مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از انتقال محراب مسجد جامع سراب به موزه آذربایجان خبر داد.
کد خبر: ۳۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵ 19 May 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، فرزین حق‌پرست همزمان با هفته ميراث فرهنگي  در مراسم رونمايي از محراب مسجد جامع سراب ، گفت: کاشی های فیروزه ای و زرین‌فام محراب پس از مستند نگاری و مطالعات تاریخی با هدف شناسایی ساختار کاشی ها مورد مطالعه فنی و آزمایشگاهی قرار گرفته و در این راستا آنالیز لعاب کاشی ها با دستگاه پراش سنج پرتو X انجام گرفته است.

وی همچنین گفت: اقدامات حفاظتی بر روی کاشی ها به صورت پاکسازی رسوبات محیطی ، نمک زدایی ، تثبیت بدنه و استحکام بخشی لعاب‌های سست و نیز قطعات شکسته در آزمایشگاه مرمت موزه آذربایجان به انجام رسیده است.

وی با اشاره به قدمت تاریخی این مسجد، یاد آور شد: مسجد جامع سراب در سال 875 هجری قمری ساخته شده است و جزو مساجد بدون گلدسته و مناره به حساب می‌آید.

حق پرست ادامه داد: این مسجد دارای یک شبستان بزرگ ، یک صحن کوچک و دو در ورودی است و مسجد سه محراب دارد که دو محراب دارای تزئینات بسیار ساده گچی بوده و محراب سوم محرابی بسیار نفیس از کاشی لعابدار و زرین فام بوده است.

او هدف از نمایش قطعه های موجود این محراب را ایجاد زمینه پژوهش دانسته و اظهار کرد: با ارائه یک طرح حفاظتی ، قطعات کاشی های بزرگ و حجیم محراب بدون استفاده از هرگونه ملات، با رعایت اصل عدم دخالت و نیز بدون بازسازی قسمتهای ناقص و با استفاده از اتصالات مکانیکی  بر روی یک قاب پایه فلزی، نصب شده و بازیابی چیدمان قطعات محراب  بر اساس آخرین مستندات صورت گرفته است.

وی با اشاره به مشخصات فنی این محراب ، خاطر نشان کرد: ارتفاع محراب به صورت کلی 142 سانتی‌متر و عرض آن از گوشه لچک‌ها 152 سانتی‌متر است. داخل محراب از کاشی یکپارچه با نقش اسلیمی ، ختایی و لعاب فیروزه ای ساخته شده و هر دو لچکی از همان جنس است و کتیبه ای به عرض 30 سانتی متر از قطعات کاشی زرین فام با نقوش برجسته محراب را قاب گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه قسمت اعظم کتیبه آسیب دیده و تخریب شده است و متن کتیبه جز در چند کلمه باقیمانده « .... بنت – هذا المحراب المبارک ... و ... اج ابوالفا ...» اما با توجه به قسمت های باقیمانده گمان می رود که یک روایت از تاریخ یا مکان ساخت و یا سازنده محراب باشد.

حق پرست دوره تاریخی محراب را با توجه به بررسی های انجام شده متعلق به دوره میانی زرین فام عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار