نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خبرداد
نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: براساس آخرین آمار 31 اردیبهشت، تراز دریاچه ارومیه 1270.83 بوده که نسبت به سال گذشته که 1270.95 بود، حدود 12 سانتی‌متر کاهش داشته‌ایم.
کد خبر: ۶۱۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ 25 May 2018

  خلیل ساعی در نشست شورای استانی فرهنگی- اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی اظهارداشت: براساس آخرین آمار 31 اردیبهشت، تراز دریاچه ارومیه 1270.83 بوده که نسبت به سال گذشته که 1270.95 بود، حدود 12 سانتی‌متر کاهش داشته‌ایم.

وی، در خصوص روند کاهشی تراز آب دریاچه به نسبت سال گذشته افزود: سال گذشته همین زمان میزان کاهش زیاد بود اما به برکت نزولات آسمانی و گرم‌تر نشدن دمای هوا، در چند روز گذشته تراز به‌ صورت ثابت باقی‌مانده ست.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: اما روند سال‌های گذشته براساس آمار در سال 85 تراز دریاچه 1273.51 بوده که این میزان در سال 1393 روند ثابت بوده و یا مقداری افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با وجود کاهش میزان بارندگی‌ها در کل کشور، در آذربایجان‌شرقی به نسبت دیگر استان‌ها، میزان بارندگی بیشتر بوده و امید داریم در ادامه این بارش‌ها، با تثبیت تراز آب حداقل در شهریور ماه شاهد آب در دریاچه باشیم و با انتقال آب "زاب" و احداث تصفیه‌خانه تبریز میزان تراز آب دریاچه را بالا ببریم.

ساعی بیان کرد: با توجه به بارش‌هایی که در فصل بهار اتفاق افتاد، تغییر چندانی در تراز دریاچه اتفاق نیفتاده، البته این موضوع همیشه مورد بحث بوده و بر همین اساس از کارشناسان امر نیز علت را جویا شدیم که در حال حاضر پاسخی برای علت این مسئله پیدا نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: احتمالاً با توجه به ورود آب شیرین به دریاچه و حل شدن نمک، دریاچه از پایین عمق پیدا می‌کند که این موضوع به وزارت نیرو اعلام‌شده و ظرف مدت 10 روز بررسی می‌شود البته این جای خوشحال دارد که دریاچه می‌تواند میزان آبگیری بیشتری داشته باشد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: همچنین حدود 319 میلیون مترمکعب آب مازاد بر سال گذشته پشت سدها وجود دارد که رهاسازی این مقدار مورد درخواست ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده اما متأسفانه با توجه احتمال تبخیر آب در تابستان و کمبود آب شرب، وزارت نیرو از این موضوع استقبال نکرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار