حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در صد و سی‌ و یکمین نشست خبری خود اظهار کرد: ابتدائا لازم می‌دانم به خانواده‌های داغدار جنایت تروریستی روز گذشته تسلیت بگویم این جنایت در زمانی اتفاق افتاد که مردم اهواز هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داشتند و عزادار امام حسین ع بودند، در این شرایط این جنایت رخ داد و تشت رسوایی مدافعان حقوق بشر با صدایی بلندتر از همیشه بلند شد.

وی ادامه داد: کسانی دست به کودک‌کشی و آدم‌کشی زدند تحت حمایت مدافعان حقوق بشرند و تریبون‌های برخی کشورها هم حاضر نشدند صریحا این عمل تروریستی را محکوم کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: به سهم خود از وزارت امورخارجه برای مواضع خوبشان و همچنین از دادستان کل کشور بابت دستورات صادره تشکر می‌کنم البته نباید به این اقدامات بسنده کنیم، وزارت امورخارجه، معاونت حقوق بشر قوه، معاونت حقوقی قوه مجریه و دادستان کل کشور از ناحیه حقوقی این اقدام را پیگیری کنند و افراد مرتبط با این گروه را تحویل قوه قصائیه دهند.

وی افزود: همچنین نیروهای امنیتی و دادستان استان همه عواملی که پشتیبان این اقدام بودند و به آنها کمک رساندند شناسایی کرده و تحویل قوه قضائیه دهند تا مطابق قانون با آنها برخورد شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: همه جانیان که فکر می‌کنند با این اقدامات بر روحیه مردم ما اثر بگذارند بدانند صدام معدوم هم ۳۸ سال پیش با کمک دشمنان ایران گفت الاهواز اما آن جنایتکار اکنون کجاست و مردم مقاوم ما نه تنها یک وجب از خاک خود را از دست نداند بلکه تمامیت ارضی خود را حفظ کردند و در اوج عزت هستند و پشتیبانان آنها هم خجل هستند که با وجود همه امکانات خود نتوانستند مردم ایران را شکست دهند.

مدیرکل گمرک و ناظر گمرکات استان بوشهر به جرم اخذ رشوه محکوم شدند

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اظهار کرد یکی از احکامی که در شهریورماه قطعی شده است پرونده تخلفات گمرک بوشهر است.

وی افزود: در این پورنده بهنام نوروزی فرزند رستم مدیرکل گمرک و ناظر گمرکات استان بوشهر به جرم اخذ رشوه ۵ سال حکم قطعی حبس و ۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون رد مال و معادل همین مبلغ هم جزای نقدی و انفصال دائم محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین امید محمدی به جرم اخذ رشوه محکوم به حبس و ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رد مال و همین مبلغ جزای نقدی و ۳ سال انفصال موقت و ۳ سال حبس قطعی شده است.

وی ادامه داد: الله‌قلی کمانی کارشناس گمرک به اتهام اخذ رشوه به ۲ سال حبس ۳ سال انفصال و ۷ میلیارد رد مال محکوم شد البته همه این افراد به ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده اند.

محسنی اژه‌ای گفت: حمبد جعفری کارشناس گمرک به ۲ سال حبس، ۳ سال انفصال از خدمت، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت بیش از ۵ میلیارد رد مال و همین میزان جزای نقدی محکوم شده است.

همچنین علمدار کرمیکارشناس گمرک به ۲ سال حبس ۳ سال انفصال موقت خدمت و پرداخت مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون رد مال و همین میزان جزای نقدی محکوم شده است.

وی افزود: سید اسحاق به‌نیاپور به اتهام اخذ رشوه ۲ سال حبس ۳ سال انفصال و یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مهدی رضایی، نوید گودرزی، محسن وردستانی هم از کارمندان گمرک به اتهام پرداخت رشوه محکوم شدند.

سیف ممنوع‌الخروج است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده رئیس سابق بانک مرکزی گفت: پرونده سیف در حال رسیدگی و تحقیق بوده و این فرد ممنوع‌الخروج است.

وی ادامه داد: یکبار گفته‌ام یکبار از این فرد تحقیق شده و اکر لازم باشد دوباره تحقیق می‌شود از بانک مرکزی و غیربانک مرکزی هم متهم در این پرونده است. ایشان «سیف» ممنوع‌الخروج است.

محسنی اژه‌ای درخصوص سرنوشت پرونده واردات خودرو و رسیدگی به اتهامات میثم رضایی گفت: امیدوار بودیم در دادگاه‌های ویژه‌ای که تشکیل شده با سرعت کار را انجام دهند، امیدوار بودیم حکم ۳۵ نفر تا قبل از تاسوعا مشخص شود. امیدواریم تا آخر هفته حکم ۳۵ تا ۳۶ نفر صادر شود.

وی افزود: در خصوص میثم رضایی پرونده در حال تحقیق است و به دادگاه نرفته است و چند متهم دیگر غیر از این فرد وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: از پرونده‌های واردات خودرو یک پرونده به دادگاه رفته و البته دادگاه نواقصی دیده و خود دادگاه در حال تحقیق است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد سازمان صمت ۴ نفر از کارمندان بازداشت هستند اما هنوز پرونده دادگاه نرفته است.

معاون اول قوه قضاییه در مورد برخورد قضایی امیر مقصودلو ملقب به تتلو گفت: طبیعی است کسانی که تبعه ایرانند و اقدام مجرمانه انجام دهند چه در داخل و چه خارج از کشور قابل تعقیب هستند.

وی افزود: اما فعلا این فرد در دسترس نیست اگر ضرورت داشته باشد غیابی محاکمه می‌شود اگر نه منتظر می‌شوند به ایران بازگردد.

حجم معوقات بانکی کم نشده است/ برخی بانکها خودشان مقصر هستند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار الف مبنی بر اینکه شما بارها گفته اید که برخی از بانکاها حاضر نیستند بر علیه ابربدهکاران خود شکایت کنند دلیل این اقدام چه بوده است گفت: برخی حاضر به شکایت نبودند، تا چند سال قبل که شکایت‌ها کمتر هم بود، الان تعداد بیشتری شکایت می‌کنند و گاه هم شکایت با ورود مدعی‌العموم آغاز می‌شود.

وی افزود: اینکه چرا به موقع شکایت نمی‌کنند باید از خود بانک‌ها پرسید. نظر شخصی من این است که اولا بانک‌ها از ابتدا اعتبارسنجی نمی‌کند دوما تسهیلات در فازبندی پرداخت می‌شود و بانک باید نظارت کند و بر فاز گذشته و کارهای آن هم نظارت کند که این اتفاق نمی‌افتد، سوما تضمین مناسب دریافت نمی‌شود. اگر شکایت کنند با این تقصیرها خودشان هم مقصر می‌شوند.

محسنی اژه‌ای گفت: تا آنجا که اطلاع دارم سرجمع معوقات بانک‌ها کم نشده اما تعداد افرادی که دانه درشت بودند و بدهی سنگین داشتند با اقدام دادستانی تعدادشان کاهش یافته است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که اگر کسی از اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان استنکاف کند تعقیب می‌شود؟ گفت: قانونی که ابلاغ شده و بعد از گذشت مدت قانونی لازم‌الاجرا می‌شود برای همه افرادی که مشمول آن هستند لازم‌الاتباع است و هرچیزی این قانون جرم بداند، بدون شکایت خصوصی قابل پیگیری است. سازمان بازرسی هم در حال شناسایی مشمولان است.

وی افزود: مردم هم می‌توانند گزارش دهند اگر مواردی را دیدند. امیدواریم همه کسانی که مشمول هستند آن را اجرا کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: معاونت منابع انسانی و پشتیبانی قوه قضاییه هم اگر رسیدگی کنند و تشخیص دهند که مطابق قانون در قوه قضاییه هم بازنشستگانی وجود دارند باید اجرا شود.

خبرنگاری پرسید این قانون شامل شما هم می‌شود که اژه‌ای گفت: من بازنشسته نشده‌ام.

امثال حافظی مدارک مربوط به ادعاهای خود را به قوه قضاییه ارائه کنند/گلایه از آقای دادستان!

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که حافظی عضو سابق شورای شهر خبر از اقدامات متخلفانه منتظرالمهدی مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران داده است آیا به این موضوعات رسیدگی شده است گفت: کسانی که در نهاد‌های عمومی خدمت می‌کنند اقداماتی که به آنها بر می‌خورد و ادعایی می‌کنند مدرک آنها را به قوه قضاییه بدهند.

وی افزود: البته در خصوص این موضوع پرونده همان زمان تشکیل شد اما از تحقیقات و جزئیات آن اطلاع ندارم‌.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره کوه‌خواری در فشم گفت: اطلاعی از ورود دادستان ندارم اکر نهاد رسمی یا گزارش مردم باشد ورود می‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه برخی از روزنامه‌ها و سایت ها به اختلافات میان مردم ایارن و عراق دامن زدند و سخنانی را منتشر کردند که واقعیت نداشته است گفت: سایت و روزنامه‌ای که این کار را کردند،  تابناک و روزنامه شرق احضار شدند و افرادی هم که این حرف‌ها را زدند یا احضار شدند یا در حال احضار هستند.

محسنی اژه‌ای گفت: جایی که یقین داریم دشمنان در حال اختلاف افکنی بین ایران و عراق هستند نباید افرادی در داخل به آن دامن بزنند، اگر سوءنیت این افراد احراز شود برخورد جدی خواهد شد زیرا اقدام مجرمانه است.

وی خاطر نشان کرد: البته از دادستان گله‌مند هستم زیرا سرعتی که باید به کار ببندند انجام ندادند چون اینجا فتنه‌ای رخ داد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص ورشکستگی شرکت فروش سکه ثامن گفت: هرکسی آمد و گفت بیایید طلا و سکه خود را در اختیار من قرار دهید تا سود به شما بدهم مردم تردید کنند و سرمایه خود را در اختیار نگذارند اما غفلت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اینکه جرمی واقع شده یا نه با نظر قاضی است. فرد اصلی در دسترس نیست و برخی خبرها حکایت از خروج وی از کشور دارد. اما شکایات واصل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این فرد حساب‌های متعدد دارد که مسدود شده‌اند اموال هم در حال شناسایی است. این فرد اگر خارج هم نشده باشد ممنوع‌الخروج است.

محسنی اژه‌ای گفت: مردم از قوه قضاییه تقاضای بازگشت اموال را دارند اما باید اموال وجود داشته و شناسایی شوند، ما نهایت تلاش را می‌کنیم اما اموال به اندازه شکایت شکات نیست. ۶۰۰ نفر تاکنون شکایت کرده‌اند اما جمع‌بندی میزان کلاهبرداری مشخص نیست.

اژه‌ای در واکنش به ادعای احمدی‌نژاد: اگر کسی پول‌ها را برداشته شاید خبر دارد کجاست!

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و سی‌ و یکمین نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که احمدی نژاد اخیراً مدعی شده است که پولهایی که ادعا می‌شود گم شده است را بیایند از من بپرسند تا بگویم کجاست خندید و گفت: اگر کسی می‌داند بگوید! اگر کسی پولها را برداشته شاید خبر دارد کجاست.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص طولانی بودن برخی رسیدگی‌ها گفت: شناسایی و کارشناسی اموال گاه طول می‌کشد و کسی که کارشناسی به نفعش نباشد اعتراض می‌کند و این عمل تکرار می‌شود.

وی افزود: گاهی هم همه اموال ثبت نمی‌شود و قابل دسترسی نیست یا به نام بستگان ثبت شده است. نکته سوم هم که باید قانون اصلاح شوداین است که همه معاملات غیرمنقول رسمی ثبت نمی‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که لیست ۲۰ نفره وکلا که منتشر شد انتقادها ایجاد شد و رییس قوه گفت ما مجری هستیم، الان مدتی است که می‌گویند روی اصلاح آن کار می‌کنیم. این اصلاحات در چه مرحله‌ای است؟ گفت: بارها توضیح داده شده است، ماده ۴۸ و تبصره‌اش مورد تایید قوه قضاییه بودن وکلا را در پرونده‌های امنیتی ذکر می‌کند اما این پیشنهاد قوه قضاییه نبود.

وی ادامه داد: کار قوه قضاییه هم از این جهت سخت بود که رییس قوه قضاییه شخصا بررسی کند که کدام وکیل مورد تایید است.

محسنی اژه‌ای گفت: درخواست اصلاح شد و هنوز هم دنبال اصلاح هستیم. نه فقط این ماده برای چند ماده دیگر قانون آیین دادرسی کیفری هم درخواست اصلاح داریم. اما عدد ۲۰ درست نیست الان حدود ۲۰۰۰ وکیل در کل کشور تایید شده‌اند و در تهران هم لیست ۲۰ نفره چند بار اصلاح شده و اضافه شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در پرونده‌های اخیر فساد اقتصادی هم وکلای این پرونده‌ها مشمول تبصره ماده ۴۸ است.

وزیر مستعفی صنعت از وقوع تخلفات با خبر بود اما به قوه قضاییه اعلام نکرد

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که وزیر مستعفی صنعت گفته بود اگر ادعایی درباره معاون وزیر وجود دارد منتشر کنید. آیا درباره معاون وزیر صنعت این رانت محرز شده است؟ گفت:  پرونده‌ای که در خصوص خودرو تشکیل شده از رییس سازمان توسعه تجارت صمت تحقیق شده است، افرادی که توجه اتهام داشتند بازداشت شدند، ۱۵ مدیر شرکت هم بازداشت هستند، تعدادی دلال و واسطه هم بازداشت شده‌اند، از یکی از معاونان صمت هم یکبار تحقیق شده است اما قراری برای وی صادر نشده به این معنی که توجه اتهام به‌حدی نیست که قراری صادر شود.

وی ادامه داد:  اما درباره رانت چیزی از قاضی پرونده نشنیده‌ام. خود وزیر صنعت به وجود تخلفات اذعان کرده است و گفته به برخی نهادها اعلام کرده‌ایم البته به قوه قضاییه اعلام نکرده بودند.

معاون اول قوه قضاییه در باره پرونده افراد موسوم به محیط زیستی‌ها و اینکه چرا تعیین تکلیف و دادگاهی نمی‌شوند؟ گفت: پرونده‌هایی که پیچیده است زمان‌بر می‌شود.

محسنی اژه‌ای گفت: قرار نهایی ده روز پیش صادر شد و دادستان ایراد گرفت و برای رفع ابهام بازگشت. برخی از مقامات ذی‌ربط نظر دادند. احتمالا پرونده تا ۲ هفته دیگر به دادگاه برود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودرو احتکار شده است یا نه گفت: اگر احتکار عمده شناسایی شود اخلال است و در قانون هم پیش‌بینی شده، احتکار مایحتاج مردم هم مورد رسیدگی قوه قضاییه قرار می‌گیرد و اگر احتکار عمده نباشد رسیدگی با تعزیرات است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: لکن اینکه احتکار است یا نه باید رسیدگی شود، گاه برخی نگاهداری‌ها در انبارها مشمول احتکار نیست بلکه انبارداری است. اما اگر اثبات شود احتکار چه دولتی و چه غیردولتی است رسیدگی می‌شود.

یکی از خبرنگاران خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: گوشت و میوه هم روز به روز گزانتر می‌شود برای احتکار موبایل و خودرو ورود شد و پرونده تشکیل شد، آیا قوه قضاییه برای شناسایی مقصران این گرانی‌ها کاری نمی‌کند؟

 وی پاسخ داد: اگر واقعا همه ما به دولت و نظام کمک کنیم مسائل به نحوی جلو می‌رود و اگر کمک نکنیم اختلال ایجاد می‌شود، اگر کسانی که جنس در اختیار دارند با گزارش مردم شناسایی شوند و دوم اینکه مردم هم بر اساس نیازمندی خود خرید کنند، شرایط این‌گونه نمی‌شود. تعداد زیادی از خانه‌ها محل احتکار اجناس شده است. فردی که ۴ صابون در ماه می‌خواست ۲۰ صابون می‌خرد و به این شرایط دامن می‌زنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: گاه برخی گزارش‌ها هم خلاف واقع است، گزارش احتکار هزار خودرو به ما داده شد که دنبال کردیم و دیدیم کلا! ۶۲ خودرو بود. البته همان‌ها را هم پیگیری می‌کنیم.

مولاوردی سخنان نسبت داده شده به خودش را تکذیب کرد/اگر مسئولی خلاف مصلحت چیزی بگوید با او برخورد می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص لیست اختصاص ارز و بررسی آن به کجا رسید گفت: لیست وزارت صمت کامل نبود و البته بر اساس همان لیست بازداشت‌هایی انجام شد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه دستگاه قضایی در طول سالهای قبل و به طور کلی همواره تلاش کرده در راه مقابله با پروژه نفوذ با جاسوسان و افارد مرتبط با شبکه های جاسوسی بیگانه برخورد کند.

این در حالی است که اخیرا یکی از معاونین رئیس جمهوری در مصاحبه با یکی از شبکه های خارجی درخصوص بازداشت یکی از همین مجرمان امنیتی به نام نزار زاکا سخنانی گفته و حتی مدعی شده است که دولت یازدهم تلاش داشته تا نزار زاکا بازداشت نشود.

بفرمایید آیا دستگاه قضایی قصدی برای برخورد با اینگونه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و حتی شائبه برانگیز کند یا خیر گفت: آنچه از قول ایشان وارد شده بود و در آن رسانه منتشر شده بود را البته ایشان رد کرد.

وی ادامه داد: نسبت ناروا را حتما مورد رسیدگی قرار می‌دهیم. اگر مطالب خلاف واقعیت بیان شود یا برخلاف مصلحت سخنانی گفته شود حتماً برخورد می‌شود.

محسنی اژه‌ای گفت: البته شورای عالی امنیت ملی یک مصوبه هم برای مصاحبه مسئولان با رسانه‌ها داشت.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اصل پیگیری افراد بحثی نیست و جای پیگیری نیست. اما این فرد اصل سخنان مداخله‌آمیزی که به وی نسبت داده می‌شد را تکذیب کرد.

هرچه برای سفر اربعین هزینه کنیم محصولش را خواهیم گرفت

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی اظهار داشت بحث سفر اربعین سال‌‌های اخیر ارزش و اهمیت زیادی پیدا کرده و هرچه برای آن هزینه شود سرمایه‌گذاری است. اگر در این موضوع بسیار معنوی چیزی را هزینه کردیم محصولش را خواهیم گرفت. دولت به دنبال ایجاد تسهیلات است و قوه قضاییه هم تلاش خودش را می‌کند.

وی افزود: تنگنای ارزی دولت هم وجود دارد اما با این وجود هزینه کردن برای اربعین سرمایه‌گذاری است. مسائلی هم شنیده شده اما قطعی نیست و چیزی درباره آن نمی‌توانم بگویم.

محسنی اژه‌ای درخصوص برخورد با دانه درشتها گفت: ما با دانه درشت‌های زیادی برخورد کرده‌ایم که معوقات زیادی داشته‌اند، اگر میزان فساد مالی ملاک دانه درشتی باشد هم باید تصدیق کرد قوه قضاییه با دانه درشت‌های زیادی برخورد کرده است. فردی که گردش مالی چند ده هزار میلیاردی دارد هرچند از مقام دولتی برخوردار نیست آیا دانه درشت محسوب نمی‌شود؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر منظور از دانه درشتی را داشتن سمت بدانیم باید بگویم واقعا بسیاری از مسئولان بزرگ فساد ندارند، این‌گونه نیست که فساد دارند و برخورد نمی‌شود، بله البته شایعه زیاد وجود دارد.

وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور، قاضی و کارمند و کارشناس و نماینده مجلس هم جزو محکومان ما بوده و با آنها برخورد شده، اما آیا همه شایعات را توقع دارید درست باشد؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص قربانیان حوادث تروریستی و اینکه آیا در مورد جرایم بین‌المللی قوه قضاییه وارد شده است؟ گفت: قوه قضاییه هم وارد شده و هم پلیس بین‌الملل دنبال کرده است، گاه اقدامات نسبت به افرادی که خارج از کشور هستند به ثمر نمی‌رسد، سمن‌ها هم به ما کمک کرده و می‌کنند.