رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش با ابراز "به‌دنبال به خطر انداختن سلامت دانش‌آموزان نیستیم"، جزئیات ایمن‌سازی مدارس برای برگزاری امتحانات را شرح داد.
کد خبر: ۸۵۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 30 May 2020

 خسرو ساکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های امتحانات حضوری، هدایت تحصیلی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در ایام کرونا اظهار کرد: آموزش مجازی در دنیا سابقه طولانی دارد و موضوع جدیدی نیست. درباره شیوه‌های آموزش مجازی در برخی مدارس دولتی و غیردولتی از گذشته وارد این روش آموزشی شده بودیم و آموزش مجازی و الکترونیک به‌عنوان شیوه مکمل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی افزود: آموزش مجازی اگر به‌درستی اجرا شود قابلیت ثبت در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را دارد؛ ما در کشور به‌شکل غیرمترقبه وارد جریان کرونا شدیم، بر همین اساس چند فعالیت انجام شد و ابتدا به‌صورت خودجوش معلمان با استفاده از امکانات موجود آموزش‌ها را در فضای مجازی انجام دادند، براساس آموزش‌هایی که در سامانه شاد انجام گرفته و آنچه معلمان از طریق فضای مجازی آموزش دادند می‌توان با توجه به اعتبار نظر معلم، نمرات آموزش‌های مجازی را در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان ثبت کرد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که اگر آموزش مجازی مؤثر است چرا دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند، گفت: با وجود آنکه آموزش مجازی در دنیا شیوه‌ای پذیرفته‌شده است اما صاحب‌نظران تعلیم و تربیت می‌گویند در دوره دبستان و متوسطه اول هیچ چیز جای کلاس حضوری را نمی‌گیرد چون علاوه بر انتقال دانش به رشد عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و دینی منجر می‌شود. همچنین تأثیری که دانش‌آموز به‌صورت حضوری از همکلاسی‌ها و معلمان می‌پذیرد، مورد توجه است.

به‌دنبال این نیستیم که سلامت دانش‌آموزان به خطر بیفتد

وی درباره چرایی اصرار آموزش و پرورش به برگزاری امتحانات حضوری عنوان کرد: به دغدغه مردم احترام می‌گزاریم و در آموزش و پرورش سلامت دانش‌آموزان برای ما مهم است، به‌دنبال آن نیستیم که سلامت آنها را به خطر بیندازیم و همه دانش‌آموزان فرزندان ما هستند اما برای تضمین سلامت دانش‌آموزان و تمام اقشار جامعه ستاد ملی کرونا تشکیل شده است، در حوزه سلامت به نظرات تخصصی این حوزه توجه می‌کنیم نه نظرات شخصی و داخلی آموزش و پرورش.

امتحانات 10 پایه غیرحضوری است

وی متذکر شد: ستاد کرونا به‌تدریج مراحل مدیریت و کنترل کرونا را هوشمندانه هدایت می‌کند ما نیز از این ستاد و کمیته آموزش و پرورش آن مجوز گرفته‌ایم تا امتحانات 10 پایه تحصیلی به‌صورت غیرحضوری و در اختیار شورای مدرسه باشد یعنی به‌اقتضای موقعیت با حضور اولیا تصمیم بگیرند و نظر معلم در ارزشیابی دانش‌آموزان اولویت است. در پایه 9 و 12 که دو پایه سرنوشت‌ساز است و سایر کشورها هم روی این آزمون‌های سرنوشت‌ساز تأکید دارند، امتحانات حضوری است.

ساکی ادامه داد: ستاد ملی کرونا پروتکل‌های بهداشتی را به ما ابلاغ کرده و این دستورالعمل به تمام مدارس و حوزه‌های اجرایی امتحانات پایه دوازدهم ابلاغ شده است. در این دستورالعمل برای ما جزء به جزء مشخص شده که چطور تمهید مقدمات کنیم و حتی باید خدمتگزار مدرسه را آموزش دهیم.

آموزش و پرورش برای ایمن‌سازی مدارس چه کرده است؟

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که "به‌جز بخشنامه و دستورالعمل برای ایمن شدن مدارس چه اقداماتی را در عمل انجام داده‌اید؟" عنوان کرد: در این دستورالعمل مسئول اجرای پروتکل‌های بهداشتی مدیر مدرسه و حوزه برگزاری امتحانات است و ناظر هم باید بررسی کند که مدیر مدرسه پروتکل بهداشتی را رعایت کرده است یا خیر. رئیس منطقه آموزش و پرورش و نماینده ستاد کرونا که از استانداری و دانشگاه علوم پزشکی است به‌عنوان ناظران وضعیت را  رصد می‌کنند که آیا مدارس گندزدایی شده‌اند یا خیر، فاصله‌گذاری اجتماعی یا پیشگیری از تجمع هنگام ورود یا خروج دانش‌آموزان از مدرسه انجام می‌شود یا خیر.

ساکی اظهار کرد: اگر این موارد را رعایت کنیم همانند سایر اقشار و فعالیت‌ها می‌توانیم کار خود را انجام دهیم و نظام آموزش و پرورش نیز دچار آسیب نمی‌شود، توجه داشته باشید اگر ما امتحانات نهایی را برگزار نکنیم سازمان سنجش نمی‌تواند کنکور را برگزار کند.

اگر مدرسه‌ای سه پایه نهم دارد سه بار امتحان برگزار کند

وی با اشاره به اینکه در پایه نهم امتحانات مدرسه‌ای بوده و شورای مدرسه می‌تواند تصمیم بگیرد، گفت: یعنی اگر مدرسه‌ای سه پایه نهم دارد می‌تواند سه بار امتحان بگیرد و هر سه پایه را یک روز برای امتحان نیاورند در پایه دوازدهم نیز امتحانات رشته‌های مختلف را به روزهای زوج و فرد تقسیم کرده‌ایم. ما هم دلسوز سلامتی دانش‌آموزان هستیم و کمر همت نبسته‌ایم که سلامت آنها را به خطر بیندازیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در حوزه‌های امتحانی به دانش‌آموزان ماسک و دستکش داده می‌شود، گفت: اعلام کرده‌ایم که دانش‌آموزان حتماً ماسک و دستکش به‌همراه داشته باشند اما برای 10 درصد دانش‌آموزان ماسک و دستکش تهیه می‌کنیم که اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی نداشت در اختیار او قرار بگیرد همچنین اگر دانش‌آموزان در امتحانات خرداد شرکت نکنند می‌توانند در امتحانات شهریور شرکت کنند.تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار