استاندار تأکید کرد:
استاندار آذربایجان ‌شرقی تأکید کرد که ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه احیای دریاچه ارومیه، باید به‌صورت کمی و بر اساس اعداد و ارقام رائه شود تا تصویر دقیقی از وضعیت اقدامات انجام یافته و اقدامات لازم در این زمینه به دست آید.
کد خبر: ۵۴۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 27 December 2017

به گزارش تابناک تبریز، مجید خدابخش در شانزدهمین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، از تمام دستگاه‌های اجرایی مسئول در این حوزه خواست تا از کلی‌گویی و بیان مبهم مسائل و مشکلات خودداری و اقدامات انجام گرفته را با توجه به اعتبارات دریافتی به شکل کمی و ملموس بیان کنند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در 19 دی ماه جاری در ارومیه، گفت: باید گزارشی شفاف، دقیق و علمی از اقدامات استان تهیه شود تا در این کارگروه ارائه کنیم.

خدابخش خاطرنشان کرد: 27 پروژه مشخص از سوی کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه تعریف شده است که سهم استان آذربایجان شرقی در اجرای این پروژه‌ها، 10 درصد است و کاملاً باید مشخص شود که چه اقداماتی برای تحقق این سهم انجام شده است.

وی با بیان اینکه لازم است که اگر از وظایف تعریف شده عقب‌ماندگی داریم جبران کنیم، افزود: با استفاده از نرم‌افزارهای کنترل پروژه، باید وضعیت پیشرفت این پروژه‌ها در استان با توجه به اعتبارات دریافتی مشخص شود.

استاندار آذربایجان ‌شرقی همچنین با تأکید بر پرهیز از موازی‌کاری دستگاه‌های مسئول در احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: اطلاعات دستگاه‌ها باید با یکدیگر اتصال داشته باشد، در غیر این صورت دستگاه‌ها مانند جزیره‌های جدا از هم عمل خواهند کرد و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

باور عمومی نسبت به بحران آب وجود ندارد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان ‌شرقی هم در این نشست وجود تعارض منافع و نبود باور عمومی نسبت به بحران هولناک آبی کشور را از جمله چالش‌های احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: وضعیت استفاده از آب در سطح شهرها نشان می‌دهد که هنوز باور عمومی نسبت به بحران آب وجود ندارد.

محمدصادق پورمهدی با بیان اینکه تمام برنامه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه، شفاف و مشخص است، گفت: از گروه پایش انتظار داریم به جدیت کنترل پروژه‌ها را توسط دستگاه‌های ذیربط پیگیری و به شکل کمی اقدامات انجام گرفته را گزارش کند.

وی با بیان اینکه خروجی برنامه‌هایی مثل لای‌روبی انهار، انسداد چاه‌ها و آبیاری قطره‌ای باید باعث تغییر الگوی کشت و صرفه‌جویی شود نه افزایش سطح کشت، افزود: اگر بحث کنترل پروژه جدی گرفته شود نقاط ضعف در ارتباط با موازی کاری‌ها و تداخل امور حل می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان ‌شرقی هم با اشاره به اینکه روند بارش‌ها در استان اصلا مطلوب نیست، گفت: اگر روند کنونی تداوم یابد نه تنها در بخش کشاورزی و شرب دچار مشکل خواهیم شد؛ بلکه تراز آب دریاچه ارومیه نیز بسیار کاهش خواهد یافت.

خلیل ساعی یادآور شد: تا سال 96 رقم دو هزار و 300 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده است که از این رقم 850 میلیارد تومان تصویب شده و 300 میلیارد تومان نیز تخصیص یافته است.

وی افزود: رقم 200 میلیارد تومان نیز در قالب اسناد خزانه به سه استان حوضه آبریز دریاچه پرداخت شده است که سهم آذربایجان‌شرقی از این رقم 50 میلیارد تومان است که در بخش‌های مختلف پروژه‌های مختلفی با این اعتبار اجرا می‌شود.

در این جلسه گزارشی از روند پایش وضعیت دریاچه ارومیه و برخی از اقدامات انجام یافته از سوی دستگاه‌های مسئول در این زمینه ارائه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :