آیت‌الله محسن مجتهدشبستری در همایش ملی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: آذربایجان مهد علم و ادب است و شاهد این مدعا وجود دانشگاه‌های متعدد و حوزه‌های علمیه است که همواره پیشروی سایر دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بوده‌اند و وجود دانشمندان بزرگ، علما، فقها، شعرا و ادبا همه از امتیاز این استان حکایت دارد.
کد خبر: ۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۲ 16 February 2015

وی افزود: امتیاز دیگر آذربایجان شجاعت و غیرت دینی مردم استان است و شاهد آن نیز مبارزات و حماسه آفرینی‌های متعدد ایشان چه در میدان‌های نبرد و چه در مقابله با تجزیه‌طلبان و متجاوزان است.

مجتهد شبستری با بیان اینکه در جنگ ایران و روس‌ها، آذربایجان در خط مقدم جبهه بود، اظهار داشت: وقتی که در دوران محمدعلی شاه و قبل قسمتی از آذربایجان و ۱۸ شهر قفقاز به خاطر بی‌کفایتی سلاطین از پیکر ایران جدا شدند مردم آذربایجان بسیار عصبانی بودند تا این عصابنیت آتش زیر خاکستری شود و در دو قیام مهم به نام‌های نهضت مشروطیت و قیام تنباکو مردم آذربایجان حماسه‌آفرینی و ابراز رشادت کنند.

امام جمعه تبریز یادآور شد: در این دو جریان وعاظی چون شیخ محمد خیابانی، ثقه‌الاسلام، میرزا حسین و میرزا جواد با ایراد سخنرانی‌های آتشین به تشجیع مردم می‌پرداختند و حتی فردی مسیحی به نام الموسیو که سخنوری شجاع بود در تبریز مردم را به قیام و جنبش تحریک می‌کردند.

وی با اشاره به نقش ارزنده سرداران ملی باقرخان و ستارخان در به ثمر نشستن مشروطیت، افزود: شهرهایی مثل تبریز، اصفهان، سبزوار و مشهد در قیام مشروطیت نقش موثری داشتند تا بالاخره مظفرالدین شاه مجبور شد قانون اساسی را با ۵۱ ماده قبول کند و البته مبارزات را برای به رسمیت شناختن متمم قانون اساسی ادامه دادند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در وقوع انقلاب اسلامی آذربایجان از سال ۴۱ و از زمانی که انجمن‌های ایالتی و ولایتی بر سر کار آمدند نقش موثری داشته و هماهنگ و همراه با مراجع در یک صحنه واحد بر علیه هیات حاکمه صف‌آرایی کرده بودند.

شبستری اظهار داشت: در اوایل پیروزی انقلاب در میان مراجع فاصله‌هایی از لحاظ فکری به چشم می‌خورد ولی اکثریت مردم تابع امام بودند و مردم تبریز هم به پیروی از امام خواستار عزل شاه بودند.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: در طول ۳۶ سال پس از انقلاب اسلامی هم مردم آذربایجان همواره در صحنه حاضر بودند و به ویژه در جریان فتنه ۸ دی ۸۸ در محکومیت فتنه‌گران سنگ تمام گذاشتند که تمام اینها نشان دهنده بصیرت، آگاهی و وفاداری آذربایجان به انقلاب و ولایت فقیه است.

امام جمعه مردم تبریز با اشاره به قیام تاریخی مردم تبریز در ۲۹ بهمن خاطر نشان کرد: پس از واقعه ۲۹ بهمن رژیم پهلوی به یقین رسید که این قیام بی‌اثر نخواهد ماند و به همین دلیل به عذرخواهی از مردم و برکناری عمال خود در استان اقدام کرد.

وی ادامه داد: اما این اقدام وی منجر به این شد که مردم ایران به باور برسند که حکومت پوشالی شاه در آستانه نابودی است و زمان مرگ این حکومت فاسد و ظالم رسیده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: همواره انقلاب‌های بزرگ در جهان از مرکز به پیرامون صادر شده است اما انقلاب اسلامی ایران، انقلابی بود که از پیرامون شکل گرفت و در مرکز به ثمر نشست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار