کد خبر: ۳۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱ 05 May 2015

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از استحصال۴۵۰ گونه گیاهان دارویی در این استان خبر داد.

به گزارش  خبرنگار تابناک تبریز به نقل از روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان، مهندس ابوالفضل شکوری در گفتگو با خبرنگاران در خصوص جزئیات تولید گیاهان دارویی در استان آذربایجان شرقی گفت: در کل کشور دو هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی داریم که حدود ۴۵۰ گونه آن در استان به شکل زراعی و طبیعی استحصال می شود و به همین دلیل می توان آذربایجان شرقی را یکی از متنوع ترین استان ها از لحاظ تولید گیاهان دارویی دانست.

وی درخصوص منابع تولید گیاهان دارویی گفت: این گیاهان از دو منبع عرصه های منابع طبیعی و همچنین اراضی زراعی بدست می آیند اما آنچه جزو اهداف ما محسوب می شود تولید گیاهان به شکل زراعی است تا مناسب با نیازها و به صورت اقتصادی به بازار عرضه شوند.

مهندس شکوری ادامه داد: از آنجایی که اقلیم های متفاوتی در کشور داریم محصولات متنوعی در سراسر آن تولید می شود که در این میان استان آذربایجان شرقی به دلیل اقلیم مناسب محل خوبی برای تولید این گیاهان است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد فناوری گیاهان دارویی در سطح کشور و به دنبال آن در آذربایجان شرقی گفت: با تشکیل این ستاد تحول بزرگی در زمینه تولید گیاهان دارویی را شاهد خواهیم بود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در این ستاد در زمینه بازاریابی، تجاری سازی و پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند تا عمده مشکلات این بخش را بتوانیم به شکل مناسبی حل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی در تولید و عرضه این گیاهان گفت: بازار مطمئنی برای این محصولات وجود ندارد و برای عرضه مناسب این محصولات نیاز به بازاریابی مناسبی داریم تا در این خصوص تولیدکنندگان متضرر نشوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: از سوی دیگر چون بیشتر این گیاهان به شکل طبیعی می رویند، هر گونه برداشت غیرکارشناسی این نوع گیاهان موجب تخریب آنها در مراتع می شود.

وی در خصوص برداشت بی رویه گیاهان دارویی گفت: این برداشت بی رویه زمینه ساز تخریب مراتع شده است که در آینده می تواند برای ادامه فعالیت این صنعت خطرآفرین باشد به همین دلیل در ستاد فناوری گیاهان دارویی به دنبال زراعی سازی این محصولات هستیم تا تولید و کیفیت و کمیت آن به دست کشاورزان خودمان باشد و تنها به این صورت است که می توان این محصولات گیاهی را به شکل مقرون به صرفه ای وارد بازار کرد.

مهندس شکوری با بیان اینکه می توان از کاشت این گیاهان در حاشیه دریاچه ارومیه نیز بهره برد، گفت: گیاهان دارویی مقاوم به کم آبی بوده و اهلی کردن و كاشت گیاهان مناسب در حاشیه این دریاچه می تواند مفید باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار