در حال چک کردن پیام‌هام تلفن همراهم هستم که یک آگهی توجهم را جلب می‌کند.

اسکرین شات از یک آگهی تبلیغاتی است که در خصوص اولین دوره تخصصی گربه در ایران و برگزاری مراسمCAT SHOW  (فشن‌شو گربه‌ها) توضیحاتی را ارائه داده است.

***ثبت نام بیش از 2 میلیون گربه شناسنامه دار در CAF

بر اساس اطلاعات موجود تاکنون بیش از 2 میلیون گربه شناسنامه دار در این اتحادیه بین‌المللی که با عنوان CAF شناخته می‌شود ثبت‌نام کرده‌اند و این اتحادیه بیش از 600 عضو باشگاهی دارد.

اولین شو بین‌المللی در سال 1994 در آتلانتا برگزار شده و بزرگ‌ترین نمونه آن در آمریکا است و ایالت‌هایی همچون تگزاس، جورجیا، هوستون و آتلانتا با 4 دوره میزبانی، رکورددار این مراسم بوده‌اند.

بُرد گربه‌های ایرانی در 15 دوره CAT SHOW

طبق اطلاعاتی که در فضای مجازی است 23 فشن شو گربه برگزار شده که در 15 دوره، پرشین کت یا همان گربه‌های ایرانی برنده‌ بوده‌اند، آخرین مراسم هم در اکتبر 2018 در ایالت اوهایو برگزار شده بود.

کنجکاوی‌ام بیشتر می‌شود، برای همین با یکی از شماره‌هایی که اعلام شده تماس می‌گیرم تا از جزئیات این همایش و نحوه برگزاری فشن شو گربه‌ها در ایران اطلاعاتی را به دست بیاورم.

هزینه 500 هزار تومانی برای شرکت در اولین دوره تخصصی گربه در ایران

بعد از چند بوق کوتاه آقای جوانی تلفن را جواب می‌دهد و در پاسخ به سوال من در مورد نحوه برگزاری این همایش می‌گوید: هزینه شرکت در کلاس‌ها 500 هزار تومان است، مدرسان از سازمان جهانی گربه (WCF)  ایران آمده‌اند و رئیس کمیته داوران هم که از مقامات بالای (WCF) است در این همایش حضور دارد.

از من سوال می‌کند که پرورش دهنده هستم یا برای گربه خانگی‌ام متقاضی شرکت در این دوره‌ها شده‌ام که من هم در پاسخ عنوان می‌کنم که یک گربه پرشین دارم و می‌خواهم اطلاعات بیشتری در مورد نحوه نگهداری گربه داشته باشم.

آقای جوان با هیجان خاصی می‌گوید: در این کارگاه‌های آموزشی که سوپروایزر آن از کشور ترکیه به ایران آمده شما با آناتومی، پرورش، ژنتیک، اصلاح نژاد، نحوه نگهداری صحیح گربه و بیماری‌ها آشنا می‌شوید و در پایان همایش هم گواهینامه شرکت در این کلاس‌ها با امضای مسئول (WCF) به شما اعطا خواهد شد.

تعویق برگزاری فشن شو گربه‌ها به دلیل تقارن با ماه محرم و صفر

وی در خصوص زمان و مکان برگزاری همایش می‌گوید: این برنامه از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر همراه با پذیرایی ناهار برگزار می‌شود، ما نمایشگاه شهرآفتاب را برای محل برگزاری این دوره‌ها در نظر گرفته بودیم که به دلیل برخی مشکلات، سالنی در احمدآباد مستوفی را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: این دوره‌ها با حمایت سازمان جهانی گربه برگزار می‌شود، کارهای داخلی با هماهنگی مرکز اصلاح نژاد و دام کشور انجام و مجوزهای لازم از نظام دامپزشکی اخذ شده است.

این آقای جوان در مورد نحوه برگزاری فشن شو گربه‌ها (CAT SHOW) هم گفت:به دلیل همزمانی با ماه محرم و صفر و برخی مخالفت ها برگزاری این فشن شو فعلاً به تعویق افتاده اما  در آینده برگزار می‌شود تا حداقل مردم یک دلخوشی و اوقات فراغتی داشته باشند.

حضور هر گربه در CAT SHOW  با 100 هزار تومان

در خصوص شرایط حضور گربه‌ام در (CAT SHOW) سوال می‌کنم که در پاسخ می‌گوید: هزینه حضور برای هر گربه 100 هزار تومان است و هر نفر با هر تعداد گربه‌ای که خواست می‌تواند در این مراسم شرکت کند.

وی افزود: این فشن شو یک ایونت جهانی است که البته به دلیل تعویق مراسم ما از حضور اساتید و داوران کشور آلمان محروم می‌شویم اما  بررسی‌ها کاملاً تخصصی و بر اساس استانداردهای جهانی صورت می‌گیرد.

دریافت 100 صفحه مجوز برای برگزاری فشن شو گربه‌ها در ایران

وی با بیان اینکه برای برگزاری این (CAT SHOW) دارای 100 صفحه مجوز هستیم، گفت: مجوزهای ما از وزارت صنعت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی،‌ شهرداری، اماکن، سازمان نمایشگاه‌های ایران و سایر نهادهای ذیربط است، خیلی‌ها تلاش داشتند جلوی این کار را بگیرند اما با دیدن مجوزهای ما قانع شدند.

در خصوص گواهینامه‌های اعطایی و میزان اعتبار آن سوال می‌کنم که در پاسخ می‌گوید: این سرتیفیکیت‌ها خیلی عالی و معتبر است، من برای یک گواهینامه با سطح خیلی پایین تر از این در یک کشور دیگر 15 میلیون تومان هزینه کردم، جای خالی کم داریم و اگر مایل به شرکت هستید هرچه سریع‌تر ثبت‌نام کنید.

وی افزود: حتی خود بچه‌های مرکز اصلاح نژاد و جهاد کشاورزی‌ هم به دنبال حضور در این مراسم بودند تا بتوانند این مدرک بین‌المللی را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: ما برای درآمدزایی این کار را نمی‌کنیم، این ایونت جهانی آبروی ایران است و باید خیلی خوب و پربار برگزار شود!

برای روشن شدن علت این موضوع به سراغ یک روانشناس رفتم و در گفت‌وگو با او، علت گرایش خانواده‌ها به نگهداری حیوانات را جویا شدم.

فرار از مسئولیت، تفکرات روشنفکری و رفع کمبودهای عاطفی علت عمده نگهداری از حیوانات است

نصرالله منصوری یکی از دلایل گرایش بعضی از خانواده‌ها به حیوانات خانگی را فرار از مسئولیت‌پذیری دانست و گفت:‌ معمولا اینگونه افراد در محیط زندگی خانوادگی مسئولیت‌شناس و مسئولیت‌پذیر بار نیامده‌اند و گرایش آنها به سمت حیوانات خانگی همچون سگ و گربه به جای فرزندآوری نشان‌دهنده فرار از مسئولیت است، در حالی که این حیوانات در ظاهر مسئولیتی برای صاحبانشان ندارند، اما در واقع چنین نیست.

این روانشناس تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل روانشناسی این موضوع روی آوردن برخی از افراد چه زن و چه مرد به سبک زندگی اروپایی است که از غرب نشات می‌گیرد و زمانی که با این افراد صحبت می‌کنیم روشنفکری، ترحم و دلسوزی و سرگرمی را دلیل این اقدام می‌دانند.

این روانشناس با بیان اینکه البته خیلی از افراد اینگونه استدلال‌ها را قبول ندارند، گفت: متاسفانه برای نگهداری از حیوانات خانگی هزینه‌های گزافی صرف می‌شود که این هزینه‌ها می‌تواند برای درمان بیماری‌های پرهزینه و کمک به افراد ناتوان صرف شود.

این روانشناس با بیان اینکه برخی از افرادی که اقدام به نگهداری حیوانات خانگی می‌کنند در گذشته کمبودهایی داشته‌اند،‌ گفت: در واقع آوردن حیوان راهی برای جبران کمبودهای گذشته‌شان است.

منصوری با تاکید بر اینکه ما باید فرهنگ غنی ایرانی ـ‌ اسلامی ـ دینی را گسترش دهیم،‌گفت: متاسفانه جوانان ما راه خود را گم کردند و عده‌ای حتی به پوچ‌گرایی رسیده‌اند و وقتی با آنها هم‌صحبت می‌شویم عنوان می‌کنند که دیگر چیزی قانعشان نمی‌کند.

پلیس اماکن: هیچ مجوزی برای برگزاری «فشن شو گربه‌ها» نداده‌ایم

خبرنگار ما برای پیگیری ادعای مجوزهای صادره از یک مقام مسئول در پلیس اماکن موضوع را جویا شد و پلیس اماکن اعلام کرد که اصلاً مراجعه‌ای در این خصوص به پلیس اماکن نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: هنگامی که از طریق دوستان از برگزاری این مراسم در مجموعه شهرآفتاب مطلع شدیم، با شهرداری تهران که متولی این مکان است هماهنگی صورت گرفت و از برگزاری چنین مراسمی ممانعتبه عمل آمد.فارس