در دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی مناطق آزاد ایران با وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان مطرح شد؛
در دیدار هیات ایرانی به سرپرستی دبیر شورایعالی هماهنگی مناطق آزاد ایران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و هیات ارمنی به سرپرستی وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان، بر ارتقای روابط دو کشور با همکاری مشترک منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد مغری تاکید شد.
کد خبر: ۴۷۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱ 16 August 2017
به گزارش تابناک تبریز، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ایران در این دیدار ضمن تاکید بر افزایش همکاری های دو کشور بویژه در زمینه مناطق آزاد و تجاری، گفت: خوشبختانه مسئولین عالیرتبه ایران و ارمنستان برای بالا بردن سطح روابط اقتصادی و تجاری، بر برداشتن گام های عملی برای همکاری در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و مغری تاکید دارند و این نقاط مشترک می تواند باعث ارتقای روابط شود.
 

اکبر ترکان، ساخت کارخانه های مشترک در این مناطق و تبدیل منابع معدنی به کالاهای صادراتی را از اهداف اصلی مناطق آزاد تجاری ارس و مغری عنوان نموده و خاطرنشان کرد: دو کشور می توانند با ساخت کارخانجاتی نظیر مس، نه تنها باعث ایجاد اشتغال و شکوفایی صنعتی شوند بلکه زمینه های لازم برای صدور کالاهای تولیدی مشترک را به حوزه اورآسیا و اروپا فراهم کنند.

مشاور رئیس جمهور ایران، ضمن تاکید بر موقعیت ویژه جغرافیایی ارمنستان برای ورود و دسترسی به دریای سیاه و اروپا، افزود: ارمنستان می تواند به عنوان پلی میان ایران و اروپا عمل نموده و زمینه های لازم برای ترانزیت کالا و صادرات ایرانی را به قاره اروپا برعهده گیرد.

ترکان بر توانایی خوب فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی برای توسعه منطقه آزاد مغری تاکید نموده و خواهان فراهم نمودن بسترهای لازم دولت ارمنستان برای حضور پیمانکاران ایرانی جهت تهیه زیرساخت های در این منطقه شد.

وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان نیز در این دیدار ضمن اشاره به همکاری های کنونی ایران و ارمنستان برای افزایش سطح مناسبات اقتصادی از موافقت ارمنستان با پیشنهادهای طرف ایرانی در حوزه های گردشگری، بازرگانی، تولیدی و برند حلال خبر داده و گفت: دولت ارمنستان طرح توسعه اقتصادی این کشور را برای سال 2025 تدوین و به مرحله اجرا درآورده و مشتاقانه خواستار حضور جدی بخش های دولتی و خصوصی ایرانی برای عملیاتی نمودن تمامی این طرح هاست.

سورن کارایان با تاکید بر اینکه تداوم سیاست های گردشگری بین دو کشور بسترساز همکاری های تجاری و اقتصادی خواهد شد، عنوان کرد: دولت ارمنستان اهمیت ویژه ای به روابط تجاری و اقتصادی با ایران قائل بوده و می توانیم با فعال نمودن تولید انواع کالاها در مناطق آزاد تجاری دو طرف و صادر نمودن آن به اروپا تحرک عمده ای در سطح مناسبات ایجاد نماییم.

وزیرتوسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان در این دیدار موافقت خود را برای تولید کارگروه های مشترک در حوزه های گردشگری- فرهنگی و تجاری- اقتصادی اعلام نموده و در خصوص فعال نمودن کریدور های شمال- جنوب از طریق منطقه قفقاز و بویژه کشورهای ارمنستان و گرجستان تاکید کرد.

در این دیدار که چهارشنبه 25 مرداد در ایروان برگزار شد، علاوه بر مشاور رئیس جمهور ایران و وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان، عرب باغی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، سفیر ایران در ارمنستان، برخی از مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد مغری و برخی از مسئولان کشور ارمنستان نیز حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :