يديعوت آحارونوت:
بدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت ایران بخش های اساسی و مهم سامانه موشکی اس سیصد را به نمایش نگذاشت.دیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت ایران بخش های اساسی و مهم سامانه موشکی اس سیصد را به نمایش نگذاشت.
کد خبر: ۲۱۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ 18 April 2016
به گزارش تابناک تبریز، در این گزارش به قلم ران بن ییشای آمده است: ایران روز یکشنبه و در مراسم رژه روز ارتش بخش هایی از سامانه موشکی اس سیصد را به نمایش گذاشت اما در این رژه بخش های مهم این سامانه از قبیل موشک ها، سکوهای پرتاب و رادارها به نمایش در نیامد.
گفته می شود ایران نخستین محموله از موشک های ضد هوایی اس سیصد را هفته گذشته از روسیه دریافت کرد.
در مراسم سالانه روز ارتش در ایران خودروهای فرماندهی و تجهیزات مرتبط با تعمیر و نگهداری به نمایش در آمد و نه موشک ها، سکوهای پرتاب، و رادارها که تجهیزات اساسی سامانه اس سیصد محسوب می شوند.
شاید روس ها همچنان تجهیزات اساسی این سامانه را به ایران تحویل نداده اند و شاید هم ایرانی ها تصمیم گرفته اند آنها را به نمایش نگذارند زیرا مقامات ایرانی نمی خواهند دشمنانشان از این موضوع مطلع شوند که ایران کدام مدل از این سامانه را دریافت کرده است.
موضوع نوع این سامانه موشکی بسیار مهم است. سامانه های رهگیری هواپیماها و موشک ها بیش از بیست سال است که وجود دارند و انواع قدیمی آنها در اختیار بسیاری از کشورهای اروپایی قرار دارد. برای نمونه، قبرس و یونان انواع قدیمی این سامانه را در اختیار دارند و هر کشوری که بخواهد به ایران حمله کند می تواند با این کشورها همکاری کند تا اطلاعاتی در ارتباط با این سامانه ها و روش های خنثی کردن آنها به دست آورد.
به هر حال، روسیه همچنان انواع پیشرفته این سامانه موشکی را به کشورهای دیگر نفروخته است. اگر ایران نوع پیشرفته این سامانه را دریافت کند قادر خواهد بود هر کسی را که قصد حمله به آنها را دارد، شگفت زده کند.
روسیه ده سال پیش سامانه موشکی اس سیصد را به ایران فروخت اما ایران به سبب فشارهای آمریکا و اسرائیل بر روسیه برای لغو این قرارداد، هرگز آن را دریافت نکرده بود. روسیه ادعا کرده است قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد -که انتقال تسلیحات را به ایران ممنوع کرد- سبب شد روسیه از انتقال این سامانه موشکی به ایران خودداری کند، حتی با آن که ایران هزینه خرید آن را پرداخت و نیروهای نظامی خود را برای آموختن شیوه استفاده از این سامانه به روسیه اعزام کرد.
موضوع انتقال سامانه موشکی اس سیصد و دیگر تسلیحات پیشرفته مطمئنا در نشست این هفته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مطرح خواهد شد. نتانیاهو از روسیه خواست این سامانه پیشرفته را به ایران منتقل نکند زیرا ایران می تواند از این سامانه برای حمله به اسرائیل و کشورهای عربی منطقه خلیج [فارس] استفاده کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار