حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز تهران را به مقصد نیویورک برای شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترک کرد.
کد خبر: ۶۵۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 24 September 2018

سخنرانی در اجلاس مجمع عمومی، سخنرانی در اجلاس صلح، جلسه با مدیران رسانه ها و دیدار با رهبران جوامع اسلامی از جمله برنامه های سفر رئیس جمهور به آمریکا است. طبق روال معمول رئیس جمهور با تعدادی از رهبران کشورهای مختلف نیز در خصوص موضوعات مختلف رایزنی و مذاکره کند.

انتظار می رود رئیس جمهور در دیدارهای خود توجه ویژه ای به مطرح کردن خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم ها و لزوم بهره مندی ایران از توافق هسته ای بدلیل باقی ماندن در آن داشته باشد. همچنین بدلیل حادثه تروریستی اخیر در اهواز (که توسط یک گروهک صورت گرفت) تاکید ویژه ای بر این امر شود که برخی کشورهای برخلاف موازین و اصول بین الملل در پی ایجاد آشوب، فشار به مردم، فروپاشی اجتماعی اقتصادی و براندازی نظام سیاسی ایران هستند.

به خصوص این که دولت آمریکا برخلاف سیاست اعمالی از زمان خروج از برجام، تلاش داشته سیاست اعلامی خود در راستای بازیگری معقول که خواهان مذاکره است به جهانیان نشان دهد و ایران را به عنوان کشوری غیرمعقول که بی دلیل از مذاکره فراری است جلوه دهد. اما واضح و مشخص است اتفاقاً ایران بدلیل همین در پیش گرفتن سیاست دوگانه از نشستن پای میز مذاکره اجتناب می کند.

در واقع سیاست اعلامی کاخ سفید در قبال ایران بعد از خروج از برجام به طرز چشمیگری با قبل از آن تفاوت دارد. به همین دلیل است که گاه و بیگاه مقامات کاخ سفید از پیش قدم شدن برای مذاکره با ایران سخن می گویند(هدف دیگر آنها از در پیش گرفتن چنین سیاستی ارسال سیگنال به مردم و تلاش برای معرفی مسئولان به عنوان مقصر مشکلات بدلیل عدم مذاکره با مقامات آمریکایی است). در آخرین مورد مایک پمپئو دیروز و در آستانه آغاز هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با حسن روحانی خبر داد؛ درخواستی که بیشتر از یک ماه پیش نیز از سوی خود ترامپ مطرح شده بود.

اما تکرار درخواست برای دیدار با مقامات ایران به نظر می رسد در راستای فراهم شدن یک شوی رسانه ای برای تحت الشعاع قرار دادن وضعیت دونالد ترامپ بیشتر نباشد. اقداماتی که از جمله آنها می توان به روابط پنهانی و اتهام تبانی با روسیه برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد. این عوامل موجب شده که از زمان آغاز به کار ترامپ در کاخ سفید انتقادات و حملات وحشتناکی از سوی رسانه های آمریکایی علیه وی بوجود آید و حتی بحث استیضاح و استعفای وی بارها مطرح شود.

در رابطه با ایران نیز موضوع مهم این است که علی رغم اعلام پایبندی ایران به مفاد برجام، دونالد ترامپ با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم های به تحقیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، سازمان بین المللی انرژی اتمی و .. پرداخت. از سوی دیگر تجربه حدود یک سال و نیم از زمامداری ترامپ در کاخ سفید نشان داده رئیس جمهورآمریکا به هیچ اصل و توافقی در صحنه روابط بین الملل پایبند و متعهد نیست. خروج از سازمان های بین المللی، راه اندازی جنگ تجاری با کشورهای مختلف و تخریب نهادهای جهانی در راستای منافع آمریکا بخشی از اقدامات ترامپ بوده است.

با این شرایط و با این سیاست کاخ سفید، هیچ کشوری نمی تواند به گفته های رئیس جمهور آمریکا و تیم وی اعتماد داشته باشد و احتمال رسیدن به توافقی منطقی و البته متعادل تقریباً نزدیک به صفر است. به همین دلیل به نظر می رسد تاکید رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل باید بر همین دوگانگی رفتاری رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران باشد و بازی ترامپ را که تلاش دارد مسائل حاشیه ای را به عنوان مسئله اصلی مطرح کند خنثی کند.

به عبارتی بهتر مسئله اصلی نه یک ملاقات و قرار گرفتن روبه روی دوربین رسانه ها بلکه نوع تفکر ترامپ، اطرافیان وی و متحدان منطقه ای واشنگتن در بی اعتنایی به نهادها و سازمان های بین المللی است که انجام هر گونه رایزنی در راستای نیل به نتیجه را منتفی می کند.

در همین حادثه تروریستی اخیر در اهواز دو اظهارنظر مداخله جویانه از سوی مقامات سیاسی دو کشور آمریکا و یکی از متحدان منطقه ای آنها صورت گرفت که نشان دهنده علنی شدن سیاست این کشورها در قبال ایران در ماه های آینده است.

در این باره رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ و مشاور وی با اشاره به تاثیر تحریم های اعمالی علیه مردم ایران نوشت تداوم این اقدامات می تواندبه یک « انقلاب موفق» منجر شود.

عبدالخالق عبدالله، مشاور سیاسی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز در صفحه توییتری خود ضمن حمایت از حمله تروریستی در اهواز نوشت: حمله به یک هدف نظامی اقدامی تروریستی نیست و کشاندن جنگ به عمق خاک ایران گزینه ای آشکار است که در آینده بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

البته احتمالاً جنگ روانی و رسانه ای آمریکایی ها در زمان حضور روحانی در نیویورک با قدرت بیشتری صورت خواهد گرفت. اما فارغ از خنثی نمودن این جنگ روانی، موضوع اساسی تر برای ایران در زمان حضور روحانی در نیویورک باید مذاکره با کشورهای مختلف برای حفظ و تقویت ارتباطات و تبادلات مالی و تجاری باشد.

بدون شک بخشی از بازی ترامپ نیز در راستای خنثی کردن سفر روحانی و تلاش برای اعمال محدودیت های بیشتر و دور شدن کشورهای دیگر از ایران در راستای تاثیر بیشتر تحریم های آینده است.الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار