مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی:
مدیر کل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: در چند روز گذشته دو جوان 16 ساله در اثر مصرف قرص برنج جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۲۲۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ 02 May 2016
بهرام صمدی راد در جمع خبرنگاران گفت: علی رغم محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید و فروش قرص برنج، به نظر می رسد این محدودیت‌ها کافی نبوده و لازم است قوانین محکمتری برای ایجاد محدودیت اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در بین شهرهای استان، تبریز در صدر آمار معاینات اجساد قرار دارد، گفت: خرداد، تیر و مرداد ماه‌هایی هستند که بیشترین آمار معاینه اجساد را به خود اختصاص می‌دهند.

وی  از اجرای طرح دادپزشک در استان خبر داد و گفت: هم اکنون دریافت گواهی فوت و دفن با مشکلاتی همراه است و اجساد برای صدور این گواهی به پزشکی قانونی ارجاع می شود که اتلاف وقت را به دنبال دارد.

صمدی راد اظهار کرد: با اجرای این طرح، پزشکانی که تخصص پزشکی قانونی دارند، می توانند گواهی فوت صادر و از اعزام مواردی که ضرورت ندارد به پزشکی قانونی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در استان آذربایجان‌شرقی، آرامستان‌ها و بیمارستان‌ها همکاری لازم را در خصوص اجرای این طرح با اداره کل پزشکی قانونی ندارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 72 مورد پرونده قصور پزشکی، 612 مورد پرونده کمیسیون تخصصصی پزشکی قانونی، 212 مورد پرونده کمیسیون روانپزشکی در این اداره کل بررسی شده است، گفت: به عنوان مثال از 31 مورد شکایتی که از کادر پزشک زنان و مامایی انجام گرفته، 23 مورد تبرئه و 8 مورد محکوم شدند.

این مقام مسئول همچنین گفت: آزمایش‌های ژنتیک در این اداره کل انجام گرفته و علاوه بر رفع نیازهای داخل استانی، در بین استان‌های شمالغرب کشور، بیشترین خدمات آزمایشگاه ژنتیک به  استان آذربایجان‌غربی صورت می‌‎گیرد.

وی اضافه کرد: کیت‌های استفاده شده در این آزمایش گران قیمت بوده و از مسئولان می‌خواهم از این نظر کمک های لازم را به اداره کل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی انجام دهند.
وی با اشاره به آمار مصدومین ناشی از حوادث رانندگی در استان گفت: به ازای هر 100 هزار نفر در رتبه ی 25 کشوری قرار داریم .

صمدی راد یادآور شد: استان آذربایجان‌شرقی یک استان صنعتی است، در سال 94 یک هزار و 110 مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار داشتیم که نسبت به سال 93 کاهش 6 درصدی نشان می‌دهد و به ازای هر 100 هزار نفر در رتبه 17 کشوری قرار داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین علت‌‎ مصدومیت ناشی از حوادث کار مربوط به سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی و اصابت اشیا می‌باشد، ادامه داد: متوفیان این قیبل حوادث در سال 94، 50 نفر و در سال 93، یک نفر کمتر از این تعداد بوده اند.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های تعریف شده برای سقط جنین در کشور گفت: بازه زمانی تعریف شده برای سقط جنین، تا 4 ماه بعد از لقاح می‌باشد و با تایید کارشناسان انجام می گیرد، در مجموع در سال 94 389 مورد درخواست سقط جنین در اداره کل پزشکی قانونی استان ثبت شده و تعداد مجوزهای اداره کل نسبت به سال 93 افزایش 8 درصدی نشان می‌دهد.

 مدیر کل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر یکی از آسیب‌های جامعه ما است، ادامه داد: در سال 94، 101 مورد فوت در اثر مواد مخدر در استان روی داده و از این نظر در سال 93 به ازای هر 100 هزار نفر رتبه 20 کشوری از آن استان آذربایجان‌شرقی است.

وی در تشریح آمار مرگ‌های ناشی از مسمویمت با سموم گفت: در سال گذشته،  45 نفر در اثر این مسمومیت جان خود را از دست داند که 11 نفر از این تعداد زن و 34 نفر مرد بودند.

وی با بیان اینکه آمار مربوط به غرق شدگی، در استان آذربایجان‌شرقی نگران کننده است، گفت: با اینکه استان آذربایجان‌شرقی همچون شهرهای حوزه دریای خزر و یا آب‌های خلیج فارس، در جوار دریای برزگی نیست، در سال 94، 20 نفر بر اثر غرق شدگی در این استان فوت کردند.

صمدی راد  خاطرنشان کرد: 8 نفر در استخر، 4 نفر در دریاچه مصنوعی، 2 نفر در باتلاق و 2 نفر در حوض دچار غرق شدگی و جان خود را از دست دادند
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار پرزشکی قانونی در خصوص تصادفات نوروزی گفت: آمار پزشکی قانونی بالاتر از دیگر ارگان‌های دخیل می‌باشد، ما علاوه بر فوتی‌های سر صحنه، تا یک ماه فوت شدگان مربوط به این تصادفات که در ادامه‌ی مصدومیت جان خود را از دست می دهند، را نیز در آمار لحاظ می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز 46 مورد فوت بر اثر این تصادفات ثبت شده است، که نسبت به سال 94، افزایش 18 درصدی نشان می دهد./ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار