رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:یک پایگاه خبری از مرگ شماری از تروریست‌های منافقین در زلزله خبر داد/سخنگوی ستاد انتخابات: ۹۱ درصد داوطلبان آقا هستند و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴ 02 December 2019
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
یارانه ۱۶ میلیون نفر حذف می‌شود؟

با اعلام رسمی انتخاب ۶۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران برای کمک حمایتی دولت، به نظر می‌رسد دیگر پرداخت یارانه به ۱۶ میلیون نفری که محق حمایت معیشتی نبودند و در سه دهک بالای درآمدی طبقه‌بندی شده‌اند، معنا نداشته و باید منتظر حذف یارانه نقدی آن‌ها نیز بود؛ موضوعی که تکلیف قانونی هم هست. از روال طی شده اینگونه به نظر می‌رسد که جمعیت شناسایی شده برای کمک حمایتی در واقع همان جمعیتی هستند که قرار بود در سبد یارانه‌بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی باقی بمانند و اظهارات مسئولان وزارت رفاه تا حدی این موضوع را تائید می‌کند/ایسنا

هشدار حشد شعبی عراق نسبت به بازگشت داعش

هیئت حشد شعبی عراق امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای نسبت به بازگشت مجدد این گروه تروریستی هشدار داد. در این بیانیه آمده است، از مهم‌ترین مناطقی که داعش به آن‌ها حمله کرده، استان دیالی است که روز یکشنبه صحنه درگیری میان حشد شعبی و تروریست‌های داعش بود. این گروه تروریستی تلاش داشت به شهر نفوذ کرده و به لحاظ نظامی آن را براندازد که در جریان این درگیری‌ها شش تن از نیرو‌های حشد شعبی کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند. / ایسنا

زمان مناسبی برای تک نرخی شدن بنزین است

هادی حق شناس، نماینده پیشین مجلس و استاندار استان گلستان گفت: در شرایط فعلی مواضع رهبری و سران سه قوه کاملا مشخص است. هم رهبری و هم سران سه قوه در رابطه با قیمت بنزین و دو نرخی شدن آن نظرات خود را اعلام کردند و در هر حال حاضر بعید به نظر می‌رسد تلاش این عده از نمایندگان مجلس ره به جایی برد. همان طور که در سال ۹۴ دولت پس از چند سال دو نرخی بودن اقدام به تک نرخی کردن قیمت بنزین گرفت اکنون هم بهتر است زمانی بگذرد و با در نظر گرفتن ضعف‌ها و قوت‌ها تصمیم گیری کرد.

گفتند دایی را برکنار نکن تا تماشاگران با سنگ او را بزنند

حمیدرضا سیاسی، رئیس سابق هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس پس از حدود ۴ سال سکوت گفت: بنده حدود ۲۰ میلیارد از خودم به باشگاه تزریق کردم و یک ریال آن هم برنگشت. ما با چند نفر از مسئولان درباره برکناری علی دایی صحبت کردیم و به ما گفتند شما اشتباه می‌کنید که او را کنار می‌گذارید. بگذارید بماند و دو بازی دیگر ببازد تا تماشاگر با سنگ و کلوخ و شیشه نوشابه به او حمله کنند و او را پایین بکشند و بدون اینکه پولی به او بدهید، خودش می‌گذارد و می‌رود. من گفتم این مردانه نیست و باید به اصول قراردادمان با ایشان پایبند باشیم. /خبر ورزشی

عده‌ای مفت سواری سیاسی می‌کنند

سعیدحجاریان در گفت: وگو با ماهنامه ایران گفت:مبارزه مسلحانه ره به‌جایی نبرد. به‌همین خاطر امام خمینی هم بشدت با مبارزه چریکی منفصل از توده مخالفت کرد و تروریسم را در همه اشکالش محکوم کرد. فرض کنیم آقای روحانی تصمیم بگیرد با رئیس جمهوری امریکا دیدار کند اگر روحانی این تصمیم را براساس برداشت و تحلیل شخصی‌اش بگیرد، عملی نادرست مرتکب شده، چون صرفاً خود را قربانی کرده است. هزینه‌های سیاست‌ورزی روی عده‌ای قلیل و حتی سیاست‌ورزان شناسنامه‌دار بار می‌شود هر چند فردای پیروزی‌ها، مفت‌سواران سیاسی می‌آیند و میوه کنش‌های جمعی را می‌چینند. مثلاً در انقلاب یا حتی انتخابات این دغدغه مطرح است.

خداحافظی تنها نماینده مستعفی مجلس با عالم سیاست

محمد قسیم عثمانی تنها نماینده مستعفی مجلس با اعلام این خبر در اینستاگرام خود از عالم سیاست خداحافظی کرد و آن را آلوده نامید و نوشت: برای هیچ حوزه انتخابیه‌ای در انتخابات مجلس ثبت نام نمی‌کنم و پس از ١٢ سال نمایندگی و کار طاقت فرسا و علیرغم اطمینان کامل به لطف و اعتماد چند باره مردم فرهیخته بوکان و حومه، با وجدانی راحت از این سمت کنار می‌روم و با دنیای آلوده سیاست خداحافظی نموده و زندگی با عزت خود را در کلاس درس و دانشگاه پی می‌گیرم.

زخمی که خنده‌های آقای روحانی به دل مردم زد یک زخم کاری است

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از همان روز‌های ابتدایی که اعتراضات و اتفاقات رخ داد، نمایندگان به این فکر افتادند تا یک راهکاری پیدا کنند و به حقایق موجود پی ببرند. مشاهده می‌کنیم بین جان باختگان نوجوانان هستند که بسیار تاسف‌آور است. با توجه به همین شرایط و اتفاقات بود که ما خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب شدیم. کمیسیون ویژه باید با قید سه فوریت به مجلس بیاید و سریع شروع به کار کند. باید در اسرع وقت اعضایش مشخص شود تا ما بتوانیم در چندماه باقی مانده در مجلس دهم نتایجی را به دست بیاوریم و گزارش دهیم. مردم عصبانی و سرخورده هستند، در این چند روز تحقیر شده‌اند. فشار اقتصادی از یک سو سرخوردگی از سوی باعث شده است امروز فکر کنند انسان بودن‌شان کتمان شده است.
 
حذف نشان «شیر و خورشید» از بعضی تیر‌های قدیمی برقِ تهران

طرح «شیر و خورشید» روی بعضی تیربرق‌های قدیمی به دلیل نوع ساخت بدنه‌ی پایینی معمولا مخدوش شده یا حتی آن بخش سیمانی به طور کامل از بدنه‌ی تیر جدا شده‌اند/ ایسنا
 
کنایه معنادار ظریف به تهدید ماشه‌ای اروپا/پیغام عارف به روحانی پیش از گرانی بنزین/انتقاد حسام‌الدین آشنا از رویکرد صداوسیما در پوشش اعتراضات اخیر/نماد ملی نیوزلند در ستاد انتخابات کشور!
 
 
یک خطای تکراری؛ نماد ملی نیوزلند در انتخابات ایران!

برای چندمین مرتبه است که در ستاد انتخابات وزارت کشور به اشتباه از تصویر یک قله خارجی به جای قله دماوند - نماد ملی کشورمان - استفاده می‌شود. / ایسنا
 
کنایه معنادار ظریف به تهدید ماشه‌ای اروپا/پیغام عارف به روحانی پیش از گرانی بنزین/انتقاد حسام‌الدین آشنا از رویکرد صداوسیما در پوشش اعتراضات اخیر/نماد ملی نیوزلند در ستاد انتخابات کشور!
 
 
انتقاد حسام‌الدین آشنا از رویکرد صداوسیما در پوشش اعتراضات اخیر

حسام‌الدین آشنا نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خواستار ابلاغ اعتراض شورای نظارت در خصوص رویکرد تقلیل‌گرایانه صداوسیما در پوشش اعتراضات آبان ۹۸ شد. در ابتدای این نامه به هدف‌گیری دولت و اتخاذ یک رویکرد جناحی و سیاست‌زده توسط صداوسیما اشاره شده است:همان‌گونه که مستحضرید طرح سهمیه‌بندی بنزین، مصوب سران قوا و مورد تایید مقام معظم رهبری بوده است. بررسی بخش‌های خبری صداوسیما و برنامه‌های گفتگومحور آن، نشان می‌دهد با فروکش کردن اعتراضات به سهمیه‌بندی بنزین، رویکرد صداوسیما نیز به هدف‌گیری دولت تغییر پیدا کرده‌است. این مواجهه سیاست‌زده و جناحی با یک مسئله ملی، تقلیل موضوع و بر خلاف وظیفه صداوسیما به عنوان رسانه ملی است
 
پیغام عارف به روحانی پیش از گرانی بنزین

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر نرخ بنزین و اعتراضات مردمی به این تصمیم، گفت: ۲ روز قبل از اعلام تغییر نرخ بنزین براساس اخبار جسته و گریخته‌ای که به گوش ما رسید در جلسه ماهیانه وزرای دولت اصلاحات از طریق یکی از اعضای کابینه به آقای روحانی پیغام دادم و بر لزوم هم اندیشی با مجلس و تاخیر در اجرای این طرح نکاتی را مطرح کردم بعد از اعلام رسمی تغییر نرخ بنزین هم در نامه‌ای به رئیس مجلس خواسته‌هایی را مطرح کردم، از جمله لغو تعطیلی مجلس در هفته بعد از حوادث، دعوت از سران قوا در مجلس و نیز دعوت از مقامات امنیتی و اقتصادی برای حضور در مجلس.
 
کنایه معنادار ظریف به تهدید ماشه‌ای اروپا

وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری به مواضع اخیر اروپایی‌ها به ویژه تهدید سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان برای توسل آن‌ها به «مکانیسم ماشه» واکنش نشان داده است. محمد جواد ظریف در این پیام نوشت: «اتحادیه اروپا/ سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و سوئد به عنوان سهامدار آینده اینستکس به جای تهدیدات متکبرانه یا وعده‌های کاغذی توخالی باید ابتدا کارر ا. با یک اقدام خیلی ساده شروع کنند: از (شرکت دارویی) مولنلیک بخواهند که برای کمک به کودکان ایرانی مبتلا به ای‌بی برای پوشاندن زخم‌هایشان محصولاتشان را (به ایران) بفروشند. تروریسم اقتصادی آدم می‌کشد». «ای‌بی» یکی از بیماری‌های نادر است، به طوری که از هر ۵۰ هزار تولد، یک نوزاد به آن مبتلاست. مبتلایان به این بیماری، پوستی به شدت لطیف و شکننده دارند که با اندکی تماس آسیب می‌بیند، به همین دلیل به آن‌ها، بیماران پروانه‌ای می‌گویند. به گفته موسس خانه ای‌بی (EB)، احتمالاً در ایران حدود ۱۲۰۰ بیمار پروانه‌ای وجود دارند که تقریباً نیمی از آن‌ها شناسایی شده‌اند.
 
ناگفته‌های سردار شریف از ناآرامی‌های اخیر

سردار شریف با بیان اینکه دشمن از گذشته تاکنون سرسوزنی از اهداف خود دست برنداشته است، اظهار کرد: در مسئله مدیریت مصرف سوخت صرف نظر از حواشی و جوانبی که درخصوص آن حرف‌هایی برای گفتن وجود دارد، اما دشمن سعی کرد با شبکه سازی و آموزش‌های تخصصی برای افراد خود و مشابهت سازی‌هایی که میان ایران و عراق و لبنان و ... انجام داد، از این فرصت سوء‌استفاده کند که مشاهده کردید ظرف مدت کوتاهی بیش از ۷۰۰ شعبه بانک آتش زده شد و بیش از ۵۰ فروشگاه بزرگ غارت شد و در کنار مصدومیت و کشته شدن تعدادی از مردم، بسیاری از اموال دولت و مردم خسارت دید. معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: اعتراضات اخیر مردم به معنای خروج از مسیر قانونی کشور نبود. همه این حواشی و اتفاقات صورت گرفته، ناشی از طرح و نقشه‌های دشمن و تجهیزات ویژه آنان بود که البته با حضور هوشمندانه مردم و مسئولین خنثی شد. این نقشه‌ها تمام جغرافیای ایران را هدف قرار داده بود که خوشبختانه تماما نقش برآب شد و فرموده‌های مقام معظم رهبری پس از برخی ناآرامی ها، آرامش را به کشور برگرداند.
 
سخنگوی ستاد انتخابات: ۹۱ درصد داوطلبان آقا هستند

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع از روز گذشته تا کنون ۱۵۵۱ مراجعه برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس داشته‌ایم که از این تعداد ۱۲۶۰ نفر ثبت‌نام‌شان تکمیل شده است. سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: تا این لحظه ۶۰۵ داوطلب مراجعه و ثبت نام ۳۸۰ نفر نهایی و مابقی در حال ثبت نام و بررسی مدارک هستند. وی ادامه داد: در مجموع از روز گذشته تاکنون ۱۵۵۱ مراجعه برای ثبت‌نام در انتخابات داشته‌ایم که از این تعداد ۱۲۶۰ نفر ثبت‌نامشان تکمیل شده. ۹۱ درصد از این افراد آقایان و مابقی خانم هستند. موسوی تأکید کرد: کسانی که می‌خواهند در انتخابات مجلس ثبت نام کنند ابتدا مدارک خود را منطبق با قانون کنند و سپس حضور پیدا کنند.
 
یک پایگاه خبری از مرگ شماری از تروریست‌های منافقین در زلزله خبر داد

یک وبگاه ویژه منطقه بالکان مدعی شد در جریان زمین لرزه اخیر در آلبانی برخی عناصر گروهک منافقین کشته یا زخمی شده‌اند. به دنبال زلزله اخیر در بخش‌هایی از آلبانی، یک رسانه ویژه پوشش اخبار منطقه بالکان به تخریب بخش‌هایی از پایگاه «اشرف-۳» نزدیک «تیرانا»، پایتخت آلبانی و کشته شدن برخی عناصر گروهک منافقین در جریان این زمین لرزه خبر داد. وبگاه «بالکان پست» در مطلبی در این زمینه مدعی شد که مقر منافقین در فاصله پنج کیلومتری زمین لرزه قدرتمند ۵.۳ ریشتری قرار داشته و تعدادی از ساکنان پایگاه اشرف-۳ در این پایگاه نه چندان مستحکم مجروح یا کشته شده‌اند. بالکان پست در گزارش خود اشاره کرده که رسانه‌های و مقامات آلبانیایی به دلیل حساس بودن این مسئله از انتشار آمار تلفات اتباع خارجی در جریان این زمین لرزه و البته هرگونه گزارشی از سرنوشت منافقین خودداری کردند. این وبگاه با اشاره به نحوه کسب اخبار و اطلاعات بیشتر از این ماجرا مدعی شد که خبرنگارانش حین بازدید از یک بیمارستان در پایتخت آلبانی برای کسب اطلاعات جدید در این خصوص، با خودرو‌های امدادی و پلیس و هشدار‌های نیرو‌های حاضر در بیمارستان برای متفرق شدن از صحنه و عدم عکس گرفتن از بیمارستان به دلیل ورود «بیماران بسیار مهم» مواجه می‌شوند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار