يو اس نيوز:
یو اس نیوز نوشت دولت اوباما فقط برای حفظ توافق هسته ای، به طور مداوم به تهران امتیاز می دهد.
کد خبر: ۲۱۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴ 13 April 2016
یو اس نیوز نوشت دولت اوباما فقط برای حفظ توافق هسته ای، به طور مداوم به تهران امتیاز می دهد.
به گزارش تابناک تبریز، نشریه یو اس نیوز در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم لارنس هاس نوشت ما شاهد نمایش عجیبی در سیاست خارجی آمریکا هستیم که سابقه ندارد. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به شدت تلاش می کند از توافق هسته ای با ایران که برای او بسیار اهمیت دارد، حفاظت کند و به همین علت برای اطمینان از این که تهران آن را لغو نمی کند، با خواسته هایش یکی پس از دیگر موافقت می کند.
بنابراین، با وجود شروطی که ایران و مذاکره کنندگان جهانی به رهبری آمریکا در ماه ژوئیه با آن موافقت کردند، این توافق در صورت ادامه این روند، چندان محکم نخواهد بود. روند دولت آمریکا اکنون به این صورت است که تهران امتیازی می خواهد، دولت آمریکا پاسخی پیشنهاد می دهد، ناظران ایران در کنگره و غیره ابراز نگرانی می کنند و مقامات آمریکا برای راضی کردن تهران بدون ایجاد ناآرامی در واشنگتن، موضعی میانه اتخاذ می کنند.
در ادامه این مقاله آمده است، امتیازدهی های آمریکا پس از توافق نباید ما را متعجب کند زیرا این امر، منعکس کننده مذاکرات پیش از توافق است که طی آن، دولت‌ آمریکا از چند نمونه تعهدات خود به کنگره و مردم در زمینه های مهم دست کشید؛ از جمله بازرسی های «هر زمان، هر مکان» از سایت های هسته ای نظامی مشکوک ایران، افزودن موضوع برنامه موشک های بالستیک ایران در توافق نهایی و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای برای همیشه.
رئیس جمهور و تیم وی با چشم پوشی از تعهدات و قول های دیگر خود در مذاکرات، در اصل قول اوباما را درباره اینکه از توافق بد خارج می شود، بی اثر کردند. اکنون، آنها هر کاری که می توانند انجام می دهند تا ایران از توافق خارج نشود.
مقامات آمریکا درباره آزمایش های موشک های بالستیک در ایران، ابتدا آن را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواندند. سپس تفسیر روسیه را پذیرفتند مبنی بر این که در این قطعنامه از تهران «خواسته شده است» آزمایش موشکی انجام ندهد و این رژیم را برای این کار منع نمی کند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته حتی امتیاز بیشتری به ایران داد و توافق هسته ای را از برنامه موشکی ایران جدا دانست. وی پیشنهاد مذاکرات جدیدی را با تهران، بر سر این برنامه ارائه داد. اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران آن را رد کرد و گفت برنامه موشکی این کشور قابل مذاکره نیست. در واقع، آمریکا با پذیرفتن لحن خاص قطعنامه سازمان ملل که اکنون ایران و روسیه به آن اشاره می کنند، هرگونه ابزاری را که می توانست از آن برای حفظ قطعنامه های جدید این سازمان در مقابل آزمایش های موشکی این کشور استفاده کند، فدا کرد.
آمریکا همچنین در صدد لغو محدودیت های دستیابی ایران به دلار است. واشنگتن با لغو این محدودیت ها، به بانک های غربی -که مدت ها به علت تعامل بازرگانی با ایران با مجازات رو به رو بودند- این پیام را می دهد که دیگر نگران چنین مجازات هایی نباشند.
متاسفانه دست زدن آمریکا به چنین اقدامی، منافعی را که ایران انتظار داشت از توافق هسته ای به دست آورد، بیشتر خواهد کرد و موجب کاهش فشار تحریم هایی خواهد شد که نه برای برنامه هسته ای این کشور بلکه به علت حمایت مالی آن از تروریست ها، پولشویی و دیگر رفتارهای ناخوشایند، اعمال شده است. واشنگتن حتی با وجود آن که تهران در این زمینه ها رفتار خود را تغییر نداده است، تحریم ها را کاهش می دهد.
در خاتمه این مقاله آمده است، امتیازدهی های دولت آمریکا به ایران پس از توافق هسته ای به اندازه کافی بد است. اما دولت این کشور این امتیازات را در حالی به ایران می دهد که این کشور همچنان به تقویت دیکتاتور ظالم سوریه، بشار اسد ادامه می دهد و به حوثی ها در یمن سلاح می فرستد، و این آزاردهنده تر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار