استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سکونت بیش از 25 درصد مردم تبریز در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، خواستار ورود جدی دستگاه‌های مسئول به موضوع سامان‌دهی این مناطق شد.
کد خبر: ۹۱۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 22 October 2020

به گزارش تابناک تبریز، استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سکونت بیش از 25 درصد مردم تبریز در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، خواستار ورود جدی دستگاه‌های مسئول به موضوع سامان‌دهی این مناطق شد.

محمدرضا پورمحمدی در جلسه بررسی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در تبریز که با حضور نعمت‌اله ترکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام(ره)برگزارشد، افزود: سکونت یک چهارم جمعیت تبریز در سکونت‌گاه‌های غیررسمی، خطری بزرگ است.

وی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که درصورت بی‌توجهی به سامان‌دهی این مناطق، در زمان‌های بحرانی گرفتار خواهیم شد.

وی با اشاره به تولید مسکن مازاد در برخی از شهرهای کشور، گفت: متأسفانه تناسبی بین عرضه و تقاضا در بخش ساخت‌وساز وجود ندارد و هدف‌گرا نبودن برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن در کشور باعث افزایش شدید قیمت‌ها در این بخش و فاصله طبقاتی روزافزون در جامعه شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: سیاست‌های حوزه مسکن در کشور، آن چنان که باید و شاید، موفق نبوده و نتوانسته نیازهای جامعه در این بخش را به طور کامل برآورده کند.

وی در عین حال از موضع موافقان ساخت مسکن ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت برای مردم انتقاد کرد و گفت: چنین رویکردهایی برای تامین مسکن نیازمندان، مربوط به دهه‌های قبل است و در عمل نیز نیازی را رفع نمی‌کند.

وی با اشاره به اصول قانون اساسی و وظیفه دولت برای تامین مسکن مناسب برای مردم، گفت: انتظار داریم که سازمان‌ها و نهادهای انقلابی که امکانات خوبی در اختیار دارند، بیش از پیش در این حوزه فعال بوده و یاری‌گر دولت در اجرای پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی و تامین مسکن نیازمندان باشند.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین بر ضرورت اختصاص زمین‌های مازاد دستگاه‌های اجرایی به موضوع ساخت مسکن نیازمندان، مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی، کاهش بروکراسی غیرضروری و طولانی اداری و همچنین استفاده از ظرفیت خیران برای ساخت مسکن در استان تاکید کرد.

وی از همکاری‌های مشترک وزارت راه و شهرسازی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای احداث مسکن برای مردم قدردانی کرد و گفت: امیدواریم اجرای این پروژه‌ها با اهتمام و جدیتی بیشتر در استان ادامه داشته باشد.

آغاز اجرای برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در 30 استان کشور

رئیس هیأت مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در این جلسه با اشاره به مشارکت این ستاد با وزارت راه و شهرسازی در اجرای هرچه بهتر طرح اقدام ملی مسکن، گفت: احداث 400 هزار واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن و نیازمند در سراسر کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای کاهش محرومیت‌زدایی و تامین مسکن در کشور است.

علی‌اکبر محرابیان از آغاز اجرای برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در 30 استان کشور خبر داد و گفت: 80 هزار قطعه زمین تاکنون در اختیار ما قرار گرفته که بخشی از آن‌ها توسط دولت و بخشی دیگر نیز توسط خود ستاد تامین شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های محرومیت‌زدایی این ستاد در آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: متاسفانه تعداد زیادی از مردم تبریز در بافت حاشیه‌نشین و غیررسمی، سکونت دارند که باید با اتخاذ تدابیر مناسب و قابل اجرا، مسکن ایمن برای این قشر در معرض خطر تامین کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اهتمام بسیار خوبی در استان برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی و احداث مسکن ارزان‌قیمت وجود دارد که امیدواریم با استمرار حمایت‌های استاندار و همت مدیران استان بتوانیم در اجرای برنامه‌های ستاد، موفق‌تر از گذشته به مسیر خود ادامه دهیم.

محرابیان گفت: زمین‌های درنظر گرفته برای اجرای پروژه‌های مسکن در استان از موقعیت و مرغوبیت بسیار خوبی برخوردار بوده و مسائل مربوط به الزامات زیست‌محیطی، شهرسازی و رعایت دقیق حرایم گسل و رودخانه نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با قدردانی از اهتمام ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به اجرای پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی و ساخت مسکن در استان، گفت: امیدواریم با همکاری‌های مشترک و تسریع در برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم مشکلاتی همچون سکونت شهروندان در مناطق پرخطر و غیرایمن را رفع کرده و مشکل تامین مسکن برای افراد نیازمند و فاقد مسکن را رفع کنیم.

ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه وشهرسازی استان نیز دراین جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند احداث طرح اقدام ملی مسکن در تبریز و شهرهای مراغه، اهر، مرند و میانه اظهار کرد: در بحث بازآفرینی شهری نیز اقدامات خوبی در شهرهای هدف توسط این اداره کل انجام شده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان، در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز به بیان نظرات و پیشنهادهای خود برای اجرای هرچه بهتر طرح اقدام ملی مسکن در استان و سایر پروژه‌های ساخت مسکن پرداختند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار