وزنامه فرانسوی «فیگارو» مدعی شد:
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در حالی که از سوی جامعه بین المللی به خاطر ناپدید شدن جمال خاشقجی تحت فشار قرار دارد، به نظر می رسد در داخل دربار سعودی نیز تحت فشار قرار گرفته و خبرها و گزارش ها از کاهش قدرت و یا خلع وی از منصب ولیعهدی حکایت دارد.
کد خبر: ۶۶۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸ 18 October 2018

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در حالی که از سوی جامعه بین المللی به خاطر ناپدید شدن جمال خاشقجی تحت فشار قرار دارد، به نظر می رسد در داخل دربار سعودی نیز تحت فشار قرار گرفته و خبرها و گزارش ها از کاهش قدرت و یا خلع وی از منصب ولیعهدی حکایت دارد.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، روزنامه فرانسوی فیگارو به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی از تشکیل جلسه هیات بیعت سعودی برای جانشینی محمد بن سلمان خبر داده است.

این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت: هیات بیعت عربستان به دنبال تعیین جانشینی برای ولیعهد سعودی و تدارک برای عزل محمد بن سلمان است.

این روزنامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد اگر خالد بن سلمان سفیر 30 ساله عربستان سعودی در واشنگتن به عنوان جانشین ولیعهد تعیین شود این اقدام به معنای آن است که محمد بن سلمان نه به صورت فوری بلکه در میان مدت منصبش را ترک خواهد گفت.

تشکیل جلسه هیات بیعت دربار سعودی برای انتخاب جانشین محمد بن سلمان/ چه کسی جانشین بن سلمان می شود؟

فیگارو نوشت: در پرتو فشارهای روز افزون بین المللی که عامل آن ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی بوده است هیئت بیعت چند روزی است که مساله محمد بن سلمان -که تردیدهای بسیاری درباره او ایجاد شده- را مورد اهتمام قرار داده است.

این روزنامه افزود: از یک منبع عربستانی در ریاض از این خبر مطلع شده است.

روزنامه تایمز انگلیس نیز روز گذشته در مقاله‌ای نوشت، سفیر عربستان در واشنگتن که برادر کوچکتر محمد بن سلمان است، احتمالا فردی است که در صورت برکناری محمد بن سلمان جایگزین وی به عنوان ولیعهد عربستان خواهد شد.

این روزنامه نوشت: اگر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تصمیم بگیرد ولیعهد را قربانی کند احتمالا ترجیح خواهد داد که این پست همچنان متعلق به این خانواده باشد و همین مسئله باعث شده خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن و برادر کوچکتر محمد بن سلمان که اخیرا در پی پرونده خاشقجی به ریاض فراخوانده شده، جایگزین احتمالی باشد.

لازم به ذکر است، «خالد بن سلمان» که هفته گذشته پس از جهانی شدن بحران خاشقچی به کشورش بازگشت، روز گذشته نیز با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در ریاض دیدار کرد.

در همین زمینه روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد، «خالد بن سلمان» احتمالا دیگر به عنوان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن به آمریکا باز نمی‌گردد.

به نظر می رسد دو سناریوی ممکن در این رابطه وجود دارد:

نخست؛ خلع ناگهانی و فوری محمد بن سلمان از ولیعهدی عربستان سعودی که به نظر می رسد به موانعی روبرو است.

دوم؛ سناریوی دوم و محتمل تر این است که در کوتاه مدت خالد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب شود(با توجه به این مسئله که پست و جایگاه جانشین ولیعهد هم اکنون خالی است) و در کوتاه مدت یا بلندمدت به عنوان ولیعهد انتخاب شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار