کد خبر: ۳۴۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 22 December 2016
اشتغالزایی قطعا می تواند در چند شاخص عمده قابل سنجش باشد . یکی از مهمترین  نشانه های رشد اشتغالزایی می تواند رونق گرفتن بخش های مولدی مانند تولید و خدمات در استان باشد . این در حالی است که این واحدها هر روز با وضعیت بدتری مواجه می گردند.
برداشت اول
 
استاندار آذربایجان شرقی در خرداد امسال نرخ بیکاری در استان را 6.7درصد اعلام می کند. ابن شاید بزرگترین ادعای جبارزاده در کسوت عالی ترین مقام اجرائی استان صنعتی آذربایجان شرقی باشد که بیان نموده است.در بدو امر خبر بسیار خوشحال کننده به نظر می رسد . بعد از دوسال و نیم از وعده های دولت برای چشیدن لذت دوران پسابرجام این آمار شاید به نوعی نتیجه این مدیریتها قلمداد می گردید.
 
اما در همان روزهای نخستین ارائه آمار توسط استاندار، انتقادهای کارشناسانه از این آمار توسط اطرافیان خود جبارزاده شروع شد.
 
بهبودی معاون برنامه ریزی و بودجه استان ، در یک همایش رسمی به این مساله اذعان نمود که این آمار به دلیل اشتغالزایی نبوده است. این سخن وی را چند نماینده مجلس استان نیز به انحاء مختلف بیان نمودند . مثلا حسن زاده نماینده مرند و جلفا نیز این آمار را غیر واقعی نامید. کار به جایی رسید که محمدرضا بادامچی عضو کمیسون اجتماعی ونماینده مردم تهران در مجلس دهم ، در 27 مهرماه 95 به هنگام بازدید از تبریز نرخ بیکاری اعلام شده از سوی استانداری آذربایجان شرقی را به چالش کشید.او نرخ پائین اعلام شده را نه از بابت اشتغالزایی بلکه بدلیل مهاجرت شدید نیروی کار استان به سایر مناطق کشور یا خارج از کشور ارزیابی نمود.
 
برداشت دوم
اشتغالزایی قطعا می تواند در چند شاخص عمده قابل سنجش باشد . یکی از مهمترین  نشانه های رشد اشتغالزایی می تواند رونق گرفتن بخش های مولدی مانند تولید و خدمات در استان باشد . این در حالی است که این واحدها هر روز با وضعیت بدتری مواجه می گردند.
بر اساس سخنان دبیر کارگروه رفع موانع تولید در استان تنها 35 درصد گره های تولید کنندگان با اخذ تسهیلات (بالای 18درصد که به مذاق تولیدکنندگان ابدا خوش نیامده است) در شرف باز شدن است.
 
 از این روی به نظر می رسد آنچه فرار نیروی کار از استان نامیده می شود نقش مهمی در پائین نشان دادن نرخ بیکاری در استان ایفا می کند.
 
از سوی دیگر داود بهبودی در آخرین اظهار نظر خود در نشست تشریح طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) که دیروز با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل یافت، دوباره نرخ بیکتاری 6.7 درصدی را به چالش کشید . او معتقد است نرخ بیکاری استان 10درصد است.ادعای بزرگی که نشان می دهد بین آمار وی و استاندار 3و نیم درصد اختلاف وجود دارد. این اختلاف زمانی به چشم می آید که مشخص شود این میزان معادل 40000نفر از نیروی کار استان را در بر می گیرد.
 
آنچه واضح است طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران از نتایج آمار نیروی کار در تابستان 94، بالاترین نرخ بیکاری جوانان زیر 30 سال هم اکنون به 48.7 درصد و این نرخ در مورد زنان نیز به 85.9 درصد رسیده است. این تابلوی کلی از وضعیت اشتغال است.

شاخص های فرعی مانند کاهش 4000نفری آمار دانشجو در سال تحصیلی 95 - 94نسبت به سال قبل در استان نیزگویای بخشی از ناگفته های اقتصادی –اجتماعی استان است.
 
خلاصه اینکه تلاشهای  تیم استانداری برای رفع و رجوع مشکلات استان ستودنی است اما به نظر می رسد موضوع آمار بخصوص آمار بیکاری در ارائه گزارش عملکرد استانداری به منظور اقناع افکار عمومی با معضلاتی همراه است که شایسته استان نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :