می‌تواند موجب هر چه بیشتر شدن نظم انتخاباتی شود .

* آقای دکتر در روزهای ثبت‌نام انتخاباتی شاهد حضور و ثبت‌نام افراد غیرمتخصص نظیر ورزشکاران، بازیگران و ... بودیم به طور کلی نظر شما در مورد ثبت‌نام این افراد در عرصه انتخاباتی چیست؟

خوب قانونگذار، قانون را وضع کرده و کسانی که ایرانی، داری مدرک لیسانس همچنین دارای سوءسابقه نیستند از حق خود استفاده کرده و ثبت‌نام کرده‌اند، مهم نظر مردم است که با انتخاب آگاهانه باید نتیجه خوبی را رقم بزنند ولی اگر مردم انتخاب خود را با تعصب هم محلی بودن، دوست، فامیل و آشنا بودن انتخاب کنند واقعاً می‌توانم بگویم نتیجه غیرقابل پیش‌بینی به وجود خواهد آمد.

انتخاب شورا اصلح و پیشرفت تبریز در سال 2018

*آیا انتخاب افراد غیرمتخصص در حوزه شهرسازی و کارهای عمرانی باعث نخواهد شد تا اهدافی که در تبریز 2018 مدنظر است با مشکلاتی رو به رو شود؟

تا سال 2018 کمتر از یک سال زمان باقی مانده یعنی حدود ۱۰ ماه، انتخابات شوراها بیست و نهم اردیبهشت برگزار خواهد شد اما شروع به کار برمی‌گردد به اتمام دوره فعلی شوراهای شهر که در شهریور ماه خواهد بود،عملاً چند ماه تا 2018 زمان باقی است، ما بطور کلی سال 2018 را به عنوان نقطه عطف و مهم تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام است که معرفی تبریز به کشورهای دیگر و جذب گردشگر خواهد البته نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی برای پیشرفت در این بعد بسیار مهم است زیرا افراد انتخاب شده اگر در حوزه مباحث فرهنگی و توسعه گردشگری دارای تخصص و اهل مشورت باشند؛ صددرصد بسیار موثر برای شهر تبریز در حوزه گردشگری و تبریز2018 خواهد بود.

انتخابات تمام الکترونیک در تبریز برگزار نمی‌شود

* آقای دکتر دولت اعلام کرده که انتخابات در برخی حوزه‌های انتخاباتی به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد، در تبریز هم این اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟

تا امروز که اعلام کرده‌اند در حوزه‌های انتخاباتی که ۷ تا ۹ نفر اعضای شورا انتخاب خواهد شد در واقع در تبریز به صورت نیمه الکترونیک برگزار خواهد شد و در روزهای رای‌‌گیری که به سامانه جامعه الکترونیکی انتخابات وصل هستیم، کدهای ملی ثبت خواهد تا از ازای تکراری جلوگیری شود، احراز هویت افراد رای‌دهنده اما به طور کلی در تبریز انتخابات الکترونیک برگزار نخواهد شد و شمارش آرا هم به صورت سنتی خواهد بود.

رای اولی ها  آگاهانه انتخاب کنید

*آقای دکتر حرف آخر در مورد انتخابات شوراها

من و همکاران عزیزم به عنوان مجریان اصلی انتخابات نهایت سعی و تلاشمان را می‌کنیم که انتخابات با رعایت قانون و در کمال امنیت و بدون هیچ‌گونه نقص و کمبودی برگزار شود و خواهش ما از مردم این است که در انتخابات پرشور شرکت کنند که سرنوشت شهر و روستاهایمان به انتخاب‌هایمان بستگی دارد و باید آگاهانه باشد.

در آخر سلام ویژه من را به رای‌اولی‌ها برسانید و بگویید اصلح‌ها باید روی کار بیایند؛ در انتخاب خود دقت کنید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :