تبریز همواره در مکاتب مهم هنری جهان اسلام پیشرو بوده و در بنیانگذاری مکاتب عثمانی و ... نقش بسیاری داشته که با بنیانگذاری این جایزه تبریز می‌تواند دوباره به جایگاه تاریخی خود در این حوزه دست یابد.
کد خبر: ۱۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵ 09 March 2015

به گزارش خبرنگارتابناک تبریز ، مهدی محمد زاده دبیر کل جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در کنفرانس مطبوعاتی دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: در سال 92، تفاهم نامه ای بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری های اسلامی منعقد شد که بر مبنای این تفاهم نامه تصویب شد که هرچند سال یکبار، کنگره ای بین المللی با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی برگزار شود.

وی گفت: در حاشیه برگزاری این جشنواره بین المللی، تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام معرفی می شود.

وی اظهار داشت: در تمام دنیا جوایز بین‌المللی در رشته‌های مختلف وجود دارد ولی در حوزه هنرهای اسلامی تاکنون چنین جایزه‌ای گنجانده نشده است.

محمد زاده  با اشاره به حضور موفق تبریز در اولین دوره این جشنواره بین المللی ابراز داشت:  طبق تفاهم نامه جدید این سازمان با دانشگاه هنر تبریز، دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در تبریز برگزار می شود.

 وی ادامه داد: در بند هشتم  بیانیه دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تصویب شد که تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام معرفی شود.

وی یکی از راه‌های ارتقای جایگاه دانشگاه هنر اسلامی تبریز را گسترده کردن فعالیت‌های بین‌المللی عنوان کرد و افزود: در اردیبهشت 94 برای نخستین بار به 30 تن از هنرمندان در 10 رشته و در هر رشته به 3 نفر جایزه بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز اهدا می‌شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه این جشنواره در چهار محور و حوزه مختلف برگزار می‌شود، گفت: در یک بخش از آن کنگره‌ای با حضور 45 سخنران از 45 کشور دنیا برپا خواهد شد و در بخشی دیگر مقرر شده 90 هنرمند از 45 کشور به مدت یک هفته در تبریز حضور یافته و اجرای زنده آثار هنری داشته باشند.

وی  ابراز کرد: هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره علاوه بر اینکه آثار خود را در غرفه های تعبیه شده به معرض نمایش می گذارند برخی از آثار هنری خود را به متقاضیان می فروشند.

دبیرکل جشنواره و مسئول کمیته علمی این جشنواره گفت: این جشنواره هر دو سال یکبار در تبریز با حمایت استانداری، شهرداری تبریز،  شورای اسلامی و بنیاد نخبگان و سازمان همکاری های اسلامی برگزار شود.

محمدزاده گفت: دفتر دایمی این جشنواره نیز در تبریز تاسیس می شود.

وی  یادآور شد: تبریز همواره در مکاتب مهم هنری جهان اسلام پیشرو بوده و در بنیانگذاری مکاتب عثمانی و ... نقش بسیاری داشته که با بنیانگذاری این جایزه تبریز می‌تواند دوباره به جایگاه تاریخی خود در این حوزه دست یابد.

رئیس دانشکده هنر اسلامی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تا یک ماه آینده تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تبریز و دانشگاه هنر اسلامی منعقد می‌شود که طی آن در مباحث معماری، زیباسازی و... همکاری هایی آغاز شود تا نتایج علمی این همکاری طی سال های آینده در چهره بصری شهر قابل مشاهده باشد.

 

حضور هنرمندان 45 کشور از سراسر جهان در تبریز

 

به گزارش خبرنگارما ، مازیار آصفی در نشست مطبوعاتی دومین جشنواره خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: برگزاری این جشنواره در تبریز، گام مثبت دیگری در ارتقای جایگاه واقعی هنر است.و  آثاری که هنرمندان 45 کشور جهان طی یک هفته برگزاری این جشنواره در تبریز تولید می‌کنند در نهایت در تبریز می مانند که این اتفاق رویداد کوچکی نیست.

وی افزود: می‌توانیم طی سال‌های آینده با جمع‌آوری این آثار در کنار یکدیگر موزه و نمایشگاه فوق‌العاده‌ای در این شهر ترتیب دهیم.

وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام اظهار کرد: برگزاری این جشنواره در دو حوزه ملی و بین المللی خواهد بود که در بخش بین المللی، هنرمندان 15 تا 35 ساله،  حق شرکت خواهند داشت ولی در حوزه ملی محدودیت سنی وجود ندارد.

وی افزود: هدف جشنواره ملی که در زیر مجموعه این جشنواره بین‌المللی برگزار می‌شود، حمایت از هنرمندان جوان است به همین دلیل محدودیت سنی از 15 تا 35 سال برای ارائه دهندگان اثر در این جشنواره در نظر گرفته شده است.

آصفی از حضور نمایندگان و هنرمندان 45 کشور  از سراسر جهان در این جشنواره خبر داد و گفت: هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره علاوه بر حضور در غرفه های نمایشگاهی، به تولید آثار هنری نیز می پردازند که مالکیت این آثار تولید شده متعلق به تبریز خواهد بود.

وی با بیان اینکه مالکیت آثار هنری تولید شده در این جشنواره متعلق به تبریز است، ابراز کرد: سه دبیرخانه این جشنواره در تهران، تبریز و استانبول فعال هستند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی همچنین به بخش کنگره این جشنواره نیز اشاره کرده و افزود: در این بخش که باید مقالاتی ارائه شود؛ این کنگره مجموعه‌ای از مقالات سفارشی از اساتید منتخب است که در نهایت توسط کمیته علمی جشنواره داوری می‌شوند و برای ارائه آنها مجوز ارائه می‌دهند.

مسئول کمیته فرهنگی دومین جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: پس از هماهنگی با وزارتخانه های فرهنگ کشورهای اسلامی، اسامی شرکت کنندگان در این جشنواره مشخص شده است و در حال حاضر رایزنی های سیاسی جهت اخذ ویزا در حال انجام است.

 آصفی در مودر ترکیب هیات داوری این جشنواره گفت: در بخش بین المللی، هیات داوری متشکل از داوران پیشنهادی سازمان همکاری های اسلامی و برخی هنرمندان مطرح کشوری و در بخش ملی، این ترکیب متشکل از داروان پیشنهادی بنیاد ملی نخبگان خواهد بود.

دبیر اجرایی دومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی با تاکید بر اینکه بخش‌های مهم نیز اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند، گفت: شهرداری، شورای شهر تبریز، استانداری آذربایجان‌شرقی، بنیاد ملی نخبگان از جمله این نهادها هستند که به خوبی این موضوع را درک کرده و حمایت خود را از برپایی این جشنواره اعلام کرده‌اند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار