مدیرکل بحران استان آذربایجان شرقی:
خلیل ساعی گفت: دولت در پرداخت و تامین اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه ناتوان است.
کد خبر: ۵۷۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴ 10 March 2018

به گزارش تابناک تبریز، خلیل ساعی در نشست دانشجویان دانشگاه بناب گفت: برای نیل به احیای دریاچه باید سطح آن تا 3 و نیم متر بالا بیاید یعنی 13 میلیارد مترمکعب آب لازم است و این میزان آب باید در منطقه تولید و با پروژه ها و مدیریت لازم به پیکره دریاچه منتقل شود.

برای نیل به احیای دریاچه ارومیه باید سطح دریاچه تا 3 و نیم متر افزایش یابد
 



وی افزود: تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی بهمراه رشد جمعیت از مهمترین چالش های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

ساعی با تاکید بر کاهش نزولات در منطقه گفت: مهمترین عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بیش از حد مجاز از آب های سطحی وزیر زمینی، بالا رفتن سطح کشت و توسعه اراضی منطقه است.

وی افزود: با رها سازی آب سدها کمترین میزان آب به دریاچه منتقل می شود زیرا مسیر و کانالهای هدایت آب از سد ها به دریاچه نیازمند لای روبی و اطلاح هستند تا بارشها و سیلاب های بوجود آمده بیشترین آورده به دریاچه را داشته باشند.

وی با اشاره به مطالعات دانشگاه تبریز گفت: احداث میانگذر شهید کلانتری یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بحران دریاچه ارومیه است و مانع سیرکولاسیون آب دریاچه شده است.

ساعی با بیان ناتوانی دولت در پرداخت و تامین اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه گفت: با وجود اینکه اعتبارات احیای دریاچه ارومیه جزء اولویت های دولت است اما به دلیل مشکلات مالی دولت تمامی اعتبارات اختصاص یافته محقق نشده است.

مدیر ستاد احیایی دریاچه ارومیه با تاکید بر انتقال 37درصد آب تولیدی منطقه به پیکره دریاچه اظهار داشت: برای احیای دریاچه ارومیه تا سال 1402 تراز دریاچه باید به 1274/1 برسد.

وی افزود: 90درصد از آب مصرفی منطقه صرف کشاورزی می شود و عظم جدی برای به حداقل رساندن میزان کشاورزی در منطقه داریم و کشاورزان باید به مشاغل دیگری هدایت شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار