کد خبر: ۸۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 02 September 2015


1- چند هزار جوان و غيرجوان بيكار در شهرستان ملكان وجود دارد كه اكثريت آنها داراي مدرك دانشگاهي هستند و بالاجبار در شغل هاي كاذب مشغول شده و يا بيكار هستند اگر نماينده مجلس و يا فرماندار ملكان بودم فكري به اين بيكاران مي كردم و اگر هم در دستگاههاي دولتي نمي توانستم همه آنها را جذب كار كنم لااقل با جذب سرمايه گذار و ايجاد كارخانجات و صنايع تبديلي بخصوص در حوزه لبنيات و گوجه فرنگي و انگور كه عمده محصول منطقه هستند در جهت اشتغال آنها اقدام مي كردم.
2- كارخانه ذوب آهن ملكان چند ماهي است كه تعطيل شده و 80 كارگر آن به خيل عظيم بيكاران منطقه افزوده شده اند اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم اولويت كاري خود را در جهت بازگشايي مجدد آن بكار مي گرفتم.
3- سالانه 250 هزار تن انگور از 11 هزار هكتار از تاكستانهاي ملكان بدست مي آيد و قريب به اتفاق مردم ملكان از راه فروش انگور و كشمش امرار معاش مي كنند اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم از برگزاري جشنواره هاي متعددي كه در شهرهاي مختلف از محصولات و سوغات بومي خود انجام مي گيرد تقليد مي كردم و ضمن برگزاري جشنواره انگور در سطح كشوري و دعوت از تاجران ، در خصوص بازاريابي يا خريد تضميني اين محصول اقدام مي كردم تا فردا كه فصل برداشت رسيد باغدار بيچاره طبق سنوات سالهاي قبل مجبور نباشد محصول خود را مفت و مجاني تحويل دلالان و واسطه ها كند!
4- ملكان بعنوان تنها شهر فاقد ترمينال مسافربري در سطح استان و حتي كشور مطرح بوده و اهالي اين شهرستان 110 هزار نفري مجبورند جهت عزيمت به شهرهاي تبريز و تهران و ساير شهرها از امتداد جاده ترانزيتي ملكان – بناب و مياندواب استفاده كنند تا بلكه از يكي از شهرها اتوبوس و ميني بوسي بيايد و آنها را سوار كند اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم با همكاري شوراي شهر و شهرداري اقدام به تاسيس ترمينال مسافربري مي كردم تا عزت مردم قدرشناس و محروم ملكان بيش از اين در وسايط نقليه شهرهاي همجوار خدشه دار نگردد.
5- درب تنها سينماي ملكان سالهاست بسته شده و مراكز فرهنگي و هنري در اين شهرستان وجود ندارد اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم اقدام به ايجاد مجتمع سينمايي و فرهنگي در اين شهر مي كردم.
6- با گذشت حدود 5 سال از تكميل شدن، تنها سيلوي 12هزار تني ملكان همچنان بهره برداري نشده و متاسفانه بلا استفاده رها شده است. اين سيلو كه عمليات اجرايي آن از سال 85 توسط وزارت مسكن و شهرسازي وقت آغاز شده بود در سال 90 تكميل و آماده بهره برداري شده است ولي متاسفانه عليرغم گذشت 5 سال و هزينه 14 ميليارد ريالي بودجه از جيب بيت المال هنوز بلااستفاده مانده است اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم سريعا در جهت راه اندازي اين سيلو و پايان بخشيدن به انتظار چندين ساله زارعين ملكاني اقدام مي كردم.
7- تنها كشتارگاه دام شهرستان ملكان حدود 3 سال است تعطيل شده و تاكنون هيچ اقدامي در جهت تغيير آن به صنعتي و يا نيمه صنعتي و يا احداث كشتارگاه صنعتي در نقطه اي ديگر اين شهرستان نشده است از اين رو قصابان ملكاني مجبورند روزانه با طي 40 كيلومتر مسافت به مراغه و 25 كيلومتر به بناب گوشت مورد نياز اين شهرستان را از شهرهاي بناب و مراغه تامين كنند اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم در جهت احداث كشتارگاه جديد توسط بخش خصوصي يا دولتي و يا بازگشايي كشتارگاه قبلي اقدام مي كردم.
8- طي روزهاي گذشته پخش شايعاتي در خصوص انتقال خط تلفني 115 اورژانس ملكان به مركز اورژانس بناب باعث بروز نگراني هايي در بين مردم شده است اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم در خصوص علت اين امر پيگيري مي كردم.
9- حدود 10 سالي هست كه اجراي طرح آب و فاضلاب شهر ملكان كلنگ زني و آغاز شده ولي متاسفانه تاكنون حركت لاك پشتي داشته است! اين طرح در طول سال چند مرتبه آغاز و دوباره متوقف مي شود و حفاري و كنده كاري هاي انجام شده نيز هر از گاهي افكار عمومي را به كندي طرح سوق مي دهد حركت لاك پشتي طرح فاضلاب شهري ملكان كه 10 سال به طور متناوب ادامه يافته باعث انتقادات و گلايه هاي مردم شهرستان ملكان شده است اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم در خصوص علت تاخير و حركت لاك پشتي اين طرح تلاش مي كردم.
10- و بالاخره اگر نماينده مجلس يا فرماندار ملكان بودم مسئولان كارا و مردمي انتخاب مي كردم و در جهت توسعه و عمران منطقه و رفاه و آسايش مردم باوفا و قدرشناس ملكان دهها كار و تلاش و خدمت ديگري انجام مي دادم!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
سياوش عينالو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
اي كاش به نام نويسنده يادداشت هم اشاره مي كردين!
سیاوش عینالو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
از بین رفتن چمن تنها زمین چمن ملکان کام فوتبالی های این شهر را تلخ کرده است.

ورزشگاه شهر ملکان که سال 61 افتتاح شده است، اکنون در وضعیت بدی قرار دارد و علاوه بر از بین رفتن چمن آن با مشکلات دیگری از جمله نبود تور دروازه ها و نبود سرویس بهداشتی مناسب و ... مواجه است. همین وضعیت بد ورزشگاه شهر باعث تعطیلی مسابقات فوتبال محلات در ملکان شده است و باتوجه به علاقه زیاد جوانان ملکانی به رشته فوتبال، به نظر می رسد مسئولان این شهر باید سریعأ نسبت به نوسازی این ورزشگاه اقدام کنند تا بیش از این جای خالی اماکن مناسب و استاندارد ورزشی در این شهر احساس نشود.

فوتبالیست‌های ملکانی در گفت و گو با خبرنگار از وضعیت نامناسب این ورزشگاه گلایه کردند، به گفته یکی از آن ها، از آب استخر برای آبیاری زمین چمن این ورزشگاه استفاده می کنند که وجود موادشیمیایی در آب استخر، باعث از بین رفتن چمن می شود.

مدیر اداره ورزش و جوانان ملکان در این خصوص گفت: خشک شدن زمین چمن ملکان موضوع جدیدی نیست، چمن کاری در زمین شور و آبیاری با آب تلخ از جمله دلایل از بین رفتن چمن این ورزشگاه است.

شهروز باستان از ترمیم نقاط خشک شده زمین ورزشی فوتبال ملکان از آبان ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: از شهردار ملکان درخواست کرده‌ایم آب مناسب برای آبیاری این زمین در اختیار ما قرار دهد.

رئیس هیات فوتبال ملکان نبود آب شیرین را بزرگترین عامل از بین رفتن زمین چمن فوتبال ملکان دانست و گفت: در این زمین چاه عمیق آب وجود ندارد و تاکنون جلسات متعددی با مسئولان شهرداری و شورای شهر ملکان به منظور احداث چاه عمیق و تامین آب این زمین چمن تشکیل شده، ولی متاسفانه تاکنون اقدامی جدی انجام نگرفته است!

سیاوش عشرتی نبود نیروی خدماتی را از دیگر مشکلات این زمین ذکر کرد و افزود: به علت نبود بودجه مورد نیاز نمی توانیم اقدام به استخدام یک نیروی انسانی جهت انجام امورات خدماتی بخصوص آبیاری به موقع زمین چمن کنیم .

وی سپری شده عمر مفید چمن کاری این محل را نیز یادآور شد و افزود: در سال 77 استادیوم فوتبال ملکان چمن کاری شده و عمر مفید خود را از دست داده است، این در حالی است در شهرهای همجوار از آن تاریخ چند بار چمن کاری زمین های فوتبال خود را تجدید کرده اند.

عشرتی با بیان اینکه از حدود سه ماه قبل هیچ مسابقه فوتبال در شهرستان ملکان برگزار نشده است، افزود: آخرین مسابقه برگزار شده در این محل مربوط به مسابقات جام حذفی بود که حدود سه ماه قبل بود، به‌علت بروز برخی مشکلات از جمله وضعیت زمین چمن ملکان، برگزاری مسابقات فوتبال این شهرستان نیز به تاخیر افتاده است.

وی از وجود حدود 10 بازیکن ملکانی در تیم های مطرح دسته اول کشور خبر داد و گفت در حال حاضر محمد لطفی در تیم راهیان کرمانشاه، علی گلابی در تیم شهرداری بندرعباس، مهدی ببری و رضا عبدل‌نژاد هر دو در تیم نوجوانان تراکتور بازی می کنند.

عشرتی با بیان اینکه در شهرستان ملکان 78 تیم فوتبال و فوتسال و بیش از 950 فوتبالیست سازماندهی شده وجود دارد، عنوان کرد: امسال برای اولین بار تیم بانوان ملکان در مسابقات فوتبال استان شرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود جوانان با استعداد ملکانی در رشته فوتبال، امکانات موجود را جوابگوی نیاز جوانان ندانست و بر توسعه امکانات ورزشی ملکان تأکید کرد.
سیاوش عینالو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
خیابان 24 متری معروف به شرازول ملکان که شاید طول آن به 500 متر هم نرسد علاوه بر اینکه راه ارتباطی روستای شرازول با ده ها خانوار ساکن آن بوده، محل سکونت ده‌ها خانوار شهری نیز می باشد، دبیرستان شهید نظیری نیز با بیش از 260 دانش آموز در جوار این خیابان قرار گرفته است.

باز این رو اهالی روستای شرازول و همچنین ساکنین این خیابان و بخصوص دانش آموزان دبیرستان شهید نظیری مجبورند در فصل تابستان با گرد و خاک و در فصل زمستان با گل و لای دست و پنجه نرم کنند.

مدیر اداره آموزش و پرورش ملکان با انتقاد شدید از خاکی بودن و عدم آسفالت این خیابان گفت: تاکنون دهها بار در این خصوص با مسئولین شهرداری ملکان هم به صورت کتبی و هم به صورت تلفنی مکاتبه کرده ایم ولی هر با بهانه قراردادن نبود آسفالت یا ماشین آلات و یا انجام زیرسازی از اجرای آسفالت این محل خودداری کرده اند.

ایرج هاتفی با بیان اینکه این مدرسه یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین آموزشگاه‌های بزرگسالان شهرستان ملکان محسوب می شود، افزود: متاسفانه دانش آموزان این مدرسه در فصل تابستان با گرد و خاک و فصل زمستان و بارندگی با گرد و خاک مواجه هستند.

رئیس شورای شهر ملکان نیز با بیان اینکه این خیابان در حال زیرسازی می باشد، افزود: آسفالت خیابان 24 متری شرازول را به پیمانکاری از میاندوآب داده ایم و انشالله به محض اتمام زیرسازی و تعمیر گریدر شهرداری تا هفته آینده آسفالت این خیابان آغاز خواهد شد.

ابراهیم رزقی گفت: با توجه قرار گرفتن مدرسه بزرگسالان در این خیابان و تحصیل چند صد دانش آموز در آن شخصاً پیگر آسفالت این محل هستم .

سرپرست شهرداری ملکان نیز از آغاز زیرسازی این محل جهت آسفالت خبر داد و با تاکید بر اجرای کار با کیفیت گفت: زیرسازی این خیابان در حال اجرا بوده و باید هم زیرسازی و هم آسفالت بطور کیفی انجام گیرد تا خدای ناکرده فردا مجبور به تخریب آسفالت و زیرسازی و آسفالت مجدد نباشیم.

جواد حبیبی افزود: از حدود یک ماه قبل مشغول تغییر تیرهای برق و همچنین اجرای جدول و زیرسازی در این خیابان هستیم و انشالله تا یک هفته آینده آسفالت این جاده را آغاز خواهیم کرد.

چند تن از ساکنین این خیابان نیز در گفتگویی با اشاره به نبود آسفالت و وجود گرد و خاک و گل و لای حاصل از آن، خواستار آسفالت این محل شدند.


گزارش از: سیاوش عینالو
سیاوش عینالو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
هر روز از طریق رسانه های گروهی اخباری مبنی بر برگزاری جشنواره های متعدد در شهرهای مختلف کشور و استان آذربایجان شرقی هستیم.
شهرهایی که مسئولین و مردم با برگزاری این قبیل جشنواره ها سعی در معرفی سوغات و محصولات خود به هموطنان در اقصی نقاط ایران اسلامی ، بازاریابی و همچنین حضور مسئولین عالیرتبه کشوری و استانی جهت رفع مسائل و مشکلات در این خصوص هستند.
شهرستان ملکان نیز بعنوان بعنوان قطب کشاورزی و بخصوص انگور کشور محسوب شده و سالانه با تولید ۲۵۰ هزار تن انگور شیرین و منحصر به فرد ۷ درصد تولید کشوری و نیز ۷۰ درصد تولید استان را به خود اختصاص داده است.
باغداران زحمت کش ملکانی همه ساله به علت بی تدبیری مسئولین مربوطه استان و شهرستان در فصل برداشت با نبود بازار و مشتری مواجه شده و بالاجبار محصول خود را مفت و مجانی تحویل دلالان و واسطه ها می دهند!
امسال نیز همانند سالهای قبل انگور ملکان از همان روزهای اول برداشت با عدم بازار یابی به موقع دستگاههای مربوطه و مشتری مواجه بوده به طوریکه هر کیلو انگور که برای باغدار این شهرستان به بالای دوهزار تومان آب می خورد به قیمت یک هزار تا یک هزار و دویست تومان به فروش می رسد این در حالی است که امسال نیز به روال سال های قبل این محصول ۲ بار دچار سرمازدگی و بارندگی شد و حدود هفتاد درصد محصول انگور منطقه از بین رفت!
در چنین وضعیتی برگزاری جشنواره انگور در سطح ملی و کشوری در شهرستان ملکان می تواند ضمن جلب توجه مسئولین مربوطه در خصوص بازاریابی و از طرفی تسکین درد های چندین ساله باغداران ملکانی موثر باشد.
البته چندین سال قبل به همت نماینده وقت مجلس شورای اسلامی و فرماندار وقت ملکان نخستین جشنواره ملی انگور در شهرستان ملکان برگزار و در نتیجه این جشنواره قیمت انگور و کشمش ملکان افزایش یافت ولی برگزاری این جشنواره در سالهای بعد هرگز تکرار نشد!
مدیر جهاد کشاورزی ملکان در گفتگویی با خبرنگار ما عدم تامین اعتبار را علت عدم برگزاری جشنواره انگور در ملکان می داند.
علی صیادی گفت: امسال در نظر داشتیم جشنواره ای با مشارکت بخش خصوصی برگزار کنیم که آن بعلت از بین رفتن ۷۰ درصد محصول انگور در اثر سرمازدگی و بارش و افت قیمت برگزاری آن را به مصلحت ندیدیم.
وی افزود: امسال در نظر داشتیم بازارچه انگور در ملکان ایجاد کنیم و از فروشندگان عمده استان و کشور جهت خرید از این محل دعوت کنیم که آن هم بعلت عدم استقبال باغداران ملکانی که رغبت دارند محصول خود را به صورت کشمش بفروش برسانند عملی نشد.
مدیر جهاد کشاورزی ملکان به فروش محصول انگور بصورت تازه خوری تاکید کرد و گفت اگر تنها ۳۰ درصد محصول شهرستان به صورت تازه خوری به فروش برسد قیمت ها به طور حتم افزایش می یابد.
وی توجه به سایر محصولات حاصل از انگور از جمله دوشاب،سرکه،اب غوره و ساندیس را در افزایش قیمت ها موثر خواند و گفت ایجاد صنایع تبدیلی متعدد در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد تا دیگر باغدار ملکانی مجبور نباشد بفکر فروش انگور و کشمش تولیدی خود باشد.
وی افزود: یک واحد کارخانه تولید دوشاب در بخش لیلان از توابع شهرستان ملکان در حال راه اندازی است که با فعالیت این کارخانه و احداث صنایع تبدیلی دیگر انگور ملکان دیگر روی دست باغدار نخواهد ماند.
وی همچنین از ایجاد صندوق انگور در ملکان به همت جهادکشاورزی ملکان خبر داد و گفت هیات امنای این صندوق متشکل از ۶ تن از مسئولین و ۳ تن از باغداران ملکانی خواهد بود.
صیادی گفت این صندوق پس از آغاز فعالیت اقدام به عضو گیری از باغداران نموده و تاسیس شرکت های مختلف و صنایع تبدیلی و تلاش در جهت بازاریابی و حمایت بانکی و مالی از تاکداران از جمله کارهای این صندوق در شرف تاسیس خواهد بود.
سیاوش عینالو – خبرنگار شهرستان ملکان
سیاوش عینالو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
باسلام - حدود دو ماه پیش در جاده بین شهری و ترانزیتی ملکان - تبریز یکی از مامورین پلیس راه بناب بنده را که قصد عزیمت به دانشگاه آزاد ملکان را داشتم در سه کیلومتری ملکان به بناب متوقف و بعد از توقیف موتورسیکلت صحنه را ترک و بنده را در کمال تعجب در وسط جاده تنها و پیاده گذاشت و رفت!
با تشکر - سیاوش عینالو روزنامه نگار و کارمند دانشگاه شهرستان ملکان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار