رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«حمله به پوسترهای تبلیغاتی روحانی در قم»،«تکذیب یک نامه توسط خانواده شجریان»،«انتقاد سرلشکر باقری به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در حوزه موشکی»،«واردات توسط دختر وزیر با کارت تاریخ گذشته» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۲۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵ 08 May 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حمله به پوسترهای تبلیغاتی روحانی در قم

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: از قم خبر می‌رسد، عناصر خودسر باز هم میدان‌دار اوضاع سیاسی شده و پوسترها و سایر اقلام تبلیغاتی رئیس‌جمهور روحانی که برای تبلیغات انتخاباتی دوره دوازدهم در مکان‌های مختلف شهر نصب شده است را پاره می‌کنند. این، اقدام خلاف قانون، تاکنون با واکنشی از ناحیه مسئولین و ناظران انتخابات مواجه نشده است.

 

نظر احمد توکلی درباره وعده های انتخاباتی

احمد توکلی به «آرمان» گفت: کاندیداهای انتخاباتی باید وعده‌هایی به مردم بدهند که امکان تحقق آن در آینده وجود داشته باشد. هنگامی که یک کاندیدا وعده‌ای را به مردم می‌دهد که قابل تحقق نیست این مساله باعث ناامیدی در سطح جامعه می‌شود. از سوی دیگر مردم احساس می‌کنند نظام دچار ناکارآمدی شده و توانایی تحقق وعده‌های خود به مردم را از دست داده است. هنوز کاندیدای نهایی اصولگرایان مشخص نیست و ممکن است آقای رئیسی نباشد. این احتمال وجود دارد که هر سه کاندیدای اصولگرا تا پایان انتخابات در صحنه حضور داشته باشند تا آرا تقسیم شود و انتخابات به مرحله دوم کشیده شود. اگر آقای قالیباف در انتخابات شکست بخورد ممکن است دیگر در انتخابات بعدی حضور پیدا نکند. این مساله محتمل است. اما این که با شکست ایشان در انتخابات دنیا به آخر می‌رسد، به نظر من صحیح نیست.

 

تحریم‌ها جامعه را دچار تنش و اضطراب کرده بود

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در دیدار جمعی از پیشکسوتان و رؤسای فدراسیون های ورزشی گفت: ورزشکاران ما موفق به کسب افتخارات عدیده ای در میادین مختلف ورزشی شده اند اما واقعیت این است که متأسفانه توقعات به حق جامعه ورزشی کشور هنوز به طور کامل برآورده نشده است و این حوزه نیازمند توجه ویژه مسئولین می باشد.ورزش نقش مهمی در فرهنگ سازی داشته و می تواند پیام آور صلح و دوستی باشد. یکی از مسایلی که باعث عدم رضایت ورزشکاران و ورزش دوستان در سال های گذشته شده، انتصاب مدیران غیر متخصص در امر ورزش بوده است. ما پیش تر در کنار تحریم های اقتصادی، تحریم سیاسی نیز بودیم و تمامی این تحریم ها جامعه را دچار تشویش، تنش و اضطراب کرده بود و خدا را شکر که در این 4سال اخیر این وضعیت رو به بهبود است و انشاالله با تداوم دولت جناب آقای روحانی، جامعه دارای آرامش بیشتری گردد. این دولت تهدیدهای خارجی زیادی را شناسایی و از طریق دیپلماسی مناسب آن را برطرف نمود. مناظره نقش خوبی برای افزایش آگاهی مردم ایفا می کند و بنده معتقدم باید واقعیات را به طور صادقانه و با زبان ساده و ملموس به مردم منتقل کرد. استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ایجاد شفافیت و آگاهی دادن به مردم ضمن رعایت اصول اخلاقی و انصاف، می بایست مورد توجه قرار گیرد تا انشاالله شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو باشیم. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

 

ادعای میرسلیم درباره آزمایش موشکی

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه علم و صنعت:باید صنعت ما پاسخ به سیاست‌های حمل و نقل و صنعت ما باشد. چه نیازی دارد واگن‌ها را از چین وارد کنیم؟به جهانگیری گفتم برای مذاکره با فرانسوی‌ها به جای نعمت‌زاده کسی را بفرست که بلد اینها باشد. آقایان در مذاکره با مشکل مواجه شدند و کم آوردند و دیدند برای اینکه بتوانند موضع اقتدار داشته باشند خودشان ندا دادند موشک آزمایش کنید. تا موقعی که در کشور محرومیت باشد و در کنار عده‌ای کوخ.نشین عده‌ای در کاخ زندگی کنند به هیچ جایی نخواهیم رسید. چرا سندی که از فرهنگ ماست کنار رود و سندی که هیچ بویی از فرهنگ و اسلام ندارد اجرا شود؟ فارس این خبر را منتشر کرد.

 

تازه ترین اخبار مطهری از حصر

نایب رییس مجلس:دیدار ما با رهبری راجع به حصر مربوط به دو سال پیش است که موضوع را مطرح کردیم اما ایشان قبول نداشتند. ما ملاقات جدید در این زمینه نداشتیم. ممکن است برخی از اعضای شورای عالی امنیت ملی موافق رفع حصر باشند ولی ملاحظه رهبری را می‌کنند. به نظرم اگر بنا باشد کاری انجام شود خبرگان و مراجع باید با ایشان صحبت کنند. فکر نمی‌کنم راه دیگری فعلاً وجود داشته باشد. البته ما همچنان به دنبال این مسأله هستیم و سعی داریم ملاقاتی را با محصوران داشته باشیم و راه میانه‌ای پیدا کنیم. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

 

فوتبال برنامه جهانگیری را تغییر داد

ساعت پخش برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی اسحاق جهانگیری که قرار بود امروز ساعت ۱۹:۱۰ از شبکه سه پخش شود،با تغییر زمان پخش، ساعت ۱۸:۴۰ پخش خواهد شد. این تغییر ساعت به علت تقارن زمانی پخش این برنامه با پخش مستقیم بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس و الوحده در چارچوب مسابقات تیم‌های آسیایی ایجاد شده است. پیش از این قرار بود بازی فوتبال با تاخیر پخش شود. این تغییر با اطلاع و درخواست این نامزد انتخاباتی در جدول پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها از صداوسیما ایجاد شده است. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

 

تکذیب یک نامه توسط خانواده شجریان

خانواده شجریان نامه‌ای را که با عنوان «تقدیم حنجره محمدرضا شجریان به حسن روحانی» در فضای مجازی منتشر شده است، تکذیب کرد.

در این تکذیبیه آمده است:

خانواده محمدرضا شجریان ضمن آرزوی سربلندی برای کشور عزیزمان ایران، اعلام می‌کند که محمدرضا شجریان این روزها در خانه مشغول مداواست و خبرهای سیاسی و مناظره‌های تلویزیونی را دنبال نمی‌کند. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

 

پیام روحانی به تحریمی‌ها

این روزها بسیاری در صدد جلب نظر تحریمی‌ها هستند و می‌خواهند انها را به پای صندوق رای بکشانند. آنها برای این منظور از هر نفر می‌خواهند حداقل سه نفر را با خود همراه کنند تا روز 29 اردیبهشت پای صندوق رای بیایند. نکته جالب اینجاست که امروز و در سخنان رییس‌جمهور هم این نکته دیده می‌شد و او از مردم خواسته بود در روز 29 اردیبهشت حداقل 11 یا 12 نفر را با خود همراه کنند و پای صندوق رای بیاورند. رییس جمهور امروز در همدان گفت: - از شما می خواهم روز ۲۹ اردیبهشت هر نفر با ۱۱ نفر پای صندوق رای بیایند. برای اینکه ناامنی به کشور نیاید پای صندوق بیایید.

 

انتقاد سرلشکر باقری به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در حوزه موشکی

سرلشکر محمد باقری، عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به توانمندی‌های ملت ایران و اقتدار نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح به عنوان سربازان فرمانده معظم کل قوا و خدمتگزاران ملت شریف ایران، اقتدار و توانایی خود را در دفاع از میهن اسلامی، امنیت و منافع ملی به خوبی مدیریت کرده و آن را ارتقا می‌دهند. وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح تنها بخشی از توان و اقتدار دفاعی سرشار خود را به رخ دشمن می‌کشند، گفت: خوب نیست مقام مسئولی نمایش اقتدار ملت در قدرت موشکی را که به برکت خون شهیدان حاصل شده و موجب بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان است به مسئله کوچکی همچون برجام ربط دهد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: این در حالی است که برابر متن سند برجام و اعلام وزیر امور خارجه، در این سند هیچ اشاره‌ای به مسئله موشکی نشده و حتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در برجام بارها بر تأثیر اساسی قدرت دفاعی و بازدارنده کشور در پیشبرد مذاکرات تأکید و تصریح داشته‌اند.

 

پاسخ انصاری به محسنی‌اژه‌ای

حجت الاسلام مجید انصاری با انتقاد از سخنان سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده البسه کشف شده در منزل وزیر آموزش و پرورش گفت: نحوه پاسخگویی سخنگوی قوه قضائیه به این موضوع، اصل بی طرفی این قوه قضاییه را زیر سوال برده و نوعی تخریب دولت تلقی می شود. معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: در بحبوحه تبلیغات ریاست جمهوری، خبرنگاری از یک جریان خاص در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در خصوص یک موضوع مبهم که روز قبل آن اتفاق افتاده و هنوز زوایای آن مشخص نیست، سوال می کند که علی القاعده سخنگو با توجه به اینکه سوال در خصوص یک وزیر است و رئیس دولت نیز نامزد انتخابات است، باید با احتیاط و دقت نظر بیشتری پاسخ می دادند.وی افزود: به عنوان یک حقوقدان معتقدم نوع پاسخ سخنگوی قوه قضاییه در جلسه اول، نوعی تخریب دولت و جانبداری تلقی شده و این موضوع را هم به آقای اژه ای متذکر خواهم شد. به گفته وی، هزاران پرونده روزانه در دادگستری ها و محاکم قضایی تشکیل می شود، آیا اگر خبرنگاری در خصوص موضوعی که هنوز پرونده آن تشکیل نشده و زوایای آن مبهم است سوال کرد، سخنگو باید پاسخ دهد و آیا در سایر موارد نیز ایشان جواب می دهند.معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: ایشان روز گذشته نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زوایای این موضوع که نزدیک به 15 دقیقه آن از صدا و سیما پخش شد، با استناد به اینکه در جلسه هیات دولت به آن پرداخته شده، سخنانی را عنوان کردند.

 

تشکر جبهه مردمی از مواضع انقلابی میرسلیم

لطف‌الله فروزنده درباره سیزدهمین جلسه شورای مرکزی این جبهه، گفت: شورای مرکزی تحلیلی از فضای حاکم بر انتخابات داشت و با توجه به حضور قدرتمند نامزدهای این جبهه و نگرش مردم، فضای عمومی به نفع جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است.فروزنده افزود: دولت امروز باید پاسخگوی کارنامه خود باشد و به عملکرد خود باخته است. پاسخ‌های نامزدهای دولت به هیچ عنوان مردم را قانع نمی‌کند.وی خاطرنشان کرد: هرچند دو نامزد جبهه مردمی رویکردها و برنامه‌های مختلفی را برای حل مشکلات کشور مطرح می‌کنند، اما در یک مسئله اشتراک دارند و آن نه به دولت ناکارآمد فعلی و تلاش برای تغییر وضع موجود مدیریت اجرایی کشور است.وی درباره نامزدهای دیگر که منتقد وضع موجود بودند، گفت: شورای مرکزی جبهه مردمی از آقای میرسلیم که به صورت مستقل وارد شده است به دلیل اینکه موضع خوب و انقلابی داشت، تشکر کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اقبال مردم به جبهه مردمی بسیار بیشتر از جبهه مقابل است و به فضل الهی این روند روبه‌گسترش خواهد بود.

 

دفاع تمام‌قد آقاتهرانی از رئیسی

دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: آمارسازی آمریکا درباره نتیجه انتخابات همچون آمارسازی که درباره پیروزی کلینتون داشتند دروغ است.حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی در جمع طلاب همدان، با بیان اینکه آمریکا در پی آمارسازی دروغ از نتیجه انتخابات است، تصریح کرد: این آمارها نه تنها یقین آور نیست بلکه ظن آور نیز هست؛ چراکه این‌ها بر اساس آمارهای خود کلینتون را پیروز انتخابات معرفی کرده بودند اما نتیجه چیز دیگری رقم خورد.

دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی تاکید کرد: دولت‌ها می‌آیند ومی‌روند ودر عین حال قابلیت بررسی دارند اما نباید حرف‌های غربی‌ها را تایید کنیم که صالح مقبول از قوطی کدام عطاری درآمده درحالی که مردم در انتخاب رئیس جمهور و رئیس جمهور در انتخاب وزرا باید در پی اصلح باشد.وی با بیان اینکه از رئیسی استقبال می‌کنیم چرا که وی را اصلح می‌دانیم افزود: در معرفی ایشان به مردم باید جامعه مدرسین ورود داشته باشد.وی ادامه داد: ما در پی انتخاب اصلح هستیم اگر چه ممکن است ایشان از جبهه و گروه ما نباشند.آقا تهرانی با تاکید بر اینکه طلاب در بیداری اقشار مختلف جامعه وظیفه‌مند هستند تصریح کرد: درس و بیداری جامعه هر دو واجب هستند، اما درس محدودیت زمانی ندارد و بیداری جامعه در محدودیت زمان است و با از دست دادن زمان دیگر جبران نمی‌شود.

 

واکنش هاشمی‌طبا به پیشنهاد اعلام اموال نامزدها

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با پیشنهاد یکی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر اعلام لیست اموال موافق هستید یا خیر، گفت: بنده مخالف هستم برای آنکه پیشنهاداتی را که نتوان از آن نتیجه‌ای دریافت کرد را مهمل می‌دانم.نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فرض کنید فردی اموالی ندارد و دیگری دارای مُکنت است، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بنده شاید اعلام کنم آن فرد دارا بهتر باشد. شاید شخص فقیر بعد از انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و از بیت المال برای خود اموالی فراهم کند اما ممکن هم هست که آن دارا اموال خود را از راه غیرمشروع جمع آوری کرده باشد و شخص فقیر درویش صفت باشد لذا باید دید ملاک چه چیزی است.وی تأکید کرد: بر اساس قانون کسانی که مسئولیتی در کشور بر عهده دارند مانند شخص رئیس جمهور باید در ابتدا و انتهای مسئولیت لیست اموال خود را قوه قضاییه اعلام کند تا تغییرات آن بررسی شود.

 

نظر کرباسچی درباره کناره گیری جهانگیری

کرباسچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حزب شما در نهایت چه تصمیم درباره کاندیدای خود آقای جهانگیری خواهد گرفت و آیا آقای جهانگیری در نهایت به نفع آقای روحانی انصراف می‌دهند یا تا آخر در صحنه خواهند ماند؟ گفت: جهانگیری خودش اعلام کرده آمدنش به منظور دفاع از کارنامه‌ی دولت یازدهم است. آقای جهانگیری خودشان اعلام کردند و گفتند که من کاندیدا شدم که از دولت دفاع کنم به هر حال در سالهای گذشته و انتخابات گذشته نیز شاهد بودیم که برخی‌ها در میانه رقابتها انصراف می‌دهند و برخی نیز تا انتها حضور دارند.دبیرکل حزب کارگزاران تصریح کرد: کسی نمی‌تواند ادعا کند که این رفت و آمدها بیهوده بوده است. کسی نمی‌داند شاید خدایی نکرده برای کسی یک اتفاقی افتاد فقط خدا می‌داند.

 

واکنش زاکانی به سخنان روحانی

علیرضا زاکانی در واکنش به اظهارات اخیر روحانی نوشت ادعای مضحک و تکراری دیوارکشی پیاده رو بر مردم اثر نخواهد کرد.اما دیوارکشی اقتصاد برایشان ملموس است: آن سو دولت کاسب و این سو سفره خالی.

 

واکنش ربیعی به سایت کارانه

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اعلام آمادگی می‌کنم که به هر کاندیدا و ستاد هر کاندیدایی که مجوز کاریابی بخواهد، مجوز بدهیم.علی ربیعی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد،‌ در واکنش به اقدامات برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای تاسیس پایگاه‌های رایانه‌ای اشتغال اظهار کرد:‌ اعلام آمادگی می‌کنم که هر کاندیدا و ستاد هر کاندیدایی که مجوز کاریابی بخواهد این مجوز رابه او بدهیم.وی خاطر نشان کرد:‌ طرح کارانه مصوبه شورای عالی اشتغال در بهمن ماه سال 95 است که من نیز در جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی امسال این طرح را مطرح کردم.ربیعی تاکید کرد: طرح کارانه پول دادن به افراد بیکار نیست بلکه در این طرح دولت از کارفرمایانی که به پذیرش کارآموز اقدام کنند، حمایت می‌کنند.

 

واردات توسط دختر وزیر با کارت تاریخ گذشته

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موضوع واردات پوشاک توسط دختر وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ :‌ کارت بازرگانی‌ای که دختر وزیر آموزش و پرورش با آن اقدام به واردات پوشاک کرده، کارت بازرگانی تاریخ‌گذشته یک شرکت مهندسی است.

 

هشدار شدید وزیر دفاع ایران به سعودی‌ها

سردار حسین دهقان در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان با هشدار به ریاض تصریح کرد: اگر عربستان حماقتی علیه ایران مرتکب شود، جز مکه و مدینه، دیگر مناطق این کشور را امن نخواهیم گذاشت.

 

چه کسانی بیانات رهبر معظم انقلاب را تحریف کردند؟!

رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور با اشاره به این سخن که «حضور مردم تضمین‌کننده امنیت و رفع‌کننده سایه جنگ است» فرمودند: «من این را می‌گویم نیایند حرفی را که بنده به صراحت بیان کردم تحریف کنند و بگویند مراد فلانی این است که حضور مردم دولتی را سر کار می‌آورد، که آن دولت... نه آقا؛ دولت‌ها تأثیری ندارند».

حال سوال این است که چه کسانی بیانات صریح رهبر انقلاب را تحریف کردند؟!

«اسحاق جهانگیری» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره دوم گفت: «همان‌طور که رهبری فرمودند حضور مردم بود که در سال 92 ]با انتخاب روحانی[ سایه تهدیدها را از کشور کوتاه کرد».

همچنین«مجید انصاری» معاون پارلمانی دولت یازدهم در مراسم روز کارگر گفت: «مردم با انتخاب دولت تدبیر و امید و تیمی که می‌تواند با دنیا صحبت کند، سایه جنگ را از سر کشور دور کرده‌اند!»

«فاطمه هاشمی» نیز در روزهای گذشته گفت: «همان‌طور که مقام معظم رهبری در بیانات خود اعلام کردند مردم سایه جنگ را از سر کشور دور کردند. مردم به طریق اولی این کار را با انتخاب آقای روحانی به سرانجام رساندند به عبارتی مردم با رای خود به کسی که مدیر و مدبر بود توانستند سایه شوم جنگ را از سر کشور ایران با تمام بحران‌های منطقه‌ای دور کنند چنان که به نظر می‌رسد این راه هنوز ادامه دارد و این بار نیز مردم کاری خواهند کرد که از همه نظر درست باشد».

یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در روزهای گذشته در یادداشتی نوشت: «حضور مردم در انتخابات92 باعث تغییر در سیاست خارجی کشور و دست یافتن به برجام به عنوان توافقی که سایه جنگ را از کشور دور کرده، بوده است».در حقیقت این افراد و رسانه‌ها به صورت گزینشی و هدفمند و البته خنده‌دار لقمه را دور سر چرخانده تا به همان چیزی که می‌خواستند برسند و آن اینکه حضور مردم در انتخابات 92 سایه جنگ را از کشور دور کرد چون به حضور حسن روحانی در پست ریاست جمهوری و سپس برجام منتهی شده است!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :