رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جدال 2 سخنگو بر سر یک مسئله حقوقی / مصوبه کمیسیون قضایی برای مجازات هتاکان به ادیان الهی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱ 20 October 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
درخواست علی مطهری از دولت برای لغو تعطیلی ۴ آبان

علی مطهری، نماینده سابق مردم تهران، در توئیتی نوشت: لازم است دولت تعطیلی یکشنبه ۴ آبان، شهادت امام حسن عسگری علیه السلام را در شرایط ویژه کرونایی کنونی لغو کند تا مجبور به التماس برای سفر نرفتن مردم نشود. اساسا تصویب این تعطیلی در مجلس دهم به صورت غیرقانونی و دزدانه انجام شد. شورای نگهبان هم ابتدا مخالفت کرد. 

حسین شریعتمداری: استعفای روحانی یک توطئه آمریکایی است

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه طرح توطئه‌آمیز «دولت بی‌سر» علیه جمهوری اسلامی ایران هم کلید خورد و به صحنه آمد، نوشت: اکثریت قریب به اتفاق آن عده از مدعیان اصلاحات که در شیپور استعفای رئیس‌جمهور می‌دمند، کسانی هستند که در کارنامه سیاه خود ننگ وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ را دارند. در بخشی از یادداشت شریعتمداری آمده اسات: از چند ماه قبل یعنی دقیقاً همزمان با کلید خوردن طرح مورد اشاره از سوی دشمنان بیرونی، برخی از مدعیان اصلاحات -تاکید می‌شود که نه همه آنها- و غربزدگان داخلی که تا آن هنگام با همه توان و تمام‌قد از دولت آقای روحانی حمایت می‌کردند و کمترین انتقادی به ایشان و دولتشان را برنتافته و علیه منتقدان یقه چاک می‌دادند، به‌ناگاه و در یک چرخش یکصد و هشتاد درجه‌ای دولت آقای روحانی را نا‌کار‌آمد و ناموفق در تامین خواسته‌های مردم معرفی کرده و خواستار استعفای ایشان شدند!. موج دعوت رئیس‌جمهور به استعفا در قالب مصاحبه و مقاله و گزارش صفحات اصلی بسیاری از سایت‌ها، کانال‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعی اصلاحات را به خود اختصاص دادند و کار به آنجا کشید که آقای واعظی رئیس‌ دفتر آقای روحانی صدا به اعتراض بلند کرده و خطاب به مدعیان اصلاحات گفت: «اگر الان اصلاح‌طلبان منتقد شدند که البته همه آنها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان هست که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمی‌کنند مراعات حال رفقا و همفکران خود را بکنند»!در همان حال، رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه که همواره با طیف یاد شده همراه و همسو بوده‌اند -بخوانید طیف یاد شده با آنها همسو بوده‌اند- نیز تغییر جهت داده و به جای دفاع از دولت، ساز‌استعفای رئیس‌جمهور را کوک کرده و در آن دمیدند.

عضو هیات رئیسه: در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح روحانی انجام نشود

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم گفت: اگر الان استیضاح رئیس جمهور را شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس جمهور به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم قم شب گذشته (دوشنبه) در برنامه تهران ۲۰ که از شبکه پنجم سیما پخش می‌شد، اظهار کرد: مجلس با مصلحت اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت خود قانونی برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان این که وزرا و رئیس جمهور را به راحتی استیضاح کرد.

مردانی، عضو ستاد کرونا: حتی آمار ۳۳۷ مرگ در یک روز هم واقعی نیست

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به نگرانی‌ها از روند فزاینده کرونا در کشور، این موضوع را نتیجه بی‌توجهی به الگو‌های پیشنهادی ستاد کرونا دانست و گفت: حتی برای تعطیلات اخیر نیز محدودیت‌ها به شکلی اجرا شد که افراد وقت رفتن به سفر را پیش از اعمال محدودیت داشتند و همین نوع اعمال محدودیت‌ها نگرانی مارا از تعطیلات روز‌های آینده نیز افزایش می‌دهد. دکتر مسعود مردانی مدعی شد: در حالی آمار روزانه مرگ ناشی کرونا به ۳۳۷ مورد رسیده است که این آمار هم واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید.مردانی درباره وضعیت بیمارستان‌هایی که پذیرش بیمار مبتلا به کرونا دارند، بیان کرد: این بیمارستان‌ها سرشار از بیمار، بدون تخت خالی هستند و شرایط مناسبی وجود ندارد. با توجه به تعطیلات پیش رو نگرانی ما بیش از گذشته است، پیشنهاد می‌دهیم از هر ماشین هنگام خروج از شهر مبلغ یک میلیون تومان اخذ شود و مبالغ حاصل از این جریمه را در پیشگیری و درمان کرونا هزینه کنند.

کاظم صدیقی: انسان ترسو همیشه به مصلحت فکر می کند

کاظم صدیقی ترس را برای انسان خسارت دنیوی و اخروی برشمرد و اظهار داشت: حضرت علی (ع) دوست ندارد که شیعه او ترسو باشد، از ترس امر به معروف و نهی از منکر نکند. ترس، به همراه خود بخل را دارد. انسان ترسو، بخیل است؛ هم در مال بخیل است و هم در جان؛ و همیشه به مصلحت مادی فکر می کند. بسیاری از قراردادهایی که با قدرت های بزرگ منعقد می شود در واقع صلح نیست، سازش در آن است و از روی ترس منعقد می شود. امام جمعه موقت تهران یک چیز را مایه ترس انسان برشمرد و ادامه داد: حضرت علی(ع) می فرمایند: منحصراً از گناه بترسید، انسان اگر اطاعت خدا را داشته باشد، خداوند به عمرش، به بیانش، به قلمش، به فرزندانش و به شاگردانش برکت می دهد.

صادق کوشکی: مجلس اگر انقلابی بود، روحانی را از قدرت اخراج می‌کرد

در واکنش به این موضوع که امروز بسیاری از نمایندگان خواهان استیضاح و طرح سوال از رییس جمهوری هستند، گفت: طرح سوال چون فاقد ضمانت اجرایی است، فایده و نتیجه و حاصلی ندارد. حضور آقای روحانی در مسند کار ، هر روز که می‌گذرد زیان عمیق و وسیعی برای کشور خواهد داشت. آقای روحانی نشان داد که می‌تواند در مدت فقط یک ماه ارزش پول ملی را به یک سوم و یک چهارم برساند. لذا تحمل آقای روحانی در مسند کار حتی برای یک روز هم یک خسران و زیان و فاجعه بزرگ برای امنیت و اقتصاد و آرامش کشور و مردم است. اتفاقی که باید رخ بدهد این است که یک اراده انقلابی در مجلس شکل بگیرد و آقای روحانی را به دلیل همه تخلفات و کارها و تصمیمات غلطی که داشته و کشور را امروز به این وضعیت رسانده است، از قدرت اخراج کند. وی در پاسخ به این پرسش که گفته شده هیات رییسه مجلس با طرح سوال و استیضاح آقای روحانی مخالف است و شما این مخالفت را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: این سوال را باید از افراد حاضر در هیات رییسه مجلس بپرسید که چه دلایل و منطقی برای موافقت یا مخالفت با طرح سوال و استیضاح آقای روحانی دارند. من سخنگوی هیات رییسه مجلس نیستم که درباره این موضوع اظهارنظر کنم.
 
ریزش ۱۰ تا ۲۷ میلیونی قیمت خودرو 
 
همزمان با کاهش قیمت دلار و سکه در بازار خرید و فروش خودرو نیز متأثر از این موضوع با تغییرات قیمتی روبرو شده است.با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار امروز خرید و فروش خودرو همچنان معامله‌ای در بازار انجام نشده و همه منتظر ثبات قیمت‌ها در بازار هستند./تسنيم

صاحبان دلار فروشنده شدند

پس از ثبت رکوردهای دلاری، از دیروز روند کاهش آرام قیمت ارز آغاز شده و از حدود ۳۲ هزار تومان به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.یکی از فعالان بازار ارز علت را کاهش تقاضای خرید اعلام کرد و گفت اغلب دارندگان ارز فروشنده آن شده‌اند. یک منبع آگاه از بازار ارز نیز گفت: برخی دارندگان عمده ارز در حال تبدیل دارایی‌های خود به ریال هستند و همین مساله موجب عرضه سنگین ارز شده. این رفتار ناشی از برخی پیش‌بینی‌ها از تحولات بیرونی است/ فارس

مجلسِ مردانه؛ قانون رجل سیاسی را به نفع زنان تغییر می دهد؟

هاجر چنارانی، نماینده اصولگرای مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:در مجلسی که اکثریت مطلق آن را مردان تشکیل می‌دهند، تلاش برای تغییر مفهوم رجل مذهبی سیاسی کاری بسیار دشوار است.مطالبه حضور زنان در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری را نباید یک بحث فمینیستی تلقی کرد، بلکه این موضوع خواسته نیمی از افراد جامعه است.اگر انتظار داریم که زنان جامعه در مسائل سیاسی مشارکت جدی داشته باشند، باید زمینه حضور آنها را فراهم بیاورم.متاسفانه شاهد هستیم که حتی نگاه نابرابر نسبت به زنان برای حضور در عرصه سیاسی در فضای پارلمان نیز وجود دارد.نباید در بحث رجل سیاسی، معنای «رجل» به مردان محدود شود، بلکه باید مفهوم «فرد» در نظر گرفته شود.آیا می‎توان از مجلسی که ۹۴ درصد از آن را مردان تشکیل می‌دهند، انتظار داشت برای تغییر مفهوم رجل سیاسی تلاش کند؟همانطور که مردان شایسته بسیار زیادی برای ریاست جمهوری وجود دارند، به همان میزان بانوان شایسته نیز وجود دارند.

چرا از رئیس جمهور قبلی برای اتهاماتی که می زند،بازخواست نمی شود؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: رییس دولت قبلی در آخرین اظهارنظر خود که به صورت ویدیویی منتشر کرده است، درباره حوادث 1388 سخنان مهمی گفته است. او رسما می‌گوید در سال 88 نیروهای امنیتی به نتیجه رسیدند که "اراذل و اوباش را به کار بگیرند. و اینها (امنیتی‌ها) با کمک به عناصر قدرت‌طلب، آنها را به بر هم زدن جریان قانونی انتخابات ترغیب کردند."فارغ از درستی یا نادرستی این ادعاها ، اگر کسی حتی بخشی از این سخنان را به صورت خبری و تاییدی اظهار کند ، چه برخوردی با او خواهد شد؟ تعداد زیادی از فعالان سیاسی سال‌ها را در زندان گذراندند، چرا که فقط جزیی از این ادعاها را طرح کرده بودند. این حد از تبعیض در رسیدگی باور کردنی نیست، به ویژه آنکه احتمالا خود این فرد پشت این ماجراها بوده.

ارتش های سوریه، عراق، لبنان و یمن صف بسته‌اند تا از ما اسلحه بخرند

کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا: در حال حاضر می توانیم بگوییم که بزرگترین تولیدکننده در منطقه، جمهوری اسلامی است.مشتریان بسیار زیادی برای بازسازی ارتش هایشان از جمله ارتش سوریه، ارتش عراق، ارتش لبنان، ارتش افغانستان و ارتش یمن برای خرید اسلحه از ما صف بسته‌اند. باید سلاح صادر کنیم. اصولگرایان تا کنون این موفقیت را درک نکرده‌اند./برنا

تبلیغ ماساژور ۲۰۰ میلیونی در تلویزیون

در شرایط بد اقتصادی کشور که عموم جامعه دغدغه معاش خود را دارند تبلیغ یک کالای گران‌قیمت در تلویزیون با واکنش‌ برخی کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شده است.به تازگی صداوسیما ماساژوری را تبلیغ می‌کند که گفته می‌شود بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، کالای غیرضروری که عموم مردم جامعه توانایی خریدش را ندارند./روزنامه خراسان

چند هزار پرستار کرونا گرفتند؟

معاون سازمان نظام پرستاری: تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر آنها به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند، حدود ۲۶ هزار نفر آنها درمان شدند اما از این تعداد ۵۴ نفر تاکنون جان باخته اند و البته اکنون حدود ۵ تا ۶ هزار پرستار به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ در مرخصی استعلاجی هستند/ ایرنا
 
صوفی: عارف باید عذرخواهی کند
 
وزیر تعاون دولت اصلاحات معتقد است که عارف باید در قبال اقداماتش در مجلس دهم عذرخواهی کند.علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صحبت‌های عارف مبنی بر لزوم عذر خواهی اصلاح طلبان از مردم به سبب عملکرد دولت روحانی، گفت: طبعا به سبب خلف وعده‌های روحانی و نارضایتی که در بین مردم به وجود آمده به آبروی تمام حامیان روحانی لطمه وارد شده است.او ادامه داد: اصلاح طلبان به سبب عملکرد قابل قبول روحانی در دوره اولش، در دور دوم هم بدون تضمین از او حمایت کردند و روحانی هم تمام قید و شرط‌هایی را که در دوره اول رعایت می‌کرد در این دوره زیر پا گذاشت و اعتبارش هم نزد مردم پایان یافت.صوفی افزود: مردم از اقدامات داخلی و اقدامات خارجی دولت روحانی ناراضی هستند، کمااینکه خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های سنگین و شکننده آمریکا هم دست به دست هم داده تا ما یک وضعیت نا به سامان را در کشور تجربه کنیم؛ متاسفانه به نظر می‌رسد که رضایت مردم دیگر برای روحانی اهمیتی ندارد، اما اصلاح طلبان اینگونه نیستند و تمام سرمایه‌شان مردم هستند.وزیر تعاون دولت اصلاحات گفت: متاسفانه روحانی ضربه سختی به اعتبار جریان اصلاحات وارد کرده و از همین رو عارف این صحبت را مطرح کرده است، اما بعید می‌دانم روحانی اهل عذرخواهی و یا اصلا پشیمان باشد، اگرچه طرح این موضوع از سوی عارف هم خود امری قابل توجه است، زیرا خود او هم باید در قبال اقداماتش در مجلس دهم عذرخواهی کند.دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات اضافه کرد: آقای عارف الان درصدد شرکت در انتخابات است و از همین رو صحبت‌هایش هم شائبه تبلیغات انتخاباتی دارد، کمااینکه الان در موقعیت اجرایی نظیر مجلس قرار نداشته تا به این وسیله ثابت کند که صحبت‌هایش به سبب تبلیغات انتخاباتی نیست؛ از همین رو صحبت‌هایش بیشتر بار تبلیغاتی دارد.
  
امیدوارم روزی یک زن رئیس‌جمهور شود

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی به عنوان یکی از اعضای شاخص «جامعه روحانیت مبارز» در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص جدی شدن حضور برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا در انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: اسامی مختلفی به عنوان کاندیدا‌های احتمالی انتخابات سال ۱۴۰۰ از هم اکنون مطرح می‌شوند، اما سوال اصلی اینجاست که آیا مردم این افراد را به عنوان رئیس جمهور می‌پذیرند یا اینکه شورای نگهبان اجازه ورود این افراد به عرصه انتخابات را می‌دهد؟ به همین دلیل نمی‌توان در خصوص نامزد‌های احتمالی قضاوت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در سال ۱۴۰۰ یک کاندیدای خانم را نیز در میان نامزد‌های انتخاباتی متصور بود؟ بیان داشت: اگر شورای نگهبان بانوان را در زمره «رجل سیاسی» بپذیرد، این احتمال وجود دارد که یک کاندیدای انتخاباتی خانم نیز در سال ۱۴۰۰ به میدان رقابت پا بگذارد.این روحانی سیاستمدار تأکید کرد: بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و شاید همین بانوان با مشارکت بالای خود در انتخاب یک رئیس جمهور زن را انتخاب کنند. بنده معتقدم در میان بانوان در کشور نیرو‌های نخبه بسیار زیادی وجود دارد و امیدوارم یک روز یک خانم را در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران ببنیم.ابراهیمی با اشاره به سابقه خوب زنان در محیط‌های آکادمیک گفت: زنان در دانشگاه‌ها ثابت کرده‌اند که توانایی بسیاری دارند، به همبن دلیل؛ ان‌شاالله یک روز آن‌ها در جایگاه بسیار بالاتری که مدیریت کشور است قرار بگیرند و ثابت کنند که در امور اجرایی همانند مردان توانمند هستند.
  
خضریان: جبهه پایداری مخالف استیضاح روحانی است
 
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از مخالفت تشکیلات سیاسی متبوع خود با استیضاح حسن روحانی در مجلس خبر داد و گفت: با توجه به بازه زمانی باقی‌مانده تا انتخابات استیضاح در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست.علی خضریان نماینده مردم تهران درباره استیضاح رئیس‌جمهور اظهار داشت: مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه به سطح اسفناکی رسیده است. وی ادامه داد: جریان غربگرا در دولت روحانی با استفاده از قدرت رسانه‌ای بر افکار عمومی اینگونه جلوه کردند که مشکلات باید در دامن آمریکا و غرب پیگیری و حل شود و حتی در فضای مطبوعاتی برای برخی از جریانات انتخاباتی و کاندیداهای آمریکایی، زمینه ستاد اننتخاباتی را فراهم آورده‌اند. وی گفت:‌ در این شرایط ناهمگون اقتصادی بعضاً شنیده می‌شود که بعضی از نمایندگان محترم مجلس به دنبال استیضاح آقای رئیس جمهور که البته برای استیفای حقوق مردم است، هستند.
 
قدردانی رهبر انقلاب از ناجا
 
فرمانده کل قوا در پیامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی از زحمات و تلاش‌های کارکنان خدوم این نیرو قدردانی کردند.متن پیام رهبر انقلاب که به فرمانده نیروی انتظامی ابلاغ شد، به این شرح است:بسم الله الرحمن الرحیم
سردار اشتری؛ سلام من را به همه کارکنان خوب و زحمت کش و خدوم نیروی انتظامی برسانید.مردم عزیز ما قدر دان زحمات و تلاش‌های بی وقفه خدمتگزاران به خود و کشور هستند؛ و امروز اقتدار و مهربانی را توأمان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران احساس می‌کنند و از ابتکارات ناجا در برخورد با منکرات استقبال می‌کنند.۲۹ مهر ۱۳۹۹
 
کنایه نماینده مجلس دهم به پارلمان یازدهم
 
نماینده مجلس دهم، بیشتر تحرکات چند ماه اخیر مجلس را با ذات کار نمایندگی مغایر دانست و گفت: برخی نمایندگان گویا از وظایف و جایگاه خود اطلاع دقیق و درستی ندارند که در این باره باید از سوی هیأت رییسه و کمیسیون‌های داخلی توجیه لازم انجام پذیرد تا به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنند.علی بختیار درباره اظهارات نماینده مردم قم علیه رییس جمهوری اظهار کرد: بیشتر تحرکاتی که در این چند ماه از قوه مقننه سراغ داریم تخریبی، انتخاباتی و حتی اجرایی است که با ذات کار نمایندگی منافات دارد. کسانی که باید در صف نخست وضع قوانین ضروری و ناظر بر اجرای آنها باشند، فضای جامعه را بیش از پیش ملتهب و هیجانی کرده‌اند که این به ضرر مردم و کشور خواهد بود.رییس فراکسیون پاسخگو در مجلس دهم افزود: شاید در جریان کامل قوانین تصویب شده در مجلس یازدهم برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نباشم که امیدوارم رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند ولی چیزی را که می‌بینیم ایجاد تنش و جدال برای سرپوش گذاشتن بر کمبودها و نارسایی‌هایی است که قولش را به مردم داده بودند.

بختیار تصریح کرد: برخی نمایندگان گویا از وظایف و جایگاه نمایندگی اطلاع دقیق و درستی ندارند که در این باره باید از سوی هیأت رییسه و کمیسیون‌های داخلی توجیه لازم انجام پذیرد تا به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنند.وی بیان داشت: فحاشی و تهدید رییس‌جمهوری در شأن نماینده مجلس نیست و هیچ دستاوردی چه در حال و چه در آینده نصیب کسی نخواهد کرد ولی کم‌ترین اثر آن خوشحال کردن دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب خواهد بود. مردم با دقت تمام این رفتارها را رصد می‌کنند و قطعاً به چنین رویکرد و تفکری در هر انتخابی پاسخ منفی خواهند داد.
 
مصوبه کمیسیون قضایی برای مجازات هتاکان به ادیان الهی
 
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه این کمیسیون برای مجازات هتاکان به ادیان الهی پذیرفته شده در قانون اساسی کشور خبر داد.حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون قضایی مجلس گفت: در این جلسه طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بررسی، اصلاح و تصویب قرار گرفت.وی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون در این باره هتاکان به ادیان الهی پذیرفته شده در قانون اساسی به مجازات درجه 6 حبس و جزای نقدی و یا یکی از این دو محکوم می‌شوند.نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون افرادی که با تشکیل گروه همانند گروه‌های فساد اقدام به هتک حیثیت افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، برای آنها مجازات حبس و جزای نقدی درجه 5 و یا یکی از این دو در نظر گرفته می‌شود.نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه امروز لایحه توقف اجرای قلع و قمع ورزشگاه‌ها و تشکیلات در اختیار وزارت ورزش و جوانان اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که این لایحه با اکثریت کمیسیون آراء رد شد.

جدال 2 سخنگو بر سر یک مسئله حقوقی
 
سخنگوی قوه قضاییه به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «لازم است قوه قضاییه در موضوع توهین برخی نمایندگان مجلس به رییس جمهور ورود کند» واکنش نشان داد.به گزارش قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی در مورد اظهارات امروز ربیعی که گفته بود لازم است قوه قضاییه در موضوع توهین برخی نمایندگان مجلس به رییس جمهوری ورود کند، گفت: به نظر می‌رسد سخنان سخنگوی محترم دولت نشات گرفته از بی اطلاعی ایشان از اصلاحیه قانون مجازات اسلامی می‌باشد.وی گفت: با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که در ماه‌های پایانی مجلس قبل به تصویب رسیده، دایره شمول جرائم قابل گذشت توسعه یافته و برخی از مواد قانون مجازات اسلامی از جمله ماده ۶۰۹ این قانون با عنوان هتک حرمت مقامات رسمی کشور در زمره جرائم قابل گذشت قرار گرفته و در این جرائم ورود و رسیدگی قوه قضاییه نیازمند شکایت رسمی از ناحیه مقامات مذکور می‌باشد.وی تاکید کرد: بر اساس قانون دادستان نمی‌تواند بدون اعلام شکایت از ناحیه شاکی خصوصی دستور تعقیب و رسیدگی صادر نماید.غلامحسین اسماعیلی در پایان تاکید کرد: بدیهی است در صورت اعلام شکایت برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار