پيام وزير ارشاد به همايش بزرگداشت شيخ محمود شبستري:

شيخ از نادره گويان و طايران خوش الحان ادبيات و عرفان است

ايران به عنوان قبله دل عرفان و كعبه آمال اوليا و مقربان است و زبان پارسي شكرينش، شاخ نبات ديوان سخنوران و آذربايجان به سان جان اين كالبد و در اين ميان تركان پارسي گويش، آبروي سخن دان و عالمانش لنگر علوم هستند.
کد خبر: ۲۲۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 04 May 2016
 وقتي فضيلت هاي اعجاب آور اين سرزمين، با مضمون اين عبارت دمساز شود كه ' شرف المكان بالمكين ' آذربايجان ارجي مضاعف مي يابد زيرا به عيان مي بيني فرزندان فرهيخته اين خاك گوهر خيز را شاني است كه عنقاي خيال را بال رسيدن به قبله اعتبار و دانش ايشان نيست.
سعدالدين محمودبن عبدالكريم معروف به شيخ محمود شبستري يكي از اين نادره گويان و طايران خوش الحان ادبيات و عرفان است كه با گذشت سده ها از غروب حياتش، هنوز زلال فكر پرفروغ او، تشنگان علم و معرفت را سيراب مي كند؛ قطبي كه صاحبدلان به گرد انديشه هاي تابناكش در گردش اند و مستعدان از بركات نفس هايش خوش.
در اين ميان خطه عارف پرور شبستر در درازناي تاريخ خود مردان نامداري را در دامان خويش پرورده كه شيخ محمود شبستري يكي از پرآوازه ترين آنان است.
شيخ شبستري كه در جواني به مسند شيخوخيت و ارشاد دست يافته بود هرچند بر اساس قراين عمر كوتاهي داشت لكن در همين اندك سالي نيز كه از موهبت حيات بهره يافته بود، چنان زيست و چنان نمود كه هنوز پس از قرن ها همچنان نامش ورد زبان هاست.
آنچه بيش از هر چيز ابعاد بلند آوازگي اين شيخ جوان شبستر را رقم زده است، منظومه گلشن راز اوست. اگرچه آثار ديگري نيز بدو منسوب و مسجل است اما در ميان ميراث بازمانده از او گلشن راز جايگاهي به مراتب رفيع تر و بلند مرتبه تر يافته است چنانچه از همان ايام سرايش، نسخه هاي آن در پهنه گسترده اي از قلمرو فرهنگي ايران آن روزگار نشر يافته و در گذر زمان دانشوران بسياري با ژرف كاوي در ادبيات آن، شروح گونه گوني بر آن نوشته اند.
اينك كه زحمات همكاران سختكوش اينجانب در آذربايجان و بانيان محترم اين همايش ملي براي بزرگداشت شيخ محمود شبستري ثمر داده و اين گردهمايي ارجمند در شرف ديدن آفتاب است؛ به واسطه احساس عميق علاقه مندي به اين خطه معرفت پرور و نيز بر مبناي مسئوليتي قراردادي تحرير پيامي بر اين همايش مبارك نيز سهم ما افتاده است و الا به خوبي واقفيم كه عرصه سيمرغ جولانگاه خطيري است و نوشتن درباره چنين متفكري بشكوه، تا چه ميزان كاري صعب و دشوار.
لذا ورود به حوزه تخصصي بررسي آراء و آثار آن انديشمندان بزرگ را نه در وسع خود ميسور مي بينم و نه دراين مقال كوتاه مقدور كه استادان محترم و سخنرانان ارجمند همايش، اين وظيفه خطير را بر عهده خواهند داشت.
لازم مي دانم به سهم خود از همه برگزار كنندگان و شركت كنندگان اين همايش ارجمند صميمانه تشكر و سپاسگزاري كرده و از خداوند متعال مزيد توفيق همگان را خواستارم.
به گزارش ايرنا، سعدالدّين محمودبن امين‌الدّين عبدالكريم‌بن يحيي شبستري معروف به شيخ محمود شبستري يكي از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجري‌ست. با توجه به مطالب مندرج در كتاب روضات الجنان جلد 2، وي معاصر شيخ بابا ابي شبستري (متوفي به سال 740) بوده و در همان سال فوت كرد، لذا سن شيخ محود شبستري در زمان فوت بايد 52 يا 53 بوده باشد.
همايش ملي بزرگداشت اين شيخ عرفان صبح روز جاري /چهارشنبه/ در محل تولدش يعني شبستر در آذربايجان شرقي با هدف گراميداشت هفتصدمين سالگرد ثبت تاليف گلشن راز از سوي يونسكو آغاز شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار