رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: گزارشی عجیب از علاقه خانواده‌های ایرانی به عروسک به‌جای فرزند! / هاشمی طبا: مملکت را به دست جبهه پایداری بدهیم، هیچ کاری نمی تواند کند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۹۱۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ 24 October 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
انتقاد رهبر انقلاب از هتک حرمت رئیس جمهور

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخیها در مواجهه با دولت و شخص رئیس جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش امریکایی‌ها است که در مناظره ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.

کنایه آشنا به نمایندگان تندرو پس از سخنان امروز رهبری

حسام الدین آشنا در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که صدای ملت را نشنیدید؛ حداقل در سال ۹۹ سخن رهبری را بشنوید و دست از هتاکی و پرده‌دری و نمایش‌گری بردارید. قوه مجریه را یاری دهید و مشکلات ملی را  از سر راه بردارید. شاید همان‌گونه که به مجلس رسیدید به دولت هم برسید فقط کمی صبر پیشه کنید؛ این آسیاب به نوبت است.»

یک نماینده: ۳.۵ میلیون دانش‌آموز یا اینترنت ندارند یا گوشی و تبلت

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر ۳.۵ میلیون دانش‌آموز داریم که به اپلیکیشن «شاد» دسترسی ندارند. این ۳.۵ میلیون نفر یا در محلی زندگی می‌کنند که اینترنت وجود ندارد و یا تبلت و گوشی تلفن مورد نیاز را ندارند. محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع «عدالت آموزشی در تعطیلی مدارس»، در ابتدا به دو موضوع که برخی مردم با وی در میان گذاشته بودند، اشاره کرد و گفت: موضوع اول، بحث تمدید کنکور نظام قدیم است که مطالبه‌ای است که از سوی برخی افراد، مطرح شده است و سازمان سنجش اعلام کرده است کنکور را فقط برای نظام جدید طرح خواهد کرد. خواهش ما این است که وزارت علوم و سازمان سنجش، این موضوع را بازنگری کنند تا حق کسی ضایع نشود.نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه از نظریه عدالت آموزشی هنوز فاصله زیاد با نقطه مطلوب داریم، گفت: در پوشش تحصیلی شرایط خوب است، اما در شکاف آموزشی، پوشش خوبی نداریم حتی در فضا، ایجاد کارگاه، فناوری و ایجاد بستر اپلیکیشن شاد هم برابری نیست. وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳.۵ میلیون دانش‌آموز داریم که به اپلیکیشن «شاد» دسترسی ندارند. این ۳.۵ میلیون نفر یا در محلی زندگی می‌کنند که اینترنت وجود ندارد و یا تبلت و گوشی تلفن مورد نیاز را ندارند. وحیدی با بیان اینکه مجموعه دولت‌ها در ادوار مختلف پشتیبانی درستی از آموزش و پرورش نداشتند، گفت: سهم آموزش و پرورش در دنیا از تولید ناخالص ملی ۴.۶ درصد است در حالی که در کشور ما کمتر از ۲ درصد است. عددی که در ایران وجود داشته است در ۳۰ سال گذشته به عدد دنیا بسیار نزدیک بوده است، اما افت کردیم. ریشهاش این است که آموزش و پرورش را همیشه هزینه‌بر فرض کردیم یعنی مجموعه دولت‌ها هرجا که بودجه کم داشتند، از بودجه آموزش و پرورش کم کردند.

روایت رحیم پور ازغدی از ماجرای مشاجره‌ با روحانی

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره مشاجره رخ داده میان خود و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست آبان ۱۳۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیحاتی در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد. متن این توضیحات به شرح ذیل است: «از ماجرای آبان ۹۸ و مشاجره بنده و آقای روحانی در شورای انقلاب فرهنگی پرسیده‌اند. آبان سال گذشته در چنین ایامی، در بلوای بنزین، دوستان شورا از رئیس مجریه توضیح خواستند. ایشان داستان خود را تعریف و ماجرارا خاتمه‌ یافته اعلام‌ کرد. داستان کمی ساختگی و حق ‌به‌ جانب بود. مودبانه اما واضح، اعتراض شد. ترکیب عدم کفایت اینان و فرصت‌‌طلبی آنان، بدترین حادثه پس از انقلاب در نوع خود بود. کرونا هم نبود تا ضعف‌ها را پوشش دهد. این آخرین جلسه حضور بنده در شورا بود. بسیاری دوستان پس از جلسه، تایید فرمودند و البته در جلسه، سکوت. متن آن مذاکرات حتی برای اعضا هم، محرمانه اعلام شد …»
در واکنش به روایت رحیم‌پور ازغدی، حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در حساب توییتری خود خطاب به وی نوشت: «ظاهرا در بیان واقعیت بسیار صرفه‌جویی شده ‌است.»

انتقاد هیات رئیسه از اقدام عجیب یک نماینده در اهدای دناپلاس به خیرین مدرسه‌ساز

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره اقدام اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر بخشیدن دنا پلاس مجلس به خیرین مدرسه ساز توضیحاتی ارائه کرد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در واکنش به خبر اهدای خودرو دنا پلاس مجلس توسط یکی از نمایندگان به خیرین مدرسه ساز اظهار کرد: خودروی دنا پلاسی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته جزو اموال مجلس شورای اسلامی بوده و سند آن به نام نمایندگان نیست که بخواهند آن را به فرد یا نهادی ببخشند. وی افزود: از آقای کوچکی نژاد تقاضا داریم تا سند خودروی دنا پلاس را منتشر کند تا مشخص شود وی چگونه خودروی مجلس را بذل و بخشش کرده‌اند، البته شاید وی یک دنا پلاس دیگر به نام خود دارد که آن را به مدرسه سازان بخشیده است. حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: هیچ نماینده‌ای حق ندارد خودروی متعلق به مجلس را به غیر واگذار کرده و یا آن را ببخشد. بنده به این نماینده پیشنهاد می‌کنم که خانه یا ماشین خود را برای مدرسه سازی اهدا کند به عنوان مثال مگر می‌شود اتوبوس یا مترو که جز اموال دولت است را به کسی بخشید؟ عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: از نمایندگان تقاضا دارم کمی دقت عمل بیشتری به خرج دهند.

دادستان آبادان: پرسنل شرکت نفت در زمینه موضوع دختر آبادانی به دادسرا احضار شدند

دادستان آبادان گفت: دادیار شعبه هفتم دادستانی آبادان به منظور تکمیل تحقیقات پیرامون ماجرای اخیر اتفاق افتاده در این شهر، به احضار یکی از پرسنل شرکت نفت و برادرش پیرو بررسی موضوع ضرب و شتم دختر جوان توسط آن‌ها، اقدام کرده است. حمید مرانی‌پور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان در گفت‌وگو با میزان با اشاره به احضار  پرسنل شرکت نفت پیرو اتفاق اخیر رخ داده در آبادان، گفت: دادیار شعبه هفتم دادستانی آبادان به منظور تکمیل تحقیقات پیرامون ماجرای اخیر اتفاق افتاده در این شهر، به احضار پرسنل شرکت نفت پیرو بررسی صحت و سقم ادعای ضرب و شتم دختر جوان توسط آن‌ها، اقدام کرده است. وی بیان داشت: در حال حاضر یکی از دوربین‌های مداربسته مستقر در محل حادثه برای بازیابی اطلاعات به مراجع ذی‌ربط ارائه شده و به محض وصول اطلاعات مندرج در آن، تحقیقات تکمیلی را ادامه می‌دهیم. دادستان آبادان گفت: در هیچ تاریخی پیش از این شکایتی از جانب آن دختر جوان علیه این پرسنل شرکت نفت در سیستم قضایی درج نشده و تنها در اردیبهشت ماه سال جاری این دختر جوان علیه فردی که دوست این فرد بوده است، شکایتی را دایر بر سرقت اموال در شعبه دوم دادیاری دادستانی آبادان درج کرده بود.

هاشمی طبا: مملکت را به دست جبهه پایداری بدهیم، هیچ کاری نمی تواند کند

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که چرا این عده از صحبت روحانی عصبانی شدند؟ تاکید کرد: اصولگرایان عصبانی هستند آنها از خودشان هم عصبانی‌اند از همه عصبانی‌اند چرا ندارد، دلیلی هم نمی‌خواهد. این عده می‌خواهند همه چیز را به نام و نفع خودشان کنند؛ آنها برای خودشان هم هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. به بیانی دیگر اگر همین الان، مملکت را به دست پایداری بدهیم نمی‌توانند کاری کنند مثل مجلس یازدهم. حدود ۵ ماه است که این مجلس در حال کار کردن است اما تاکنون، هیچ کاری نکرده است. قبل از ورود به مجلس ادعا می‌کردند که وضعیت مردم و معیشت را سر و سامان می‌دهیم، حال چه کردند؟ رفتند در مجلس قیرفروشی راه انداختند. او در پایان عنوان کرد: کار عده‌ای، کار سیاسی است و به نوعی منکوب کردن دیگران است در واقع دغدغه‌شان، پایمال کردن دیگران است نه اینکه به حقیقت دست پیدا کنند.
 
نرخ تولد کاهش یافته و مردم جهان برای مدت طولانی مجرد خواهند ماند

تیم چند رشته‌ای ۹۰ تحقیق را بررسی کرده تا تاثیرات کرونا بر اجتماعات انسانی را در عصر پساکرونا پیش بینی کنند. به گفته این گروه نابرابری جنسیتی و محافظه کاری اجتماعی به دلیل قرنطینه کرونایی افزایش خواهد یافت. بر این اساس ازدواج و بچه دار شدن در برخی کشور‌ها به بعد موکول شده که نتیجه مستقیم آن کاهش جمعیت می‌شود. همه گیری به یک آزمایش اجتماعی بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده و نتایج آن هنوز به پایان نرسیده است.

پول بدهید تا شکار کنید

خبرآنلاین نوشت: صدور مجوز ۲۰هزار دلاری برای شکار برخی گونه‌ها؛ این سیاست چند سال اخیر سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای کاهش شکار غیرمجاز در کشور است، سیاستی که البته که از ابتدا با انتقاد‌های شدیدی روبرو شد. اسماعیل کهرم، مشاور سابق سازمان محیط زیست، بوم‌شناس و فعال محیط زیست در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «مشاورین آقای کلانتری افرادی علاقه‌مند به شکار هستند و به همین دلیل چنین تصمیماتی گرفته می‌شود، این‌ها گفتند، کل و بز و قوچ و میش آب زیاد می‌خورند به همین دلیل باید شکار شوند، این چه نوع منطقی است؟ قبلا وقتی صدای تیر در مناطق حفاظت شده می‌آمد در منطقه همه نگران شکار غیرمجاز می‌شدند، الان شکارچی می‌گوید جواز دارد. آقای کلانتری باید رئیس کمیته شکار می‌شدند.»

تخم‌مرغ دو برابر قیمت درب مرغداری به دست مصرف‌کننده می‌رسد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در واکنش به فروش تخم مرغ با نرخ‌های بالا در خرده فروشی‌ها بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تخم مرغ حدود ۲ برابر نرخ درب مرغداری به دست مصرف کننده می‌رسد که دستگاه‌های نظارتی در این خصوص باید پاسخگو باشند و این موضوع ارتباطی به مرغدار ندارد. به گفته او، با وجود ثبت نام نهاده در سامانه بازارگاه، اما خبری از عرضه نیست که با ادامه این روند مرغدار قادر به تولید نخواهد بود/باشگاه خبرنگاران

اف‌ای‌تی‌اف ایران را در فهرست سیاه نگه داشت

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، در مجمع عمومی خود تصمیم گرفت تا ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه نگاه دارد و محدودیت‌های سخت‌تری بر کشور‌هایی که در زمینه پولشویی و تامین تروریسم همکاری نمی‌کنند، اعمال کند. رئیس FATF: با توجه به اینکه وضعیت این دو کشور تغییر نکرده در فهرست سیاه می‌مانند. همچنین کشور‌هایی نظیر کره شمالی و شبکه‌شان در دور زدن تحریم‌ها زیرک‌تر شده‌اند؛ از این رو مقامات باید نیز زیرک‌تر شوند. /فارس

نقش احمدی نژاد در گرفتاری‌های امروز کشور از زبان یک اصلاح طلب

حسین کاشفی گفت: در دوره آقای احمدی‌نژاد یکدست شدن نه تنها سودی نداشت، بلکه فلاکت و گرفتاری امروز ریشه در همان روز‌ها دارد که مجلس هفتم با دولت نهم هماهنگی کاملی داشت. مردم برای حل مشکلات نمی‌توانند روی مجلسی حساب کنند که نماینده‌اش فقط به دلیل یک اظهارنظر، برای رئیس‌جمهوری کشور حکم اعدام طلب می‌کند. /اعتمادآنلاین

گزارشی عجیب از علاقه خانواده‌های ایرانی به عروسک به‌جای فرزند!

خبرگزاری رویترز در گزارشی به علاقه برخی از خانواده‌های ایرانی به عروسک‌های کودکانه واقع گرایانه پرداخته است. برای برخی از خانواده‌ها در ایران احتمال داشتن فرزندان بیشتر بار اقتصادی یا عاطفی زیادی را تحمیل می‌کند، اما آن‌ها به داشتن فرزند علاقمند هستند بنابراین عروسک‌های کودکانه را گزینه‌ای مناسب به جای نوزاد زنده کرده اند. بسیاری از مشتریان عروسک‌های نوزادی کسانی هستند که فرزندشان از داشتن برادر یا خواهر محروم است و خواهان یک خواهر و برادر هستند تا از تنهایی رهایی یابند. /فرارو
 
سلحشوری: رئیس جمهور آینده یک اصولگراست
 
پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس گفت به نظر بنده، ریاست جمهوری هم به اصولگرایان می‌رسد تا دیگر بهانه‌ای برای مشکلات کشور نداشته باشند. جریان اصولگرا باید متوجه باشد که مشکلات کشور فقط تقصیر دولت آقای روحانی نیست. همه ارکان کشور باید با یکدیگر همکاری و وحدت داشته باشند. اگر ارکان مختلف با هم مقابله و روبه‌رو شوند آن وقت کشور دچار چالش و حواشی می‌شود.وی افزود: اگر در شرایط اقتصادی مردم گشایشی ایجاد نشود، مردم در انتخابات سال آینده حضورشان مانند انتخابات مجلس خواهد بود. اصلاح‌طلبان هم در این شرایط شانس پیروزی در انتخابات با مشارکت کم مردم نخواهد داشت. اصولگرایان هم همیشه پایگاه رای ثابتی را دارند که با همان میزان مشارکت می‌توانند در انتخابات پیروز شوند.
 
واکنش دو مشاور روحانی به اظهارات قالیباف
 
در پی اظهارات توئیتری قالیباف درباره تصمیمات اقتصادی مجلس برای کشور دو مشاور سابق و فعلی حسن روحانی به این اظهارات واکنش نشان دادند.محمدباقر قالیباف روز گذشته در توئیتی نوشته بود « در جلسه با پنج عضو اقتصادی دولت و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، چهار تصمیم مهم و عملیاتی برای کاهش ناکارآمدی‌های اقتصادی اتخاذ شد: ‌اول- تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام برای استفاده از ظرفیت اعتباری و تسهیل فعالیت بازرگانی آنها دوم- تشکیل اتاق تهاتری مرکزی کالا با کالا در وزارت صمت برای نظارت دقیق بر اجرای مستقیم عملیات واردات در برابر صادرات بدون نیاز به تبادل ارز و صرفا برای کالاهای ضروری و مواد اولیۀ تولید ‌سوم- تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی که در دولت مسوولیت مستقیم آن با وزارت نفت است. ‌چهارم- تامین کسری بودجه دولت از طرق کم هزینه مانند انتشار اوراق دولتی و بازارگردانی آن از سوی بانک مرکزی در قالب عملیات بازار باز» توئیتی که با واکنش دو مشاور سابق فعلی حسن روحانی مواجه شد. حسن ابوطالبی، مشاور سابق رئیس جمهور با بازنشر توئیت قالیباف در واکنش به آنچه بیان شده بود نوشت: «شگفتی‌ها در حال رشد است: در اثر چالش مجلس ‌انقلابی با دولت، نهاد دولت، کارچندانی با مجلس ندارد؛مجلس، چون تعداد قوانین را فراوان می‌داند کاری با قانون‌نویسی ندارد و دنبال اداره‌کردن وزارتخانه‌ها است؛نظارت_میدانی و جلسات کاری با وزرا زیر تیغ استیضاح برقرار است؛.. امنیت کامل درحکمرانیِ خوب جاری است!» حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای روحانی نیز خطاب به قالیباف نوشت: «اشتباه نفهمید؛ وزرا در قبال مجلس پاسخگو هستند و نه رئیس مجلس. رئیس مجلس هم به وزرا مأموریت نمی‌دهد. وزرا به دعوت نمایندگان در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها، جلسات علنی و عیر علنی حضور پیدا می‌کنند تا نمایندگان محترم را با واقعیات غیر شعاری کشور آشناتر کنند و به سوالات آنان پاسخ دهند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار