هدف قرار گرفتن دو نفتکش در دریای عمان همزمان با حضور آبه در تهران
خبرآنلاین؛گزارش‌هایی از هدف قرار گرفتن و انفجار در دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان منتشر شده است. هنوز جزئیات این ماجرا مشخص نیست اما گزارش‌های اولیه هم باعث افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شد. ملوان‌های این کشتی‌ها با کمک ایران نجات داده شدند.
کد خبر: ۷۵۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 13 June 2019

 خبر اولیه این حملات را شبکه العالم به نقل از منابع محلی منتشر کرد و بر اساس آن گزارش شد که در دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان انفجارهایی شدید رخ داده است. شبکه تلویزنی i24 اسرائیل هم در خبری فوری این گزارش را تائید کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده بنادر پاکستان و عمان درخواست‌های کمکی را از سوی این دو نفتکش دریافت کرده‌اند. دو نفتکش هدف گرفته شده، حامل نفت خام از دریای خلیج فارس بودند. هنوز جزئیات این ماجرا مشخص نیست. بلومبرگ به نقل از منابع خود اعلام کرده مقام‌های دریایی انگلیس هم با اعلام آگاهی از حوادث تاکید کرده‌اند در حال تحقیق درباره ماجرا هستند. نفت‌کش‌های حادثه‌دیده «FRONT ALTAIR» با پرجم جزایر مارشال و «Kokuka Courageous» با پرچم پاناما بوده‌اند. بر اساس گزارش رویترز،با ادامه آتش‌سوزی در نفتکش‌ها خدمه آنها در حال تخلیه هستند. بر اساس گزارش بلومبرگ،ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هم «حادثه در دو نفتکش» را تائید کرده است. خبرهای اولیه این ماجرا باعث شد تا قیمت نفت برنت ۴.۵ درصد در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند. مدیر Kokuka Courageous که حامل متانول بوده است تائید کردن این حادثه احتمالا بر اثر یک حمله صورت گرفته است. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد محل وقوع حادثه، 30 کیلومتری جنوب بندر جاسک (شرق استان هرمزگان) است و دود حادثه از ساحل جاسک دیده می شود. یک منبع آگاه به ایرنا اعلام کرده که ۴۴ ملوان دو فروند کشتی نفتکش با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند. یورونیوز گزارش داده که وزیر تجارت ژاپن بدون اشاره به این حادثه اعلام کرده به ۲ کشتی باری مرتبط با این کشور در نزدیکی تنگه هرمز حمله شده است. کشتی Front Altair سال ۲۰۱۶ ساخته شده و مالکیت آن برای کمپانی فرانت‌لاین نروژی است. فرانت‌لاین بزرگترین کمپانی نفتکش جهان است و سالانه ۱.۱ میلیارد دلار درآمد دارد. این کشتی ۷۵ هزار تن نفتا از الفجیره بارگیری کرده و برای CPC تایوان می برده است.کشتی Kokuka Couageous تحت مالکیت ژاپن بوده و در سال ۲۰۱۰ ساخته شده و با پرچم پاناما تردد آبی داشته است و در بندر الجبیل عربستان متانول بار زده و راهی سنگاپور بود.

نقشه جدید «تیم ب»؟

گزارش‌ها از حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران برای مذاکرات دو جانبه و تلاش او برای کاهش تنش‌ها در منطقه منتشر شده است. تحلیگران اعتقاد دارند تیم بی می‌خواهد نتایج این سفر را تحت الشعاع قرارداده وفضای آرام ومثبت بوجودآمده را مشوش کند.

در صورت تائید اخبار،این دومین حمله به نفتکش‌های منطقه پس از حمله به ۴ نفتکش در الفجیره امارات به حساب می‌آید. مقام‌های آمریکایی پس از حملات ماه گذشته تلاش به متهم کردن ایران در این ماجرا داشتند. محمد جواد ظریف پس از اعلام آمریکا درباره برندن پرونده حملات الفجیره به شورای امنیت اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بار دیگر اطلاعات غلط و جعلی به دولت آمریکا برای متهم کردن ایران داده است. او در توئیتر خود از چوپان دروغ‌گوی «تیم ب» گفت که این بار اقدام به جعل اطلاعات برای وانمود کردن دخالت ایران در خرابکاری الفجیره کرده است. ظریف پیش از این بارها نقشه‌های تیم ب را فاش کرده بود. «تیم ب» اشاره به جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است و ظریف بارها تاکید کرده که تیم ب قصد دارد دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به جنگ با ایران سوق دهد. روز بیست‌ودوم اردیبهشت ماه بود که امارات اعلام کرد چند کشتی نفت‌کش در نزدیکی بندر الفجیره هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. مدت کوتاهی بعد جان بولتون عضو آمریکایی تیم ب بدون ارائه مدرکی مدعی دست داشتن ایران در انفجار این نفتکش‌ها شد. چندی بعد هم مقام‌های دولت آمریکا مدعی شدند که اسناد مربوط به این ماجرا را به شورای امنیت ارائه کرده‌اند. مقام‌های ایرانی بارها با رد دخالت کشورمان در چنین اقدام‌هایی تاکید کرده‌اند که حرکاتی این چنینی برای کشاندن منطقه به جنگ صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار