رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش وکیل قاضی منصوری به اظهارات ذوالنور / بولتون: نگرانم ایرانی‌ها ترامپ را فریب دهند / بیادی: شرایط کشور عادی نیست / توئیت معنادار مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۷۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱ 03 July 2020
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
یک نماینده: به افرادی که ماسک نمی‌زنند، نباید خدمات داد

یک عضو کمیسیون بهداشت عنوان کرد: راهی که می‌توان افراد را ملزم به استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی کرد، عدم ارائه خدمات است. علی اصغر باقرزاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره بازگشت آمار تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کووید ۱۹ در کشور به دوران اوج پیک این بیماری در روز‌های اسفند و فرودین گفت: عدم رعایت و عادی‌سازی موضوع، منجر به بازگشت آمار‌ها به روز‌های ابتدای بیماری در اسفند و فروردین شده است. این عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما امروز دیگر مراقبت‌ها و فاصله اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی که در روز‌های ابتدایی مشاهد می‌کردیم نمی‌بینیم. وی ادامه داد: شواهد امر نشان می‌دهد به نظر می‌رسد در حال وارد شدن به پیک یا همان موج دوم بیماری هستیم، چون همه افراد جامعه در آن روز‌های اولیه بیمار نشدند که یک ایمنی ایجاد شده باشد؛ بنابراین، امروز درصد خطر برای آن‌هایی که قبلا درگیر ویروس نشده‌اند، بیشتر است.

۱۵ کارگر آذرآب اراک از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه شدند

رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: حکم برائت ۱۵ نفر از کارگران شرکت آذرآب اراک از اتهام تبلیغ علیه نظام صادر شد. حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی شامگاه پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این افراد به اتهام تبلیغ علیه نظام تحت تعقیب بوده و حکم برائت آنان توسط شعبه اول انقلاب استان مرکزی صادر شد. وی ادامه داد: پیشتر حکم تبرئه ۴۱ کارگر شرکت صنایع آذرآب اراک نیز از سوی دادگاه تجدید نظر صادر شده بود. رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: دادگاه بدوی حکم محکومیت تعلیقی برای کارگران آذرآب صادر کرده بود که این مهم در دادگاه تجدیدنظر نیز بررسی و ظرف مدت چهار ساعت حکم تبرئه این افراد صادر شد. وی ادامه داد: با وجود اینکه حکم محکومیت کارگران آذرآب تعلیقی بود، به دستور رئیس قوه قضائیه، دادگاه تجدید نظر برگزار و در ایام دهه کرامت، حکم قطعی تبرئه این افراد صادر شود.

توئیت معنادار مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان

مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در توییتی با هشتگ رمانیسیم انقلابی نوشت: سخنرانی‌های بزرگان انقلاب قبل و سال اول انقلاب صادقانه و دلسوزانه مملو از آرمان‌های اتوپیایی و رمانتیک (رمانتیسم انقلابی) بود که به سرعت غیرواقعی بودن آن‌ها عیان شد، اما تاکنون جزم‌اندیشی انقلابی مانع از بازنگری و بازگشت به واقع‌بینی و تحول سنجیده بوده. چهل سال کافی نیست؟

بیادی: شرایط کشور عادی نیست

حسن بیادی عضو جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در گفتگو با خبرآنلاین درباره نشانه‌هایی از حضور مجدد محمود احمدی نژاد در وادی سیاست و احتمال ثبت نام او در انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: در بررسی این مسأله باید دو موضوع را در نظر داشت؛ نخست اینکه آقای احمدی نژاد هشت سال به عنوان رئیس جمهور در این کشور فعالیت کرده و مردم شناخت کاملی نسبت به نتایج عملکردش دارند، و دیگر اینکه او به عنوان یک رئیس جمهور دارای طیف سیاسی و مردمی همراه با خود است. او در پاسخ به این که آیا شورای نگهبان حاضر است برای جلب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات از ظرفیت احمدی نژاد استفاده کند و یا اینکه دوباره راه سال ۹۶ را طی می‌کند، گفت: همانطور که قبلا اشاره نمودم، آقای احمدی‌نژاد با این آشفتگی سیاسی و اجتماعی علاقه‌ای به بازگشت به مدیریت کلان کشور در حوزه ریاست جمهوری ندارد، زیرا شرایط کنونی کشور عادی نیست و نمی‌توان در این فضا توقعات و مطالبات مردمی را با وجود این باند‌های مخرب محقق کرد. در این شرایط، تنها راه چاره، تصمیمات عاقلانه نهاد‌های حاکمیتی است که باید به دور از هرگونه «دیدگاه شخصی»، «نگاه جناحی» و «منافع باندی»، در یک فضای دوستانه و وحدت آفرین اتخاذ شود تا در نهایت خواسته‌های قانون اساسی، مقام معظم رهبری و مردم محقق شود.
 
بولتون: نگرانم ایرانی‌ها ترامپ را فریب دهند

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا مدعی شد: ترامپ ممکن است در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش، خود را به ایران نزدیک کند.به گزارش ایسنا، به نقل از تایمز آو اسرائیل، جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در ویدئو کنفرانسی گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مایل است برای توافقی جدید با سران ایرانی دیدار داشته باشد.بولتون در ادامه مدعی شد: ترامپ در دوره دوم خود می‌تواند در سیاست‌های خود تغییری ایجاد کرده و خود را به ایران نزدیک کند.وی گفت: همانطور که کیم جونگ اون در مسئله کره توانست ترامپ را فریب دهد، نگرانم که ایرانی‌ها نیز بتوانند در دوره دوم این کار را انجام دهند.این مقام پیشین آمریکایی همچنین نسبت به هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران هشدار داد و اظهار کرد: این رژیم نباید روی دونالد ترامپ و یا جو بایدن برای حمایت از اقدامات‌شان حساب کنند.
 
واکنش وکیل قاضی منصوری به اظهارات ذوالنور

«امیرحسین نجف‌پورثانی»، وکیل قاضی منصوری، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با «اظهار نظر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مبنی بر وجود باند مخوف در قتل قاضی منصوری» گفت: خیلی این فرضیه را درست نمی‌دانم البته نادرست هم نمی‌دانم. آقای ذوالنوری نماینده مجلس هستند و ممکن است اطلاعاتی به دستش رسیده که چنین صحبتی کرده است. این مسائل مربوط به امنیت کشور است و وکیل نمی‌تواند در این مورد اظهارنظر و صحبت کند. من نه دسترسی به پرونده دارم و نه به اندازه قضات و دادستان پرونده، روی آن اشراف دارم. موضوعاتی که در دو، سه روز اخیر در رسانه‌ها مطرح شد را صرفا شنیدم و پیگیری نکردم. فعلا بحث این است که قاضی منصوری فوت کرده و باید برای دادگاه، فوت او محرز شود تا بتوانند راجع به پرونده تصمیم بگیرند.

او گفت: با توجه به اینکه پس از فوت موکل، رابطه وکالت هم باطل است، من دیگر در پرونده قاضی منصوری پیگیری انجام ندادم زیرا طبق قانون صلاحیت ندارم. تاکنون اگر اظهارنظری داشتم به استناد آن دو، سه هفته‌ای است که با او در ارتباط بودم و قصدم کمک به افکار عمومی بود. دولت رومانی باید در این مورد شفاف‌سازی کند و این موضوع را گزارش دهد. زمانی که قاضی منصوری تصمیم داشت به ایران بازگردد، در رابطه با بحث استرداد با قاضی پرونده، صحبت کردم و قرار شد با دادستان صحبت کند که در استرداد تسریع صورت گیرد. باید فوت قاضی منصوری تعیین تکلیف شود و ببینیم، علت فوت چه بوده است.

او با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از همان لحظات اولیه که خبر خودکشی منتشر شد، خیلی شفاف نظرم را بیان کردم و همه رسانه‌ها نوشتند. من اعتقاد دارم او کسی نبود که خودکشی کند. با شناختی که در مدت کم از قاضی منصوری داشتم و با توجه به اعتقاد راسخ او برای بازگشت به ایران، فرضیه خودکشی از همان اول باطل بود. هنوز هم در خصوص خودکشی منصوری تردید وجود دارد. ذوالنوری وقتی چنین حرفی می‌زند شاید بی‌دلیل نیست و باید از خودشان سوال شود که اگر اطلاعاتی دارند، احتمالا در اختیار مقامات قضایی گذاشتند یا باید بگذارند.

وکیل منصوری با اشاره به کوتاهی کشور رومانی گفت: نمی‌دانم چرا رومانی اینقدر موضوع را کش می‌دهد. وقتی حادثه‌ای که حداقل مشکوک به قتل یا خودکشی است و در یک مکان عمومی رخ می‌دهد، پلیس آگاهی صحنه جرم را حفظ می‌کند. نوارهایی می‌کشند که کسی حق ورود به آن محدوده را ندارد چون ممکن است نیاز به نمونه‌برداری باشد. در چنین حادثه‌هایی انواع و اقسام عکس‌ها در زاویه‌های مختلف از جسد گرفته می‌شود اینها اگر وجود دارد، دولت رومانی باید ارائه کند. باید عکس‌هایی از جسد و چهره او منتشر می‌شد تا شک و تردید وجود نداشته باشد. در فیلم‌هایی که منتشر شد جز ماشینی که مخصوص حمل جسد است من ماشین دیگری ندیدم؛ شاید هم وجود داشته و من فیلم را کامل ندیدیم.
 
فضای انتخابات ایران واقعا غیر قابل پیش بینی است

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با شفقنا در خصوص اینکه به نظر شما چه شخصیت‌هایی کاندیدا خواهند شد، اظهار داشت: گمانه زنی‌ها در خصوص همان شخصیت‌هایی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، اصلاح طلبان صحبت‌های مختلفی در مورد افراد گوناگون داشتند. فضای انتخابات ایران واقعا غیر قابل پیش بینی است و این وضعیت به نوعی فضای جالبی ایجاد می‌کند و حتی تحلیلگران سیاسی داخلی و خارجی در تحلیل با مشکل روبرو می‌شوند. البته علت این است که ما احزابی قوی کارآمد و مقتدر و کارشناس نداریم. احزاب ما صرفا کار سیاسی می‌کنند و ساختارمند و قدرتمند نیستند و نمی‌توانند مردم را جذب کنند و جریان سازی قدرتمندی داشته باشند. به این معنا ما حزب نداریم، ولی وجود احزاب قدرتمند بر مبنای یک روش و سیستم و فضا و میدان دادن به گروه‌های سیاسی قطعا می‌تواند ما را به بهتر شدن فضای انتخابات ریاست جمهوری امیدوار کند. در فضای امروز ما و در آینده اگر با همین سبک پیش برویم هیچ پیش بینی درست نخواهد بود و تا امروز نیز به همین صورت بوده و ممکن است باز هم در کمال ناباوری فردی رای بیاورد که کسی تصور آن را نمی‌کرد.
 
واکنشی متفاوت به خبر بازگشت پیکر حاج احمد متوسلیان

طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد از ۳۸ سال پیکر شهید حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به زودی به ایران بازخواهند گشت.بعد از ۳۸ سال حالا زمزمه‌های بازگشت حاج احمد متوسلیان به گوش می‌رسد. کانال اخبار نیمه محرمانه که منتسب به یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس است، نوشت: «طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد از ۳۸ سال پیکر مطهر شهید والامقام مقام حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به زودی به ایران بازخواهند گشت.» محمد مهدی همت فرزند شهید همت در این باره نوشت: «خبر شهادت عموی عزیزم ‎حاج احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش می‌رسد. گویا محل دقیق پیکرها هم اعلام شده است. می‌خواهید ‎مرد و ‎نامرد را بشناسید ببینید چه کسی پای کار می‌ایستد.»
 
واکنش آیت الله علم الهدی به یک نامه پر حاشیه

آیت الله علم الهدی افزود: مدت‌هاست این کشور در حوزه‌های فعالیت‌های اجرایی و مدیریت اقتصادی، دست شما و هم‌حزبی‌های شماست، این فساد را برای مردم به وجود آوردند و هر مدیریتی را به دست گرفتند، آنجا را نقطه جولان یک مفسد اقتصادی قرار دادند، شما این کار را کردید، شما به آن مقداری که در مدیریت نظام و حزب شما و مقداری که در مدیریت نظام دخالت کرد، این مفاسد را ایجاد کرد، والا سیاست‌گذاری‌های ولایت‌مدارانه رهبری که محصولی جز عزت و عظمت برای این مردم نداشت و امروز این مردم در سایه عزت اجرای این سیاست‌گذاری‌ها در اصل استکبارستیزی دارند زندگی می‌کنند و به سر می‌برند.

حالا دو دست از دو پا درازتر، نامه‌نگاری می‌کنید، با قلم‌های شکسته حرف‌هایی را در قسمت‌های مختلف می‌آورید، فکر می‌کنید مردم شعور ندارند و ملت ما درک ندارند؟ ملت ما ملت رشیدند، نسل سوم و چهارم انقلاب ما خیلی بیدارتر و هشیارتر از نسل اول و دوم هستند، چون آنان در بستر این انقلاب به دنیا آمدند، بزرگ شدند و پرورش پیدا کردند، شما فکر می‌کنید بعد از مدتی شکست‌های سیاسی پیاپی که آبرویتان بین مردم رفته، یک روز پیاده‌نظام برای آمریکایی‌ها و غربی‌ها در فتنه ۸۸ راه انداختید، اردوکشی سیاسی خیابانی کردید و شکست خوردید، از آن روز در عرصه‌های مختلف سعی کردید قدرت را در این نظام به دست بیاورید، در هر قدرتی و در هر مدیریتی هم که به دست آوردید، جز فساد محصول دیگری نداشتید و جز شکست خوردن محصول دیگری نداشتید، حالا می‌خواهید با نامه‌نگاری‌های کارنامه بی‌بند و بارانه، آن‌ هم در مقابل ملت باهوش ما، جبران این شکست‌های سیاسی خودتان را بکنید؟ این امکان ندارد!
 
کانادا: با ایران توافق کردیم

دولت کانادا اعلام کرد که برای آغاز مذاکره با ایران درباره جبران خسارت وارده به خانواده‌های قربانیان خارجی هواپیمای مسافربری اوکراینی که در ماه ژانویه سقوط کرد، به توافق رسیده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت کانادا روز پنجشنبه اعلام کرد که برای آغاز مذاکره با ایران درباره جبران خسارت وارده به خانواده‌های قربانیان خارجی هواپیمای مسافربری اوکراینی که در ماه ژانویه سقوط کرد، به توافق رسیده است. سوئد نیز ابراز اطمینان کرد که ایران غرامت را پرداخت خواهد کرد.براساس بیانیه دولت کانادا، یک گروه هماهنگی بین المللی از کشور‌هایی که اتباع آن‌ها در این حادثه جان خود را از دست دادند، با امضای یک تفاهم‌نامه راه را برای مذاکره با تهران هموار کردند. این کشور‌ها که شامل کانادا، انگلیس، اوکراین، سوئد و افغانستان می‌شوند، هرکدام شهروندانی را در پرواز ۷۵۲ اوکراین داشتند که هنگامی که پدافند هوایی ایران به اشتباه این پرواز را مورد هدف قرار داد، جان خود را از دست دادند.
 
طرح سؤال از رئیس‌جمهور کلید خورد

عضو هیأت‌رئیسه مجلس از طرح سؤال از حسن روحانی به خاطر وجود تورم افسارگسیخته، افزایش قیمت طلا، سکه، ارز و مسکن خبر داد.حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس از طرح سؤال از حسن روحانی رئیس جمهور در مجلس خبر داد. وی افزود: با توجه به تورم موجود در کشور که به صورت افسارگسیخته نارضایتی مردم را در برداشته و همچنین افزایش روزانه قیمت طلا، نرخ سکه، ارز و نابسامانی در حوزه مسکن طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی بسیار زیادی که در کشور وجود دارد، بنده سؤال از رئیس جمهور را تهیه کرده‌ام و موضوع سؤال از روحانی و احضار وی به مجلس را در جلسه علنی یکشنبه (۱۵ تیرماه) به جریان خواهم انداخت.
 
ناگفته‌های عارف پس از اعلام خبر استعفایش

عارف با بیان اینکه شرط حضور جریان اصلاحات نباید صرفا به پیروزی در عرصه انتخابات محدود شود، گفت:ما باید تلاشمان در چارچوب ارزش‌ها نظام و ارزش‌های گفتمانی و عبور از منافع جریانی به نفع منافع ملی و عبور از منافع حزبی و فردی به نفع منافع جریانی باشد و انتظارم از تشکل‌های اصلاح طلب بویژه تشکل با سابقه انجمن اسلامی معلمان این است که در زمینه حفظ وحدت و انسجام جریان اصلاحات پیشگام باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به مجلس یازدهم و نامه روسای کمیسیون‌های مجلس به رئیس جمهور اشاره کرد و یا یادآوری عملکرد مجلس هفتم در طرح تثبیت قیمت‌ها، تصریح کرد: در مجلس هفتم طرحی را در اواخر سال ۸۳ با ادعای عیدی مجلس به مردم تصویب کردند؛ یعنی طرح تثبیت قیمت‌ها که بلایی که امروز بر سر اقتصاد کشور ما آمده است نشات گرفته از طرح تثبیت قیمت هاست. نتیجه این شد که رشد مثبت اقتصادی ۷ درصد سال ۸۴ به رشد منفی ۷ درصد در دولت دهم رسید، تورم یک رقمی سال ۸۴ به رقم ۴۰ در سال ۹۱ رسید و عملا نظام تک نرخی ارز متلاشی شد.وی با بیان اینکه به عنوان فردی که ۴ دهه در مسئولیت‌های اجرایی و دانشگاهی بوده ام، توصیه ام به نمایندگان مجلس یازدهم این است که با موضوعات شعاری برخورد نکنند، تاکید کرد: وقتی هنوز کمیسیون‌های مجلس شکل نگرفته است، ولی نامه روسای این کمیسیون‌ها به رئیس جمهور منتشر می‌شود، نشان از این دارد که برخورد‌های شعاری و بدون توجه به واقعیات کشور صرفا ملاک عمل است و تجربه این گونه برخورد‌ها را در دولت‌های نهم و دهم دیدیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار