کد خبر: ۱۴۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹ 22 December 2015
به گزارش تابناک تبریز،سوزان دی ماجیو (Suzanne DiMaggio) رئیس موسسه تحقیقاتی «آمریکای جدید» در نشستی با عنوان «برداشته شدن تحریم های ایران برای شرکت های آمریکایی چه پیامدهایی خواهد داشت؟» در موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت:« با نهایی شدن توافق هسته ای حالا همه توجه ها به نحوه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معطوف شده است. بی تردید، در مسیر اجرای این توافق، برخی بالا و پایین ها و دست اندازها وجود دارد. اتفاق هایی که در ماه های اخیر رخ داده به روشنی موید همین مسئله است. یکی از این اتفاق ها، آزمایش موشکی ایران بوده است. این آزمایش موشکی ایران در ماه اکتبر انجام شد. گروه کارشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد این اقدام ایران ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. چند روز پیش نیز دیدیم که دهها نفر از سناتورهای آمریکایی از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستند که تحریمهای ایران را بردارد و بجای این کار، تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال کند. درعین حال شاهد مطرح شدن طرح حذف معافیت روادید هستیم. درست است که در این قانون اسم ایران به صورت مشخص ذکر نشده اما گفته شده است کشورهایی که حامل تروریسم دولتی هستند و منظور ضمنی این سخن، ایران است. این طرح سبب می شود افرادی که به ایران سفر می کنند از معافیت های روادید برای سفر به آمریکا محروم می شوند. برخی از مقامات اروپایی گفته اند این اقدام آمریکا می تواند ناقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد. در ایران نیز انتقادهای زیادی در این خصوص مطرح شده است. چند روز پیش هم علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفت که این اقدام ایران، نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. در این مسیر با چنین موانع و دست اندازهایی مواجه هستیم و فکر نمی کنم که پس از فرارسیدن روز اجرای توافق هسته ای نیز این موانع برداشته شود. نباید تصور کرد فضا بهتر خواهد شد.»
وی گفت:«باید به چشم انداز سیاسی آتی نیز توجه داشت. قرار است بیست و ششم فوریه در ایران دو انتخابات مهم به صورت همزمان برگزار شود. یکی از این انتخابات، انتخابات مجلس و انتخابات دیگر برای مجلس خبرگان است.انتخابات مجلس خبرگان امسال به صورت ویژه ای حائز اهمیت است. مجلس خبرگان نهادی با هشتاد و شش عضو است که رهبر آتی ایران را انتخاب می کند. باتوجه به همه عوامل و با توجه به سن فعلی
(آیت الله) خامنه ای و اینکه مجلس خبرگان برای دوره ای هشت ساله در مسند امور است، به احتمال زیاد همین نهاد خاص، رهبر آتی ایران را در این دوره انتخاب خواهد کرد. با توجه به اهمیت همین مسئله است که می بینیم منازعه های سیاسی در ایران بین جناح ها در جریان است و پیشبینی می کنیم این منازعه ها شدت و حدت بیشتری پیدا کند و افزایش یابد. از سوی دیگر باید به فضای سیاسی داخل آمریکا نیز توجه داشت. در نوامبر دو هزار و شانزده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد که بسیار مهم است. وقتی به مناظره های اخیر نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگاه کنیم متوجه می شویم که شماری از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات گفته اند که اگر رئیس جمهور شود، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را باطل خواهند کرد. صحبتهای بسیار تندی از زبان این نامزدها درباره ایران مطرح شده است. نگرانی ایران است که اگر تهران به تعهدات خودش پایبند باشد و این توافق را اجرا کند، چه وضعی پیش خواهد آمد. بسیاری از کارهایی که ایران انجام می دهد غیرقابل بازگشت است. نگرانی ایران آن است که چه تضمینی وجود دارد که رئیس جمهور آتی آمریکا به این توافق پایبند باشد. همین مسئله سبب بروز نگرانی هایی شده است.»                                                                                                                                                                               
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار